Kirjoittaja Aihe: SC2-10 ja SC4-10 Säännöt ja mitä todennäköisimmin keskustelua  (Luettu 89857 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa maironi

  • Veteraani
    • Profiili
sitä minäkin rupesin vähän kelaamaan
Mopo on kiva. Auto on kiva. Mutta ärseessä on vaan sitä jotain :)

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Ei kai myös tässä keskusteluketjussa aleta jauhaa samoista kumirengasasioista kuin niin monessa muussa jo tähän mennessä? (retorinen kysymys) Ei, älkää vastatko tähän kysymykseen mitään. Tehdään niin, että luetaan kumirengasasioissa vain niitä kahta muuta ketjua.

Jos huolettaa renkaan saanti, niin aloita haluamasi rengastestit tarpeeksi ajoissa ja tilaa sen mukaan renkaita. Mainitsit itsekin kokeilemisesta / kekseliäisyydestä.

Nyt on asenne kohdallaan kun aletaan heti komentelemaan missä saa mitäkin kirjoittaa. Hyvä juuri näin asiat etenee. Otsikossa lukee  SC2-10 ja SC4-10 Säännöt ja mitä todennäköisimmin keskustelua, joten olen oikeutettu keskustelemaan säännöistä tässä topicissa ilman eri lupaa tai kommentteja mistä sääntöihin liittyvästä aiheesta täällä saa keskustella.

Kyllä, saan renkaita tilattua ja testattua omiin tarpeisiin mutta kun taaskaan en tuijota omaa napaa tässäkään asiassa vaan pohdiskelen lajin tulevaisuutta yleisellä tasolla. Kaikilla ei ole resursseja tilata renkaita ulkomailta jos niitä ei kotimaasta ole saatavana.

Mutta, ehkä jatkossa on parempi keskittyä pelkästään oman tiimin hyvinvointiin ja jättää nämä pohdinnat omaa etua ajaville kuljettajille.

Kiitos ja anteeksi.
Kylätason RC-kuski.

Poissa Penguin

  • Veteraani
    • Profiili
Eikö "RTR-sääntö" kuitenkin ole voimassa, eli suoraan paketista pitäisi kuitenkin päästä viivalle?

Lainaus
ARTR-auton ensiasennuskori ja renkaat ovat sallittu mikäli näillä ei saisi täytettyä annettuja mittasääntöjä.

No kori ja renkaathan tuon mukaan kelpaisivat, vaan mitä sitten kun alkaa ilmestyä sopivia piensarjoja eri autoista ja niissä vakiorenkaina, jotain aivan SC-sääntöjen hengen vastaista. Aika kauas tuo auto silti jää noiden sääntöjen mitoista, vaikka nuo poikkeukset onkin sallittu.
RC-hommat tauolla, kalusto tosin tallella.

Poissa mof

  • Veteraani
    • Profiili
Eikö "RTR-sääntö" kuitenkin ole voimassa, eli suoraan paketista pitäisi kuitenkin päästä viivalle?

Lainaus
ARTR-auton ensiasennuskori ja renkaat ovat sallittu mikäli näillä ei saisi täytettyä annettuja mittasääntöjä.

No kori ja renkaathan tuon mukaan kelpaisivat, vaan mitä sitten kun alkaa ilmestyä sopivia piensarjoja eri autoista ja niissä vakiorenkaina, jotain aivan SC-sääntöjen hengen vastaista. Aika kauas tuo auto silti jää noiden sääntöjen mitoista, vaikka nuo poikkeukset onkin sallittu.

En kyseisen auton mittoja ole tarkistanut, kunhan katsoin että on 1:10 SC-auto. Tietysti jos tuo poikkeaa mitoista paljonkin, niin säännöt ehkä kaipaisivat tarkistusta asian suhteen. Toisaalta jos joku on jo tuon auton ostanut tämänhetkisten sääntöjen mukaan, niin onko sekään kovin reilua sitten muuttaa sääntöä nyt...

Poissa Penguin

  • Veteraani
    • Profiili
Missä tuolla säännöissä sanotaan, että mikä tahansa SC-autoksi väitetty RTR-auto olisi sääntöjen mukainen? Kai noilla koko- ja painorajoilla kuitenkin joku tarkoitus on.
RC-hommat tauolla, kalusto tosin tallella.

Poissa JSJ

  • Honkala GP
    • Profiili
Muutamien kuskien ja kauppiaiden kanssa on jo pohdittu sitä että kesällä ajettaisiin M8 renkailla. Saatavuus M8 renkailla on tunnetusti hyvä, renkaiden ominaisuuksia ei tarvitse arpoa/epäillä, hinta vanteineen on kohtuullinen, kulutuskestävyys hyvä, rengas hieman isompi halkaisijaltaan joten toimii röykkyradalla paremmin, käytettyjä/hyväkuntoisia treenirenkaita voi ostaa krossikuskeilta kohtuuhinnalla jne.

Kohta saan huutia siitä että M8 renkaat ei ole tyylin mukaiset ja ne pitää ehdottomasti kieltää. Jos tyyliuskollisuus on lajin tärkein osa-alue niin muistetaan tämä myös silloin kun kisat pukkaa päälle ja kauppojen varastot näyttää nollaa renkaiden osalta.

Jos nämä M8 renkaat sallitaan niin miten estetään 1/8 autojen käyttö. Eikö tämä rengassääntö ole aika oleellinen siinä, että estetään esim Asson SCe 1/8 auton käyttö näissä SC 1/10 karkeloissa.

Tyyli ei hirveesti kiinosta, mutta jos SCe 1/8 sallittu niin myyn kyllä heti oman SC 1/10 halvalla.



Asso B44.1, SC10 FT
- "Aina kovaa ajoa, satunnaisesti vauhtiakin alamäessä", -JSJ

Poissa Hazard

  • PRCA
    • Profiili
Nyt kun noita renkaita alkaa tippuun JC:ltä, Akalta ja muilta niin ei liene paljon väliä ajaako 2.2/3.0 koolla vai 1/8 renkailla kun koko, kuvio ja foamit on samat? Kasikoon vanteet tietty tarvii adapterin kun taitaa toistaiseksi olla vain 12mm hexi näissä 1/10? Se on sitten oma juttunsa uskaltaako kukaan kauppiaista ottaa renkaita varastoon muissa kuin 1/8 koossa kun osallistujia ei kesällä varmasti kisoissa ole yhtä paljon kun talven aikana. Itseäkin hieman kiinnostaa kauanko kiinnostus kestää vai onko tämä nyt tän talven juttu?


Poissa bluebeetle

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
    • Rc-offi.net
Sitä en vaan ymmärrä että miksi niillä kasirenkailla pitäisi saada ajaa...?

Eikö noita vaihtoehtoja ole jo aivan tarpeeksi (lue: liikaa) ihan tuossa SC-koossakin jo?

Vähän sama kun VTR:ssä pitäisi saada ajaa sorexeilla kun niitä on ennestään..
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Kierros hyviä M8-renkaita vanteineen = 35€, kierros hyviä SC-renkaita vanteineen = 60€. Tuon lisäksi käytettyjen tarjonta lienee monikymmenkertaista.

Talvellahan nuo renkaat ei sisäajossa juurikaan kulu, mutta ootappa kun pääset kovalle saviradalle.

Ei sillä, mulle yks ja sama, mutta kannattaa pohtia ensituntumaa pidemmälle.
Flying Calacucco

Poissa Hazard

  • PRCA
    • Profiili
Idea kai oli että kotimaasta ei SC-renkaita taida paljon saada, tai ainakin hyvin rajallisesti, mutta kasikoon renkaita on kaupat väärällään vaikka samaa rengasta saisikin 2.2/3.0 koossa. Itseäni ei kyllä hetkauta millä renkailla kukin ajaa, ei viimeiseltä sijalta kauas voi tippua mutta nää rengasjutut on noiden huippunimien jaarituksia. Samat kuskit tuskin kesällä sähkövärkkeihin edes koskevat.

Poissa JiiIii

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Kierros hyviä M8-renkaita vanteineen = 35€, kierros hyviä SC-renkaita vanteineen = 60€. Tuon lisäksi käytettyjen tarjonta lienee monikymmenkertaista.
Kotimaan tarjontaa en noista krossirenkaista juuri tunne, mutta näyttäisi nettikaupoissa pyörivän SC/M8-renkaat melko lailla samoissa hinnoissa?

Jos kasiauto jo löytyisi hyllystä ja nurkat väärällään renkaita niin helppohan se olisi puoltaa tällaista muutosta. Mutta kun ei löydy. Ja jos nyt hankkisi parit setit (SC-)renkaita kesäksi niin voisi harmittaa kun muut kurvaavatkin viivalle M8-kiekoilla (joilla siis mitä ilmeisimmin saavutetaan selkeä etu röykkyisemmillä radoilla?)...
I race what ever the marketing department tells me is fast.

Poissa miksu79

  • Veteraani
    • Profiili
Kierros hyviä M8-renkaita vanteineen = 35€, kierros hyviä SC-renkaita vanteineen = 60€. Tuon lisäksi käytettyjen tarjonta lienee monikymmenkertaista.

Talvellahan nuo renkaat ei sisäajossa juurikaan kulu, mutta ootappa kun pääset kovalle saviradalle.

Ei sillä, mulle yks ja sama, mutta kannattaa pohtia ensituntumaa pidemmälle.

kyllä ne renkaat muuten kuluu sisälläkin. ainakin tekonurmellä nokiallä asso hpi pliz ja losin strike kuluu aika vauhdikkaasti. tai sitten mun näkö ja ajotaidot heikkenee reenaamisen myötä :afro:
agama A8 evo nordic os speed futaba savöx Team Associated sc10 4x4  TC6.1  LRP

Poissa PaavoNokkava

  • TamUA
    • Profiili
Käsi pystyyn kuka ei ymmärrä mitä näillä säännöillä haetaan ja ei ymmärrä mitä sarjatuotantoisella SC-autolla tarkoitetaan?
Vai onko tämän sääntötopicikin tarkoitus löytää ne porsaanreijät mitkä sarjasääntöjen laatijoilla on jäänyt huomaamatta? Aikamoista turhanpäivästä vääntöä haetaan kehittämisen nimissä, tarkoitus kai kuitenkin on ajaa sääntöjen puitteissa kilpaa eikä hakemalla hakea niitä epäkohtia? Sääntöjä voi tulkita monella tavalla, mutta onneksi katsastuspäällikkö sen sen sitten viime kädessä kertoo menikö viritykset oikein, turha pilkun ...siminen ei hyödytä ketään!

Pidetään foorumilla se sama henki kuin kisoissakin, niin ajaminen pysyy pää asiana!

-Henkka
[PRCA] [TamUa]

Poissa Penguin

  • Veteraani
    • Profiili
En tiedä mistä tuon sarjatuotantoisen revit, kun sitä ei missään muodossa esiinny noissa säännöissä. Ehkä jotain sellaista on haettu, mutta en ymmärrä miten noilla säännöillä voisi kieltää vaikka täysin omavalmisteella osallistumisen, niin kauan kun sitä samaa autoa on yleisesti saatavilla eli se ei ole ainoa yksilö. Luulen kuitenkin, että tuota omavalmistevaihtoehtoa on aika tarpeetonta pohtia kotimaisen sarjan osalta.

ARTR-sääntö täällä tuntuu aiheuttavan lukutaidottomuutta. Mielestäni säännöt ovat asian suhteen aivan selkeät ja siten kun niitä sääntöjä itse luen ei esim. tuo mainittu Maverick Strada SC mahdu mitenkään sääntöihin ja ole sallittu.

ARTR-rengassääntö täällä kuitenkin keskustelua on herättänyt ja mielestäni jopa aiheesta. Mitäs kun maahantuoja tekee/tilaa tehtaalta jostain SC-autosta oman erikoismallin, jossa on kaikki upgrade-osat ja hyvät krossirenkaat? Tuota voidaan tehdä sanotaan vaikka 100 kpl sarja, joka on yleisesti saatavilla eli kaikki ehdot sikäli täyttyvät. Auto on RTR tai ARTR ja kilpailukykyinen suoraan paketista. Auto ei täytä sääntöjen kaikkia pykäliä, mutta tuolla ARTR-poikkeuksella se pitää kuitenkin hyväksyä.

Ymmärrän oikein hyvin tuon ARTR-säännön perimmäisen tarkoituksen. Siitä en vaan ole varma toteutuuko se todellisuudessa.
RC-hommat tauolla, kalusto tosin tallella.

Poissa mof

  • Veteraani
    • Profiili
Tosiaan tuo Maverick näyttäisi poikkeavan hyvin paljon mitoiltaan verrattuna normaaliin 1:10 autoon. Jos tuo ARTR sääntö on vain renkaita (vanha Slash?) ja koreja varten (esim renkaat näkyy ylhäältä katsottaessa), kuten itse ymmärrän, eikä esimerkiksi akselivälejä tms varten, niin ei tuota Maverickia pitäisi kilpailuihin hyväksyä. Erityisesti koska mitoissa on noin julma ero.





Mutta miten sitten Losi Strike? Olen käsittänyt, että siinäkin on ollut jotain minkä vuoksi se ei olisi ollut ROAR-sääntöjen mukaan kisalaillinen? En vain muista mitä...

Poissa Loffe_

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Losi Strike oli muistaakseni liian pitkä ROAR sääntöjen mukaan.
Ja tietääkseni sääntöjä muutetaan 2010 sääntöihin niin että strike mahtuu mukaan.

Kyllä ne SC:n renkaat sisälläkin kuluu, itsellä meni 5 päivässä renkaat sileeksi assosta.
-Löffe-
(Asso B4 FT, Asso SC10, JQ THE CAR, XRay XB8EC Brushless, XRay T1FK05(Drifter), XRay T2-009(stanu), Tamiya Terra Scorcher, Spektrum DX3R, DX3S, E-Sky Robin 22..

Poissa miksu79

  • Veteraani
    • Profiili
Losi Strike oli muistaakseni liian pitkä ROAR sääntöjen mukaan.
Ja tietääkseni sääntöjä muutetaan 2010 sääntöihin niin että strike mahtuu mukaan.

Kyllä ne SC:n renkaat sisälläkin kuluu, itsellä meni 5 päivässä renkaat sileeksi assosta.

jep jep ja tuosta mawericin koosta ainakaan mmitään huomattavaa etua tuskin saa kaatuu helpommin ja kontakti tilanteessa veikkaan että jää kuitenkin toiseksi. mutka nopeudet putoo kun ei pysy pystyssä yms
agama A8 evo nordic os speed futaba savöx Team Associated sc10 4x4  TC6.1  LRP

Poissa jerzirccar1

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Kierros hyviä M8-renkaita vanteineen = 35€, kierros hyviä SC-renkaita vanteineen = 60€. Tuon lisäksi käytettyjen tarjonta lienee monikymmenkertaista.
Kotimaan tarjontaa en noista krossirenkaista juuri tunne, mutta näyttäisi nettikaupoissa pyörivän SC/M8-renkaat melko lailla samoissa hinnoissa?

Jos kasiauto jo löytyisi hyllystä ja nurkat väärällään renkaita niin helppohan se olisi puoltaa tällaista muutosta. Mutta kun ei löydy. Ja jos nyt hankkisi parit setit (SC-)renkaita kesäksi niin voisi harmittaa kun muut kurvaavatkin viivalle M8-kiekoilla (joilla siis mitä ilmeisimmin saavutetaan selkeä etu röykkyisemmillä radoilla?)...

Oletkos koskaan ajannut kisaa. Jos olet niin milläs mielellä olet tähän luokkaan tulossa ajamaan :huh: Voitto vai hauskanpitoa :huh:
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Poissa mof

  • Veteraani
    • Profiili
Losi Strike oli muistaakseni liian pitkä ROAR sääntöjen mukaan.
Ja tietääkseni sääntöjä muutetaan 2010 sääntöihin niin että strike mahtuu mukaan.

Kyllä ne SC:n renkaat sisälläkin kuluu, itsellä meni 5 päivässä renkaat sileeksi assosta.

jep jep ja tuosta mawericin koosta ainakaan mmitään huomattavaa etua tuskin saa kaatuu helpommin ja kontakti tilanteessa veikkaan että jää kuitenkin toiseksi. mutka nopeudet putoo kun ei pysy pystyssä yms

Toisaalta se voi olla huomattavasti ketterämpi pienellä radalla.

Poissa miksu79

  • Veteraani
    • Profiili
Losi Strike oli muistaakseni liian pitkä ROAR sääntöjen mukaan.
Ja tietääkseni sääntöjä muutetaan 2010 sääntöihin niin että strike mahtuu mukaan.

Kyllä ne SC:n renkaat sisälläkin kuluu, itsellä meni 5 päivässä renkaat sileeksi assosta.

jep jep ja tuosta mawericin koosta ainakaan mmitään huomattavaa etua tuskin saa kaatuu helpommin ja kontakti tilanteessa veikkaan että jää kuitenkin toiseksi. mutka nopeudet putoo kun ei pysy pystyssä yms

Toisaalta se voi olla huomattavasti ketterämpi pienellä radalla.

pitää sitten olla tosi pieni rata kun nokiallakin 1/10 crossarin ja 4wd corrin välilläkään ei eroa ole kuin 0.8s. mutta tosiaan rtr autona tuskin on jakoa muille ns pro autoille vaikka olis kuinka paljon ketterämpi. ja ketteryydestä ei paljo ole apuja jos ei pysy pyörillään ja potku ei vaan piisaa.
agama A8 evo nordic os speed futaba savöx Team Associated sc10 4x4  TC6.1  LRP

Poissa mof

  • Veteraani
    • Profiili
Losi Strike oli muistaakseni liian pitkä ROAR sääntöjen mukaan.
Ja tietääkseni sääntöjä muutetaan 2010 sääntöihin niin että strike mahtuu mukaan.

Kyllä ne SC:n renkaat sisälläkin kuluu, itsellä meni 5 päivässä renkaat sileeksi assosta.

jep jep ja tuosta mawericin koosta ainakaan mmitään huomattavaa etua tuskin saa kaatuu helpommin ja kontakti tilanteessa veikkaan että jää kuitenkin toiseksi. mutka nopeudet putoo kun ei pysy pystyssä yms

Toisaalta se voi olla huomattavasti ketterämpi pienellä radalla.

pitää sitten olla tosi pieni rata kun nokiallakin 1/10 crossarin ja 4wd corrin välilläkään ei eroa ole kuin 0.8s. mutta tosiaan rtr autona tuskin on jakoa muille ns pro autoille vaikka olis kuinka paljon ketterämpi. ja ketteryydestä ei paljo ole apuja jos ei pysy pyörillään ja potku ei vaan piisaa.

Kuinka pitkään kestää kierros nokialla? Onhan tuo 0,8 sekuntia aika paljon...

Poissa miksu79

  • Veteraani
    • Profiili
Losi Strike oli muistaakseni liian pitkä ROAR sääntöjen mukaan.
Ja tietääkseni sääntöjä muutetaan 2010 sääntöihin niin että strike mahtuu mukaan.

Kyllä ne SC:n renkaat sisälläkin kuluu, itsellä meni 5 päivässä renkaat sileeksi assosta.

jep jep ja tuosta mawericin koosta ainakaan mmitään huomattavaa etua tuskin saa kaatuu helpommin ja kontakti tilanteessa veikkaan että jää kuitenkin toiseksi. mutka nopeudet putoo kun ei pysy pystyssä yms

Toisaalta se voi olla huomattavasti ketterämpi pienellä radalla.

pitää sitten olla tosi pieni rata kun nokiallakin 1/10 crossarin ja 4wd corrin välilläkään ei eroa ole kuin 0.8s. mutta tosiaan rtr autona tuskin on jakoa muille ns pro autoille vaikka olis kuinka paljon ketterämpi. ja ketteryydestä ei paljo ole apuja jos ei pysy pyörillään ja potku ei vaan piisaa.

Kuinka pitkään kestää kierros nokialla? Onhan tuo 0,8 sekuntia aika paljon...

kierros kestää 12.9 nopeimmat m4-10 ja muuttolaatikolla nopein mitä tiedän 13.7s
agama A8 evo nordic os speed futaba savöx Team Associated sc10 4x4  TC6.1  LRP

Poissa mof

  • Veteraani
    • Profiili
Losi Strike oli muistaakseni liian pitkä ROAR sääntöjen mukaan.
Ja tietääkseni sääntöjä muutetaan 2010 sääntöihin niin että strike mahtuu mukaan.

Kyllä ne SC:n renkaat sisälläkin kuluu, itsellä meni 5 päivässä renkaat sileeksi assosta.

jep jep ja tuosta mawericin koosta ainakaan mmitään huomattavaa etua tuskin saa kaatuu helpommin ja kontakti tilanteessa veikkaan että jää kuitenkin toiseksi. mutka nopeudet putoo kun ei pysy pystyssä yms

Toisaalta se voi olla huomattavasti ketterämpi pienellä radalla.

pitää sitten olla tosi pieni rata kun nokiallakin 1/10 crossarin ja 4wd corrin välilläkään ei eroa ole kuin 0.8s. mutta tosiaan rtr autona tuskin on jakoa muille ns pro autoille vaikka olis kuinka paljon ketterämpi. ja ketteryydestä ei paljo ole apuja jos ei pysy pyörillään ja potku ei vaan piisaa.

Kuinka pitkään kestää kierros nokialla? Onhan tuo 0,8 sekuntia aika paljon...

kierros kestää 12.9 nopeimmat m4-10 ja muuttolaatikolla nopein mitä tiedän 13.7s

Eli erohan on hyvinkin suuri.

Poissa MirosHima

  • Veteraani
    • Profiili
kierros kestää 12.9 nopeimmat m4-10 ja muuttolaatikolla nopein mitä tiedän 13.7s

Kenen ajamia noi ajat on
Kyosho Ultima SC6 #Sponsored by RCJKL www.rcjkl.fi

Poissa ToniP

  • Veteraani
    • Profiili

Poissa micsa

  • PRCA
    • Profiili
Toi 13.7 on Arin ajama ja taitaa olla toi 12.9 Joonaksen ajama...

Mut hyvä yritys kuitenkin Toni  :wink:

Poissa MirosHima

  • Veteraani
    • Profiili
Toi 13.7 on Arin ajama ja taitaa olla toi 12.9 Joonaksen ajama...

Mut hyvä yritys kuitenkin Toni  :wink:

Jos noin on  niin niitä ei voi verrata, koska rata profiili oli erilainen kys herroilla
« Viimeksi muokattu: 03.04.10 - klo: 09.45 kirjoittanut MirosHima »
Kyosho Ultima SC6 #Sponsored by RCJKL www.rcjkl.fi

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Missä se meidän sääntökeskustelu poliisi on joka komentelee tässä topicissa mitä saa kirjoittaa ja mitä ei? Jos nyt oikein ymmärrän niin säännöistä ei saa keskustella mutta offtopiccia saa vääntää minkä kerkee.
Kylätason RC-kuski.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Kyllä...
Offia saa olla vaikka miten vaan jaksaa, mutta annas olla jos höpiset jostain säännöstä hyvässä hengessä...


Ps: Miroshiman vikasta viestistä en kyllä ymmärtäny mitään...
Voi verrata koska profiili oli eri.... WTF??

Ehkä oli tarkoitus sanoa että niitä EI voi verrata.

Poissa miksu79

  • Veteraani
    • Profiili
Kyllä...
Offia saa olla vaikka miten vaan jaksaa, mutta annas olla jos höpiset jostain säännöstä hyvässä hengessä...


Ps: Miroshiman vikasta viestistä en kyllä ymmärtäny mitään...
Voi verrata koska profiili oli eri.... WTF??

Ehkä oli tarkoitus sanoa että niitä EI voi verrata.

ja prfiili on kuitenkin sama ja ajaneet herrat ovat kuitenkin ari ja ekkuli.
agama A8 evo nordic os speed futaba savöx Team Associated sc10 4x4  TC6.1  LRP