SM-kausi 2010 on rataluokkien osalta lähestymässä puoliväliä ja sisäkausi alkaa olla kohta takana tältä keväältä. Talven aikana on käyty kovasti keskustelua vakioluokasta ja siihen liittyvistä asioista, joten en lähde tässä niitä erittelemään.
Seuraavassa esitellyistä asioista olen kuitenkin käyty keskustelua "kulisseissa" useiden kärkikuljettajien kanssa.
C-12 vakioluokka
Cj-12 eli stanumattoautot oli suosittu luokka 90-luvulla Suomessa, ja nykyspeksien mukaisesti C-12 Stock Spec niin ikään äärimmäisen suosittu luokka maailmalla ja on myös ollut EFRA:n EM luokka 2009 vuodesta. Suomessa stanuluokkaa ajettiin vuoteen 99-00 6-kennolla kuten viriäkin, mutta ajoaika oli 5minuuttia. Omat kokemukset 6-kennon stanuista ovat kaudelta '96-'97, jolloin stanun kärkikuskina joillain radoilla ajoin samoja kierrosaikoja kuin virissä. 2000-kauden jälkeen siirryttiin 4-kennoon ja Suomessa stanuluokka kuoli kokonaan. Viime vuosina kuitenkin stanuluokat ovat olleet maailmalla suosituimpia luokkia myös C-12 luokassa.
Viime aikoina on kuitenkin myös C-12 stanuissa tultu siihen, että laitteet liikkuvat "liikaa", eli stanun kärkivauhti on selkeää A-finaalivauhtia myös virissä. Suomessa eletään kuitenkin tilanteessa, jossa C-12 luokan taso on kansainvälisestikin mitattuna maailman kärkeä, ja ns. harrastajakuskien mukaantulo on usein myönnetty vaikeaksi. Tehot ja vauhdit ovat tarjolla olevassa C-12 luokassa äärimmäisen kovat uusille kuskeille, ja useille nytkin mukana oleville. Virheitä tulee ja kierrosajoissa päästäisiin parempiin tuloksiin miedommalla koneella. Se ei kuitenkaan ole käytännössä mahdollista, koska laitteiden kuitenkin tulee liikkua suoralla, jotta on edes teoreettisia mahdollisuuksia ajaa muiden mukana aiheuttamatta ylimääräistä hässäkkää.
Esimerkiksi Englannissa ajetaan C-12 luokkaa formaatilla, jossa lauantaina on stanu ja sunnuntaina viri. KAIKKI kuljettajat, tai yli 90% ajavat molemmat luokat.
Toivoisin näkeväni Suomessa myös uusia kuljettajia C-12 luokassa, ja C-12 Stock luokka olisi se, millä uusia harrastajia voitaisiin kalastella.
Olen useaan otteeseen keskustellut kuskien kanssa myös erillisestä C-12 SM-sarjasta, joka palvelisi mattoautoilijoita paremmin (c-12 tyyliset radat jne). Ajatus on saanut kannatusta, mutta myös mahdollisista haitoista on ollut keskustelua (riitääkö kuskeja tai järjestäjiä). Ainakin itse olen todennut tällä kaudella, että Suomen FTT-kisojen pito-olosuhteet eivät palvele lainkaan kv-tason kisaamista, siksi olenkin henkilökohtaisena ratkaisuna käynyt kisaamassa ja testaamassa useaan otteeseen ulkomailla kauden aikana. Pito.olosuhteiden erilaisuus nostaa myös mahdollisten uusien innokkaiden kuskien kynnystä lähteä mukaan isompiin kisoihin, koska tarvittavaa kokemusta ei saa Suomen radoilta.
Ehdotukseni kaudelle 2011 olisikin ajaa FTT-kisojen toisena päivänä C-12 stanuluokka.
Touringluokkien vauhdeista ns. spekkiluokissa on siis ollut keskustelua mm. laitteiden hidastamisessa. Suomessa harrastajakunta on kuitenkin rajallinen, eikä uusia kuskeja tule kuin sieniä sateella, joten jos jotain uutta luokkaa luodaan, se on 99% varmuudella pois jostain toisesta/toisista luokasta/luokista. Touringluokiksi voisivat olla riittävät pelkkä viri ja stanu. Eli nopeimmat prostock-kuskit voisivat siirtyä luontevasti viritettyyn ja ne jotka eivät tällä hetkellä aja prostock kärkivauhtia, saisivat varmasti riittävästi vastusta ajaessaan TSS-10 luokkaa.
C-12 luokkaa koskevia kehitysideoita:
-C-12 Stock Spec luokka myös Suomen FTT-sarjaan, löytyykö kiinnostuneita kuskeja?
-erillinen SM-sarja; olisiko kuskeja tai kisoja järjestäviä kerhoja?
-C-12 Stock Spec luokan koneeksi 13,5t
Yleisiä kehitysideoita FTT 2011 kaudelle kaikkiin luokkiin:
-sarjajohtajalle keltaiset kilpailunumerot. Helppo järjestää, eikä maksa kuin vaivan ja max 2 Ae arkkia/kisa tulostettavaa.
Lisätään mahdolliset esille tulevat tähän listaan.