Omat vakioluokka-ajelut (=ajo-opettelut) olen tehnyt tänä syksynä C-12 stokkimattiksella.
Aloitin oman ajoharjoittelun siinä vaiheessa, kun perheen varsinainen kuski ei enää tarvinnut mekkaamiseensa iskän apuja muuten kuin harrastuspaikalle pääsemisessä.
Ensimmäiset kurvailut tein juniorilta siivuun jäänneellä 1/12 mattiksella, johon laitoin halpissähköt ja jonkun 3000kv moottorin. Homma tuntui aika nopeasti helpolta ja hauskalta, vaikka aina välillä tulikin käännettyä vielä rattia vahingossa väärään suuntaan. Hauskuuden ja helppouden kannalta tärkeää oli foumirenkaan antama hyvä pito ja auton maltillinen vauhti heikkotehoisella moottorilla. Muutaman kerran ehdin ajella matolla ennen kesäkauden alkua.
Syksyllä päätin kokeilla juniorilta perimääni turistia TSS-sähköillä. En oikein päässyt turistiajelun makuun. Auton osaan kyllä säätää aloittelijalle sopivan rauhalliseksi, mutta turistilla ajaminen normaalirenkailla Torpan matoilla, joilla oli hyvin voimakas pitolinja, oli selvästi hankalampaa kuin pitoa runsaasti linjan ulkopuolellakin tarjoavilla foumirenkailla.
Seuraavaksi kokeilu ja opetteleminen jatkui 1/10 kokoisella mattiksella eli WGT:llä. Sen leveä foumirengas tarjoaa loputtomasti pitoa stanuvauhdeissa ja auto on mukavan yksinkertainen ylläpitää.
Kun WGT-mattis foumirenkailla antoi viime talvena mukavat ajokokemukset, niin lähdin mukaan 2010 loppukeväästä keskusteluun (ja agitointiinkin) 1/12 mattisten stanuluokan puolesta. Omien kokemusten pohjalta uskoin, että C-12 stock (olisikohan se CS-12) tarjoaa paremman sisääntuloluokan uusille kuskeille kuin TSS-10, jonka vauhdit olivat säädinsekoilujen seurauksena nousseet aloitteleville kuskeille liian koviksi.
Nyt on syksyn aikana kertynyt Isomyyrin radalla FTT-katsastuslaillisesta CS-12 autosta kokemusta runsaan 20 akun edestä. Ajaminen on tosi hauskaa, kun autoon on löytynyt säädöt, joilla ajaminen on erittäin helppoa. Peräkkäisten ehjien kierrosten määrä kasvaa mukavasti treenin myötä ja omat best lap-ajat paranevat jatkuvasti. Mahtavaa!!!
Virimattista kuulee välillä moitittavan korkeista rengaskuluista. CS-12 kuskin ei rengaskuluja tarvitse miettiä. Olen itse ajanut 4 viimeistä ajokertaa samalla rengastuksella irroittamatta kertaakaan yhtään rengasta. Nyt ne menevät kyllä vaihtoon, mutta helppoa ja taloudellista on ollut.
Autosta sen verran vielä, että uusi 1/12 mattis maksaa tällä hetkellä 179,-. Vastaavan tasoinen kisaturisti maksaa yli 400,-. Sähköt maksavat akkua lukuunottamatta suunnilleen saman verran.
Toivottavasti Kuusankosken FTT-kisaan tulee CS-kuskeja sen verran, että saadaan oma erä ihan stokkikuskeille.
Vauhdista vielä. Ei CS-12 ajaminen mitään hiipimistä ole vaikka vauhtia kiittelenkin maltilliseksi. Eilen Korian Casinolla oma best lap oli kahden akun pikasessiossa 13,3s. Meidän Matias ajoi 11,1s stokkimattiksella ja TSM-10 autollaan 10,66 eli CS-12 kunnolla kuskattuna ei ole per kierros kuin 0,5 sek viritouringia hitaampaa. Tilanne ei varmaan ole sama joka radalla, mutta Casinon radan viikon vanha nykyprofiili sopii nopeine mutkineen poikkeuksellisen hyvin foumirenkaille.
Jos olet miettinyt stanumattiksella ajamista, niin täältä ainakin tulee sille voimakas suositus.