Kirjoittaja Aihe: Sääntömuutosehdotuksia FTT 2013  (Luettu 85825 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Sääntömuutosehdotuksia FTT 2013
« Vastaus #60 : 10.01.12 - klo: 17.03 »
Kiintee välitys vähentää akun merkitystä.
Vapaa välitys mahdollistaa pidemmän välityksen moottorien kustannuksella. Föönikikkailu ei ole stanu luokkaan sopiva asia, prostockissa ehkä.

Taisit ymmärtää väärin koko säädinasian, kyse oli vuokrasäätimistä.

En myöskään ymmärrä sun pointtia, onko se väärin että maahantuoja saa rahaa tuottamastaan palvelusta ja maahantuomista laitteista?

Höpöhöpö...
Eri akuilla kulkee auto suoralla kovempaa vaikka välitys olisi jatkuvasti sama.
Selkee asia ja ei muuta kuin kokeilemaan jos kuulostaa uskomattomalta.
Nimenomaan välitystä muuttamalla pystyy hieman kompensoimaan näitä akkujen eroja.

Föönikikkailun sopivuudesta mihinkään luokkaan en ota kantaa... Totesin vain että niitä käytetään.

Ilmeisesti ymmärsin asian sitten väärin... en ainakaan älynnyt missään vaiheessa että kyse on vuokraamisesta.

Tottakai pitää tuotto mennä maahantuojalle/kauppiaalle kun tavaraa myydään...

Kommenttini olikin siihen kun oli puheita monopolista jne.
Ja jos ykstyypillä mennään niin ainahan se on silloin jonkinsortin monopoliasema.
Oli mistä tahansa asiasta kyse... Ellei sitten tosiaan tuotetta ole mahdollisuus kenen tahansa tuoda maahan ja siis jokaisella on oikeus kerätä katteet kotiin.

Noh... oli kyse sitten vuokraukseta tai mistälie touhusta niin silti mikäli päätetään että jotain luokkaa saa ajaa vain tietyllä säätimellä niin eihän silloin kyseistä luokkaa ajavat osta muita merkkejä edes treenikäyttöön.
Ei siis mun mielestä ainakaan mitään terettä kilpailua, eikä anna valinnanvapautta harrastajillekaan.

Ja olkoot nyt oikeastaan mistä tahansa asiasta kyse niin aina mitä enemmän tiukkoja sääntöjä missä määrätään millä kukakin saa ajaa, sotii mun mielestä aikalailla sitä vastaan että kyseinen luokka pitäis olla nimenomaan aloittelevien kisaajien luokka.

Onhan se periaatteessa jo nytkin hieman nurinkurista kun ajatellaan että esim virissä on jopa löysemmät säännöt.
Eli mitä korkeammalle tasolle hyppäät niin sitä vapaammin voit käyttää mitä pakista löytyy.
Mutta aloitteleva kisaaja käsketään ostamaan kaiken yleisen ns. pakollisen + tietty moottori... Siihen halutaan päälle tietyt välitykset, joku tietty säädin ja mitä vielä.

Ei vain kuulosta mitenkään aloittelijaystävälliseltä.

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: Sääntömuutosehdotuksia FTT 2013
« Vastaus #61 : 10.01.12 - klo: 17.06 »
Mutta aloitteleva kisaaja käsketään ostamaan kaiken yleisen ns. pakollisen + tietty moottori... Siihen halutaan päälle tietyt välitykset, joku tietty säädin ja mitä vielä.

Ei vain kuulosta mitenkään aloittelijaystävälliseltä.

Eikun just kuulostaa aloittajaystävälliseltä. Voi keskittyä säätämään autoansa ja harjoittelemaan ajamista, kaikki muu on ajateltu ja tehty valmiiksi. Mikäpä voisi olla enää tuon helpompaa? Hand Out -autot kiinteällä setupilla vai? :cool:
Flying Calacucco

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Sääntömuutosehdotuksia FTT 2013
« Vastaus #62 : 10.01.12 - klo: 17.09 »
Jos laitetaan maksimi välitys niin akkujen ero nimenomaan korostuu.
Moni über akku kuskaa autoa kovempaa suorilla joissa välitys jo toisella akulla loppuu ns. kesken.
Eli jos haluat mennä sillä pitkällä suoralla yhtä kovaa kuin karvan paremmalla akulla varustettu kaveri niin karvan pidemmällä välityksellä saat auton menemään yhtä kovaa.

Moottorin kierrosluku on kv-luku kertaa voltit. Voltit on rajattu 2S lipoissa max. 8,4V tasolle ja kaikilla on sama moottori. Tästä seuraa sama suoranopeus jos akut on ladattu täyteen (autojen sisäisiä kitkaeroja ei oteta huomioon).  Normiakun ja sen yberakun ero siis tasoittuu maksimivälityksen käytön myötä kun yberakun ominaisuuksia ei pääse hyödyntämään.
0-ennakkostanussa moottorin ottama virta on sen verran pieni, ettei akun C-luku ole samalla tavalla vaikuttava tekijä kuin vaikkapa virissä.

En ole sanallakaan maininnut C arvoa.
Tottakai kun paperilla katsellaan niin jokaisella 2S lipolla pitäis olla sama nopeus kun kv arvoja katsellaan.

Mutta mitäs tapahtuukaan jännitteelle kun akkua kuormitetaan????
Se kyykkää aina.
Juuri tässä se ero tuleekin.
Ne yyberi akut eivät kyykkää yhtä paljon, plus että se korkeampi jännite pysyy myös pidempään.
Eli mennään parhaimmillaan jopa se 5 minuuttia korkeammilla jännitteillä kuin kaveri hieman edullisemalla akulla.

Siis näähän on täysin perus asioita jotka ovat olleet arkipäivää peltiakkujenkin aikana.

Ja jokaisen täysin yksinkertaisesti itse testattavissakin niin ei tarvitse teorioita väännellä.

Akussa lukevalla C luvulla ei tämän asian kanssa ole käytännössä mitään merkitystä.
Se kun ei kuitenkaan kerro yhtään mitään siitä miten pitkään akku jaksaa pitää jännitteet karvan korkeammalla, tai miten se käyttäytyy kun sitä kuormitellaan.

Saati sitten merkitystä siihen miten paljon paremmin kerran ladattu akku potkii verrattuna 100 latausta.

Poissa goos

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC kauppa
Vs: Sääntömuutosehdotuksia FTT 2013
« Vastaus #63 : 10.01.12 - klo: 17.26 »
Akussa lukevalla C luvulla ei tämän asian kanssa ole käytännössä mitään merkitystä.
Se kun ei kuitenkaan kerro yhtään mitään siitä miten pitkään akku jaksaa pitää jännitteet karvan korkeammalla, tai miten se käyttäytyy kun sitä kuormitellaan.
Nyt hoke olis hyvä puhua asioista niiden oikeilla merkityksillä.

Akussa olevalla C arvolla ei ehkä ole merkitystä koska niin moni akkuvalmistaja kirjoittaa mitä sattuu C arvoja markkinointi mielessä, mutta juuri tuo kuvailemasi asia on mitä C arvo oikeesti edustaa. C arvo voidaan tosin todentaa monella eri tavalla ja riippuen purkuvirrasta sillä saadaan erilaisia tuloksia. Jos C arvot olisivat normalisoituja niillä voisi suoraan verrata akun keskijännitettä.

Tästä saadaan vielä isompi hyöty kun välitys on vapaa, paremalla akulla voidaan aina välittää pidemmäksi, jolloin erot kasvaa. Joten maksimivälitys kaventaa kaluston eroja.
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Poissa jarkko

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • PKSRCA kotisivut
Vs: Sääntömuutosehdotuksia FTT 2013
« Vastaus #64 : 10.01.12 - klo: 17.29 »
Jos laitetaan maksimi välitys niin akkujen ero nimenomaan korostuu.
Moni über akku kuskaa autoa kovempaa suorilla joissa välitys jo toisella akulla loppuu ns. kesken.
Eli jos haluat mennä sillä pitkällä suoralla yhtä kovaa kuin karvan paremmalla akulla varustettu kaveri niin karvan pidemmällä välityksellä saat auton menemään yhtä kovaa.

Moottorin kierrosluku on kv-luku kertaa voltit. Voltit on rajattu 2S lipoissa max. 8,4V tasolle ja kaikilla on sama moottori. Tästä seuraa sama suoranopeus jos akut on ladattu täyteen (autojen sisäisiä kitkaeroja ei oteta huomioon).  Normiakun ja sen yberakun ero siis tasoittuu maksimivälityksen käytön myötä kun yberakun ominaisuuksia ei pääse hyödyntämään.
0-ennakkostanussa moottorin ottama virta on sen verran pieni, ettei akun C-luku ole samalla tavalla vaikuttava tekijä kuin vaikkapa virissä.

En ole sanallakaan maininnut C arvoa.
Tottakai kun paperilla katsellaan niin jokaisella 2S lipolla pitäis olla sama nopeus kun kv arvoja katsellaan.

Mutta mitäs tapahtuukaan jännitteelle kun akkua kuormitetaan????
Se kyykkää aina.
Juuri tässä se ero tuleekin.
Ne yyberi akut eivät kyykkää yhtä paljon, plus että se korkeampi jännite pysyy myös pidempään.
Eli mennään parhaimmillaan jopa se 5 minuuttia korkeammilla jännitteillä kuin kaveri hieman edullisemalla akulla.

Siis näähän on täysin perus asioita jotka ovat olleet arkipäivää peltiakkujenkin aikana.

Ja jokaisen täysin yksinkertaisesti itse testattavissakin niin ei tarvitse teorioita väännellä.

Akussa lukevalla C luvulla ei tämän asian kanssa ole käytännössä mitään merkitystä.
Se kun ei kuitenkaan kerro yhtään mitään siitä miten pitkään akku jaksaa pitää jännitteet karvan korkeammalla, tai miten se käyttäytyy kun sitä kuormitellaan.

Saati sitten merkitystä siihen miten paljon paremmin kerran ladattu akku potkii verrattuna 100 latausta.

Koska tämä ei ole keskustelua, niin mukaan kait saa tuoda seikkoja, joista aikaisempi postaaja ei ole maininnut sanaakaan  :wink: Otin sen esille koska turhan moni kuvittelee 90C olevan automaattisesti parempi kuin 50C jne. Joillekin valmistajille c-arvo on osa markkinointiviestintää eikä tuotteen speksiä.

Hoke tuossa juuri todisteli sen, että akkukin olisi syytä vakioida aloittelija/stock-luokassa.

Optimihan olisi se, että stock-luokassa tarvitsee käyttää mahdollisimman vähän rahaa ja aikaa elektroniikan ja sähkökomponenttien valintaan/hankintaan. Ei testaamistarvetta eikä suuria rahallisia panostuksia ominaisuuksiin joita ei voi hyödyntää, vaan kaikki aika ajamisen parantamiseen ja auton säätämisen oppimiseen. 
Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi

Poissa Bulvaani

  • Lahden Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Sääntömuutosehdotuksia FTT 2013
« Vastaus #65 : 10.01.12 - klo: 18.18 »
TSS-10 -luokkaan kommentit:

-0-ennakot: ehdottomasti ok
-yksityyppimoottori: ehdottomasti ok
-yksityyppisäädin: ei ok!
-maksimivälitys: ei ok!
-Lisäksi vain yksi rengaskerta sallituksi myös ulkokisoissa!

Perustelut:
-Yksityyppisäädinten kanssa tulisi käymään niin, että niitä pitäisi ostaa repullinen ja testata yksilöerot. Näin kävisi, mikäli määrääväksi tekijäksi otettaisiin hinta. Halvoissa vehkeissä yksilöerot ovat suuria halpojen komponenttien epätasaisesta laadusta johtuen. Ei-ohjelmoitavat 0-ennakkosäätimet ilman tiettyä brändipakkoa olisi ehkä askel oikeaan suuntaan ja jotenkin hyväksyttävissä. Tosin useampaa säädintä tulisi varmasti kokeiltua ja kyllä niistäkin se nopein etsittäisiin... ;)

-Maksimivälitys veisi mahdollisuuden opetella yhden tärkeän säätöparametrin käyttöä. Täytyy kuljettajilla ja mekaanikoilla olla mahdollisuus polttaa kone ylivälittämällä, jos sellaisen riskin on valmis ottamaan.

-Maksimivälitys johtaisi akkujen merkityksen lisääntymiseen. Akkukulut ovat joka tapauksessa suuremmat jo nyt kuin koneista tai säätimesta aiheutuvat kulut.
Tiim Lahti

Poissa AAKE K.

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Sääntömuutosehdotuksia FTT 2013
« Vastaus #66 : 10.01.12 - klo: 21.11 »
Odotan (laadukkaita) nopareita, jotka antavat koneen kiertää esim max 20000k/min ja sitten voidaan määrätä välitys kaikille sama. Samalla akun merkitys vähenee merkittävästi.
Awesomatix-RS5-Traxxas-Team Durango-Nosram-LRP-Sanwa, www.power-racing.net

Poissa ilvessalo

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Sääntömuutosehdotuksia FTT 2013
« Vastaus #67 : 10.01.12 - klo: 21.59 »
TSS-10 -luokkaan kommentit:

-0-ennakot: ehdottomasti ok
-yksityyppimoottori: ehdottomasti ok
-yksityyppisäädin: ei ok!
-maksimivälitys: ei ok!
-Lisäksi vain yksi rengaskerta sallituksi myös ulkokisoissa!

Perustelut:
-Yksityyppisäädinten kanssa tulisi käymään niin, että niitä pitäisi ostaa repullinen ja testata yksilöerot. Näin kävisi, mikäli määrääväksi tekijäksi otettaisiin hinta. Halvoissa vehkeissä yksilöerot ovat suuria halpojen komponenttien epätasaisesta laadusta johtuen. Ei-ohjelmoitavat 0-ennakkosäätimet ilman tiettyä brändipakkoa olisi ehkä askel oikeaan suuntaan ja jotenkin hyväksyttävissä. Tosin useampaa säädintä tulisi varmasti kokeiltua ja kyllä niistäkin se nopein etsittäisiin... ;)

-Maksimivälitys veisi mahdollisuuden opetella yhden tärkeän säätöparametrin käyttöä. Täytyy kuljettajilla ja mekaanikoilla olla mahdollisuus polttaa kone ylivälittämällä, jos sellaisen riskin on valmis ottamaan.

-Maksimivälitys johtaisi akkujen merkityksen lisääntymiseen. Akkukulut ovat joka tapauksessa suuremmat jo nyt kuin koneista tai säätimesta aiheutuvat kulut.

Heitänpä oman lusikkani soppaan  :roll:
- 0-ennakot: ehdottomasti ok
- yksityyppimoottori: ehdottomasti ok
- yksityyppisäädin: EHDOTTOMASTI OK
- maksimivälitys: EHDOTTOMASTI OK!
- Lisäksi vain yksi rengaskerta sallituksi myös ulkokisoissa - EHDOTTOMASTI OK

Yksityyppisäädin ja moottori
Koska auton kulkuun erittäin paljon vaikuttava tekijä lienee säädin - tulisi sen olla kaikille sama.
Laadukkaita säätimiä saa 49€ hintaan eikä niitä tarvitse olla vaihtamassa joka kisan jälkeen sillä tuo MAKSIMIVÄLITYS käytännössä estää säätimien ja koneiden polttamisen. Kokemuksesta voin sanoa että 45€ säätimellä ja 13.5 koneella ajetaan melkein samaa vauhtia kuin virikoneella ja 200€ säätimellä, kunhan puikoissa on osaava kuljettaja. Auton säätämiseen keskittyminen on paljon oleellisempaa kuin maksimaalisen suoranopeuden saavuttaminen.

Yksi rengaskerta
Toimii, kunhan on rengas, joka kestää läpi kisan. ETS kiertueella ajetaan samalla renkaalla (RIDE32) sisällä ja ulkona. Vain insertti on eri ulkona. Jopa viriluokassa huippukuskit ajoivat yhdellä setillä läpi kisan.
Suomessa voisi olla RIDE25 renkaat, jos tuntuu että 32 seos on liian kova.

Akuista
Mielestäni akun eroa on aiemmin tässä viestiketjussa liioiteltu. Voisin melkein väittää että kiina-akun ja  "pro"-akun ero aloittelevalla kuskilla kallistuu kiina-akun puolelle sillä mahdollinen "potku" aiheuttaa kuskille vain päänvaivaa mutkaosuudella missä ymmärtääkseni myös kisat ratkaistaan,
Lisäksi nykypäivänä hyvän akun saa 60€ hintaan.

Ehdottomasti siis moottori ja säädin vakioksi + maksimivälitys.

Jotta aloittelijan aloitus olisi mahdollisimman helppoa, voisivat kauppiaat lisäksi varautua autokohtaisesti riittävään määrään oikean kokoisia spurreja ja pinjoneita maksimivälityksen saavuttamiseksi. Ei tarttisi sitäkään sitten aloittelijan miettiä...

Hienoa olisi jos jokin taho (esim sponsori) voisi ostaa nipun säätimiä ja moottoreita ja myydä niitä lähes nollakatteella kisapaikalla stanukuskeille. Kauppiaat eivät tästä luonnollisestikaan pidä :grin:

Jos lajia halutaan oikeasti viedä eteenpäin tarvitaan lisää aloittelijoita mukaan kisoihin. Jos aloittaminen on tehty helpoksi ja edulliseksi on kynnys huomattavasti pienempi...

Kustannukset
Alla vielä yhteenvetona kustannukset stanulaitteistolle Maksimivälityksellä, vakiosäätimellä ja moottorilla. Listassa alla vain Moottorin ja nopeudensäätimen kustannukset olisivat "subventoituja", muut OVH hintoja.
- Hyvä akku: 50€
- Moottori: n. 50€ ( ovh 70-80€ SP 17.5 tai LRP 17.5 )
- Nopeudensäädin: n 35€ (ovh 49€, esim SP Cirtix)
- Spurri: 7€
- Pinjoni: 7€

Yhteensä: noin 150€.

Nykyään jotkut sijoittavat "turhaan" yli 150€ pelkkään nopeudensäätimeen....

XRAY T3 2011/ Speed Passion,  XRAY XB808 2010 / Novarossi, Tamiya DB01 / Speed Passion,  Sanwa MX11

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Sääntömuutosehdotuksia FTT 2013
« Vastaus #68 : 10.01.12 - klo: 22.03 »
En muista olenko maininnut aiemmin, mutta esim. briteissä on säännöissä määritelty akun ja moottorin max hinta.
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa Pepess

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Sääntömuutosehdotuksia FTT 2013
« Vastaus #69 : 11.01.12 - klo: 00.13 »
.
« Viimeksi muokattu: 31.10.21 - klo: 22.08 kirjoittanut Pepess »

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Sääntömuutosehdotuksia FTT 2013
« Vastaus #70 : 11.01.12 - klo: 02.04 »
Aloittelevan stanukuskin osalta ei ole merkitystä onko nopeudensäädin tai akku sekunnin murto-osan nopeampi, vaan kyllä ne kierrosaikaan vaikuttavat sekunnit ja sadasosat tulevat hyvin pitkälle muista asioista (tämä asia tuntuu unohtuvan välillä näissä keskusteluissa).

Omalta osaltani jätän kyseisen asian pois keskusteluissa ihan sen takia että kyllähän me se asia tiedetään ettei sillä pienellä erolla esim suoranopeudessa ole mitään kisoja ratkaisevaa merkitystä.
Mutta harva aloittelija tätä tietää, vaan aina kysellään "kuinka kovaa toi kulkee" ja jokatapauksessa kuvitellaan että kun kaveri meneekin suoralla kovempaa, että ei voi sen takia pärjätä.
(huomattu myös monesti sellaisissakin kuskeissa jotka ovat ajelleet jo useamman vuoden vaikkapa sähkökrossia... moottoria ei voi valita sen mukaan mikä on hyvä, vaan lyöntiä pitää olla, ja mielummin vaikka ylilyöntiä)
Ja sitten taas moni meistä jotka tietävät että näillä häviävän pienillä eroilla ei niitä kisoja kuitenkaan voiteta niin silti panostetaan juuri näihin pikkueroihin edes siksi että henkisellä tasolla on jo voittaja.
Jos ei kilpailla radalla niin aina kilpaillaan varusteissa... Aivan perus huttua.


maksimivälitys: Tämä olisi loistojuttu, koska esim. muutaman vuoden vanhaan kisakalustoon saa tällä hetkellä olla kikkailemassa mitä ihmeellisempiä virityksiä, että pystyy välitykset laittamaan lähelle sitä millä kärkikuskit ajavat. Samalla saataisiin myös luokasta hieman hitaampi ja aloittelijaystävällisempi. Myös moottorien lämpöongelmat saataisiin pois, ei tarvitsisi moottoreita polttaa eikä laittaa ylimääräistä painoa tuulettimien muodossa jne. Useampana vuonna kerhokisoissa ja FTT-kisoissa kuulee katsomosta usein kommentteja, että stanut menevät aivan liian lujaa, kun laidat ja autot kolistelevat vähän väliä keskenään. Välityksiä voi toki tässä vaihtoehdossa säätää, mutta vain tietyissä rajoissa.

Selittäkää mulle miten tämä asia käytännössä toteutettaisiin niin että sillä syheröisimmällä sisäradalla ja laakeimmalla ulkoradalla pystyisi ajamaan samalla välityksellä...????

Jos päätetään joku maksimivälitys niin pitäähän sen nyt olla sellainen ettei isoimmilla radoilla tarvitse kuskejen nukahtaa kesken pääsuoran, tai ettei koko rataa vedetä vasen etusormi täysin kuolleena pohjaan.
No mutta kun tällainen välitys on löydetty niin sehän on sitten jo tiukimmilla sisäradoilla jo liian pitkä...
Eli radoilla missä päätetty maksimivälitys on liian pitkä, jokatapauksessa etsitään välitys aivan kuten ennenkin.
Tai sitten aletaan jäähdyttelemään moottoreita isoilla jäähyillä että jaksaa mennä pidemmälläkin välityksellä ja kaivellaan ne akut joilla saadaan viimesimmät rutistukset irti että päästään kovempaa kuin kaveri.

Kyllä mä ymmärrän täysin kiinteän välityksen yksittäisissä kisoissa, mutta en silloin kun kausi sisältää sisä ja ulkokauden ja radat ovat hyvin erilaisia.

"potku" aiheuttaa kuskille vain päänvaivaa

Tää oli hyvä...
"potku"... puhuttaessa luokasta missä ei ole mitään potkua... Joo... vauhdit ovat stanuluokkaan monelta kantilta liian kovat... varsinkin ne huiput ja kaarrenopeudet.
Nykyautot ja renkaat näköjään ovat sellaisia että autoilla voi ajaa mutkan todella kovaa...
Johtaa siihen että stanuilla mennään hyvin iso osa koko radasta kaasu pohjassa... Hellittääkään ei kannata, koska vauhti vain turhaan hidastuu, ja taas jos hellität niin kestää aikansa kiihdyttää takaisin se nopeus.

Kaverit jotka viimevuonna rupesivat ajamaan turistia ja osallistuivat stanuun, eivät kyllä kertaakaan maininneet että autoissa olisi mitenkään liikaa potkua.
Mainittelivat vaan miten hankalaa on ajaa maksimaalista nopeutta hyvin tarkkaa linjaa, koska jos teet pienen virheen niin sitä ei korjata millään potkulla... Ja taas silloin on pakko ajaa tarkinta mahdollista linjaa, joka taas johtaa helposti mollakosketukseen ja rollaukseen... (kaasuahan kun ei irroiteta vaikka näyttäisi että nyt saattaa osua.

Poissa jarkko

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • PKSRCA kotisivut
Vs: Sääntömuutosehdotuksia FTT 2013
« Vastaus #71 : 11.01.12 - klo: 09.59 »

-Yksityyppisäädinten kanssa tulisi käymään niin, että niitä pitäisi ostaa repullinen ja testata yksilöerot. Näin kävisi, mikäli määrääväksi tekijäksi otettaisiin hinta. Halvoissa vehkeissä yksilöerot ovat suuria halpojen komponenttien epätasaisesta laadusta johtuen. Ei-ohjelmoitavat 0-ennakkosäätimet ilman tiettyä brändipakkoa olisi ehkä askel oikeaan suuntaan ja jotenkin hyväksyttävissä. Tosin useampaa säädintä tulisi varmasti kokeiltua ja kyllä niistäkin se nopein etsittäisiin... ;)


ETS-kisoissa ajavat kaikki samalla kohtuuhintaisella säätimellä ja silti SAMAT parhaan ajotaidon omaavat kuskit voittavat - (oli säätimien komponenteissa eroja tai ei).



Omat kommentit TSS-10 -luokkaan:

-0-ennakot: KYLLÄ
-yksityyppimoottori: KYLLÄ
-yksityyppisäädin: KYLLÄ
-maksimivälitys: KYLLÄ
-Lisäksi vain yksi rengaskerta sallituksi myös ulkokisoissa: KYLLÄ
-Maksimi ajankäyttö ajamiseen kuskilla ja mahdollisella tukitiimillä: KYLLÄ

"Keep it simple" aloittelijaluokassa.

Aikanaan Matiaksen ajaessa stanua (=ALOITTELIJALUOKKA) allekirjoittanut teki ihan tolkuttomasti työtä niiden muutamien kymmenysten saamiseksi pois tuloksesta.  Se tekniikkasäätö ja kalustorumba oli mun omaa harrastamista, muttei sellaisen pitäisi olla vaikuttamassa ALOITTELIJALUOKAN tuloksiin.
Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: Sääntömuutosehdotuksia FTT 2013
« Vastaus #72 : 11.01.12 - klo: 10.17 »
Kaikki lienevät tässä ketjussa yhtä mieltä siitä, että etenkin stanuluokassa (TSS) aloittamisen ja kilpailemisen pitäisi olla mahdollisimman helppoa. Toisaalta ollaan myös sitä mieltä, että kustannuksia pitää saada alas. Mielestäni nämä kaksi asiaa eivät aina tule samassa paketissa, joten jotain kompromisseja pitää olla valmis tekemään. Alla yhteenvetona minun näkemykseni perusteluineen tässä ketjussa esitetyistä muutosehdotuksista.

Stokkiluokkia koskevat ehdotukset:

Yksityyppimoottori

Ehdottomasti OK. Tähän tulisi lisätä sellainen kohta, että se maahantuoja, jonka moottoreita käytetään velvoitetaan pitämään niitä tietty määrä varastossa. Tietysti tämä voi vaikuttaa hieman hintaan, mutta muutaman euron korotus lienee pienempi paha, kuin se että moottoreita ei ole saatavilla. Tässä tulee huomioida myös kaupallisen toimijan intressi ja toimintamahdollisuudet.

Yksityyppisäädin

Ehdottomasti OK. Olen eri mieltä siitä, että yksityyppisäätimiä pitäisi ostaa repullinen saadakseen sen kilpailukykyisen yksilön. Vaikka täällä menee herneet nenuliin, kun ulkomaan kisat mainitaan, niin sanon silti, että ETS:ssä 200 stokkikuskia ajoi täysin tasavertaisesti Hand Out- säätimillä, kenelläkään ei ollut mahdollisuutta valita itselleen mieleistä yksilöä ja kaikki olivat tyytyväisiä. Jos kustannuksia pidemmällä aikavälillä halutaan alas, on mielestäni selvää että 50€ säädin tulee edullisemmaksi kuin 200€ säätimet. Voihan tähän laittaa pykälän, että ihan ensimmäisiä kisoja ajavat kuskit saavat ajaa haluamallaan 0-ennakkosäätimellä. Tässä kustannusasiassa ollaan ihan samassa junassa kuin renkaidenkin kanssa. Kaikki varmaan ovat yhtä mieltä siitä, että yksityyppirenkaat helpottavat asiaa, kun ei tarvitse testata ja ostaa repullista erilaisia renkaita. Sama pätee mielestäni myös säädinasiaan. Kuten aiemmin todettu hintaluokkaan 50-100€ saa hyviä säätimiä useammalta eri valmistajalta.

Maksimivälitys

Ehdottomasti OK. Mielestäni maksimivälitys pitää määrittää ensisijaisesti käytettävän moottorin ja nopeudensäätimen mukaan, ei välttämättä radan mukaan. Kun välityksiä hierotaan mahdollisimman pitkiksi tulee eteen palaneita moottoreita ja nopareita, käsittämättömiä föönivirityksiä, jäähdyttimien hankinnat jne. Tässä on myös erittäin tehokas keino saada stanuluokan vauhtia alas, se kun edelleen tuntuu olevan este itse ajamisen harjoittelulle.

Yleiset parannustoimenpiteet:

Katsastustoiminta

Kuten tuolla jo aiemmin totesin, katsastustoiminnassa painopiste pitää siirtää kilpailijan vastuulle. Katsastuksen idea ei voi lähteä siitä, että jokaisessa erässä tarkistetaan kaikki mahdolliset auton nopeuteen vaikuttavat seikat, vaan mielummin siitä että tehdään pistokoeluontoisia tarkistuksia. Ennakkokatsastus on mielestäni joustavampi vaihtoehto, jos kilpailuaikataulu antaa periksi. Katsastuskortin käyttöönottoa suosittelen.

Nousupisteet

Ehdottomasti OK. Tavoiteena hommassa lienee kuitenkin se, että jokainen saa ajaa tasoisessaan seurassa. Nousupisteillä voidaan varmistaa, ettei kukaan jää "kellumaan" stanuluokkaan ja toisaalta se, että virissä/porossa ajaa vain ne kuskit, kenen taidot siihen oikeasti riittää. Jos sarjaan on tulossa ensikertalainen, jonka taitojen tiedetään olevan muualla kuin stanuluokassa, luokkayhteyshenkilö voi perustellusta syystä myöntää osallistumisluvan nopeampaa luokkaan. Lähtökohta voisi olla esim. että stanun ja poron viisi nopeinta siirtyy automaattisesti ylempään luokkaan ja viisi viimeistä tippuu viristä ja porosta alempaan luokkaan. Muilta osin nousupisteet lasketaan sarjamenestyksen perusteella, jonka mukaan seuraavan kauden luokka selviää.

Renkaat

Oleellista renkaissa on se, että valitaan hyvät ja kestävät renkaat. Jos/kun sellaisia on tarjolla, niin tietysti mitä vähemmän renkaita on käytettävissä, sitä pienemmät on kokonaiskustannukset. Tästä ei kuitenkaan saa tulla sellaista showta, joka estää tai hankaloittaa itse kilvanajamista, joka edelleenkin on se päätarkoitus.

Reseed

Niin kauan, kuin käytössä on FTT-ranking tai muu vastaava järjestelmä, reseediä ei tarvita.
« Viimeksi muokattu: 11.01.12 - klo: 10.21 kirjoittanut peitsamo »
Flying Calacucco

Poissa Pepess

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Sääntömuutosehdotuksia FTT 2013
« Vastaus #73 : 11.01.12 - klo: 12.14 »
.
« Viimeksi muokattu: 31.10.21 - klo: 22.07 kirjoittanut Pepess »

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Sääntömuutosehdotuksia FTT 2013
« Vastaus #74 : 11.01.12 - klo: 12.36 »
Sääntömuutoksia ja kehitysideoita mietittäessä on hyvä pitää mielessä
- tavoitteet eli mitä ko. sääntömuutoksella halutaan saada aikaan
- onko nykyjärjestelmässä joku ongelma/huono puoli, johon sääntömuutos toisi parannuksen
- mitkä ovat sääntömuutoksen negatiiviset vaikutukset
- ovat positiiviset vaikutukset negatiivisia suuremmat eli arviointi siitä kannattaako muutosta ottaa käytäntöön vai ei


Loistavaa kiitos.
Vihdoin joku toinenkin tuo esiin saman asian mitä olen joutunut kaikissa sääntöväännöissä olla tuomassa esiin.
Täällä kun porukka haluaa nähdä vain ja ainoastaan ne muutoksen tuomat positiiviset puolet ja heti kun tuotkin esiin negatiivisia puolia niin aletaan kiukuttelemaan miten ollaan vain vastustamassa vastustamisen ilosta ja suhtaudutaan kaikkeen negatiivisesti... Huoh.

Mitään sääntömuutosta ei kannata tehdä mikäli negatiiviset puolet ovat edes mahdollista heittäytyä isommaksi kuin positiiviset.
Säännöt koskevat isoa harrastajakuntaa, jolloin nimenomaan siitä omasta mielipiteestä pitäisi pystyä hellittämään ja ymmärtämään että vaikka se omasta mielestä kuulostaakin niiiiiiin hyvältä niin se ei välttämättä puolen porukan mielestä ole sitä ollenkaan, tai se saattaa jälkikäteen osoittautua sitten huonoksi asiaksi.
Edes hieman huonompaan suuntaan menevä sääntö ajaa erittäin tehokkaasti harrastajia pois... Muuttamalla säännöt takaisin, ei saada harrastajia takaisin yhtä nopeasti kuin ne katosivat...


Ps: mulle ei ole vieläkään auennut että miten ihmeessä tuo maksimivälitys asia muka hoidettaisiin.
Isoilla ulkoradoilla se sääntöjen määräämä välitys voipi olla naurettavan lyhyt ja radasta mennään 99% kaasu pohjassa... Tiukimmalla sisäradalla sitten taas saatetaan olla hieman turhan pitkän puolella... tosin isolla turbiinilla niistä lämmöistä selvitään.

Poissa ilvessalo

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Sääntömuutosehdotuksia FTT 2013
« Vastaus #75 : 11.01.12 - klo: 12.57 »
Ps: mulle ei ole vieläkään auennut että miten ihmeessä tuo maksimivälitys asia muka hoidettaisiin.
Isoilla ulkoradoilla se sääntöjen määräämä välitys voipi olla naurettavan lyhyt ja radasta mennään 99% kaasu pohjassa... Tiukimmalla sisäradalla sitten taas saatetaan olla hieman turhan pitkän puolella... tosin isolla turbiinilla niistä lämmöistä selvitään.
Maksimivälitys on välitys, jota pidemmäksi autoa ei saa välittää.
Se EI rajoita lyhyemmän välityksen käyttämistä. Syheröllä voi siis halutessaan kiinnittää pienempää pinjonia..

Jos tuntuu että autot eivät liiku ulkona riittävän vauhdikkaasti - voi miettiä olisiko ulkona hieman pidempi maksimivälitys radan pituudesta johtuen paikallaan (Hyvinkää). Välityksen ei kuitenkaan tule olla niin pitkä että laitteisto sulaa.
Maksimivälityksen yksi suurista hyödyistä aloittelijalle (ja muillekin) on mielestäni se että sähköt pysyvät ehjänä kun on jo testattu välityksen vaikutukset moottorilämpöihin.
XRAY T3 2011/ Speed Passion,  XRAY XB808 2010 / Novarossi, Tamiya DB01 / Speed Passion,  Sanwa MX11

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Sääntömuutosehdotuksia FTT 2013
« Vastaus #76 : 11.01.12 - klo: 13.12 »
Toisaalta tällä hetkellä ei ole myöskään kilpailijoita kauheasti liikaa ja jokaisessa luokassa on sopivasti osallistujia, joten tässä nykysysteemissä ei varmaankaan ole mitään suurempaa ongelmaa - hieman kuulosti jostain kommenteista, että tällainen nousupistesysteemi saattaisi päinvastoin vaikuttaa kisaosallistumisiin negatiivisesti mikäli joutuisi ajamaan omasta mielestä "väärää" luokkaa.

Viimevuonna esim. minä, Artsi ja Kentsu todettiin jokainen aivan sama asia.
Touring ei ole meillä mikään ns. ykkösluokka, eikä nykyisellä treeni jne panostuksella olisi ihan paras idea ajaa viriä.
Kyse ei todellakaan ole siitä että pitäisi pärjätä ja olla aina voittamassa, tai edes A finaalissa.
Kokeilin viimetalvena viriä muutaman päivän ja totesin että rengas ja varaosa kulut kasvoivat välittömästi.
Ei siis mun juttu, kun touring tosiaankin on lähinnä se 3. luokka itselle.
Ja myöskin koska ei ole aikaa treenata sitä viriä senverran että ne kolinat alkaisivat vähenemään niin miksi pitäisi väkisin yrittää vääntäytyä FTT kisoissakin viriä ajamaan.
Osallistumismaksu kalliimpi, renkaista tuplakustannukset ja omakohtaisesti varmasti varaosamenekki myös kaksinkertainen.
Eli mikäli pakotettaisiin nousemaan pykälä ylöspäin niin itsellä jäisi koko luokka varmasti samantien syrjään.
En tiedä moniko muu poro kuskeista tekisi saman, mutta täällä meilläpäin on aika paljon kuskeja jotka ajavat kesäisin sitten ihan muita luokkia ja heidän treeni ja panostus tasolle on TSP sopivin luokka.

Ja kuten todettua niin minkäs takia näistä nosto systeemeistä onkaan jo kauan sitten luovuttu...

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: Sääntömuutosehdotuksia FTT 2013
« Vastaus #77 : 11.01.12 - klo: 13.16 »
Täällä kun porukka haluaa nähdä vain ja ainoastaan ne muutoksen tuomat positiiviset puolet ja heti kun tuotkin esiin negatiivisia puolia niin aletaan kiukuttelemaan miten ollaan vain vastustamassa vastustamisen ilosta ja suhtaudutaan kaikkeen negatiivisesti... Huoh.

Hyvin monessa keskustelussa viitataan siihen, että lajimme kärsii harrastajapulasta. Tässä viimeaikoina sitä on oikein todisteltu kansantaloudellisesta näkökulmastakin. Jotta saisimme lajillemme lisää harrastajia ja elinvoimaa, olisi kaikkien syytä suunnata energiansa siihen positiiviseen ajatteluun ja siihen, mitä voimme tehdä toisin, jotta laji olisi kiinnostavampi, helpompi ja halvempi. Se, että asioista puhutaan positiivisessa ja innokkassa valossa ei tarkoita sitä, että kaikki muutokset tultaisiin toteuttamaan suinpäin ja silmät kiinni. Tiedän pitkästä kokemuksesta omassa työelämässä, että sen kaskenraivaajan ja uusioajattelijan rooli ei ole helppo, pitää olla näkemystä, kokemusta, sinnikkyyttä ja päämäärätietoisuutta. Sen sijaan on erittäin helppoa todeta; ei toimi, ei kannata, ei hyvä. Käsijarruna on helppo olla, eikä siihen paljoa vaadita. Sen sijaan asioiden päämäärätietoinen kehittäminen ja joiden harkittujen riskien ottamisen kyky näyttää aika monelta puuttuvan. Pepess kertasi hyvin asiat, jotka pitää olla mielessä, kun muutoksia harkitaan ja se on täysin totta. Sen inhorealismin lisäksi tarvitaan kuitenkin avointa ja tietyllä tavalla "hullua" ajattelua siitä, mikä voisi olla mahdollista ja mikä voisi olla se asia, joka saa meidät saavuttamaan päämäärän. Toivotaan, että myös tällainen ajattelutapa on hyväksyttävää, kun se maailma ei edelleenkään ole valmis.

Eräs suosikkilainauksistani on (valitettavasti en tiedä sanonnan alkuperää):

"Tekemällä asioita, niin kuin olet tehnyt tähänkin saakka, voit päästä ainoastaan niin pitkälle, kuin olet päässyt tähänkin saakka."

Eli toisin sanoen; silmät ja korvat auki, antenni ylös ja tutka päälle  :cool:
« Viimeksi muokattu: 11.01.12 - klo: 13.21 kirjoittanut peitsamo »
Flying Calacucco

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Sääntömuutosehdotuksia FTT 2013
« Vastaus #78 : 11.01.12 - klo: 13.20 »
Ps: mulle ei ole vieläkään auennut että miten ihmeessä tuo maksimivälitys asia muka hoidettaisiin.
Isoilla ulkoradoilla se sääntöjen määräämä välitys voipi olla naurettavan lyhyt ja radasta mennään 99% kaasu pohjassa... Tiukimmalla sisäradalla sitten taas saatetaan olla hieman turhan pitkän puolella... tosin isolla turbiinilla niistä lämmöistä selvitään.
Maksimivälitys on välitys, jota pidemmäksi autoa ei saa välittää.
Se EI rajoita lyhyemmän välityksen käyttämistä. Syheröllä voi siis halutessaan kiinnittää pienempää pinjonia..

Jos tuntuu että autot eivät liiku ulkona riittävän vauhdikkaasti - voi miettiä olisiko ulkona hieman pidempi maksimivälitys radan pituudesta johtuen paikallaan (Hyvinkää). Välityksen ei kuitenkaan tule olla niin pitkä että laitteisto sulaa.
Maksimivälityksen yksi suurista hyödyistä aloittelijalle (ja muillekin) on mielestäni se että sähköt pysyvät ehjänä kun on jo testattu välityksen vaikutukset moottorilämpöihin.

No kyllähän minä nyt sen tajusin että alemmas voi välittää ja maksimi on vain se maksimi.

Noh... muuttuuko se määrätty maksimi sitten radan mukaan, vai tehdäänko siitä ihan selkeä sääntö AKK vihkoseen että maks välitys on (tämä)

Ja jos se maksimi tehdään nyt sitten ulkoradan mukaan... eli sinne sopiva, ei pitkä että laitteet sulaa, vaan sellainen millä voitaisiin kuvitella ajettavan.
No se välityshän on sitten turhan pitkä sisäradoilla/radalla.
Ja silloin välitellään pienemmäksi... Jep... tottakai.
Eli haetaan välitykset aivan kuten aina ennenkin.

No miten ihmeessä tämä sääntö sitten parantaa mitään asiaa... Muuten kuin ettei ulkobaanoilla onnistu välittämään liian pitkäksi ja polta laitteitaan.

No ja jos sitten taas koko välitys keksitään vetäistä esim sisäradoista joku keskiarvo tai mitälie... kuitenkin sellainen että lähes jokainen käyttäisi sitä maksimia sisäkisoissa niin sehän on ulos sitten taas surkuhupaisan lyhyt.

Vai pitääkö sinne sääntöihin merkata sitten kaksi eri maksimivälitystä... sisälle ja ulos omansa?

Eniveis... eihän tämä todellakaan mene niinkuin edellä ovat jotku hommaa kuvailleet. "mene kauppaan ja kerro ajavasi stanua... millä autolla ajat = myyjä latasee spurrin ja pinionin tiskiin... Muita et tarvitse"

Poissa tturku

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Sääntömuutosehdotuksia FTT 2013
« Vastaus #79 : 11.01.12 - klo: 13.23 »
Voisi olla ensi talvena itselläkin aikaa ja mielenkiintoa TSS-10 -luokkaan:

Omat mielipiteet:

-0-ennakot: KYLLÄ
-yksityyppimoottori: KYLLÄ
-yksityyppisäädin: KYLLÄ
-maksimivälitys: KYLLÄ
-Lisäksi vain yksi rengaskerta sallituksi myös ulkokisoissa: KYLLÄ
-Maksimi ajankäyttö ajamiseen kuskilla ja mahdollisella tukitiimillä: KYLLÄ

Maksimivälitys sellaiseksi, että autot eivät kulje liian lujaa ja moottorit eivät hajoa. Tämän testaaminen helppoa jos päädyttäisiin yksityyppisäätimeen ja moottoriin.

Hoke kirjoitti:
No miten ihmeessä tämä sääntö sitten parantaa mitään asiaa... Muuten kuin ettei ulkobaanoilla onnistu välittämään liian pitkäksi ja polta laitteitaan.

No nyt sä pääsit asian ytimeen!!!

Ei se huonoajatus ole laittaa sisä ja ulkoradallekaan omaa max. välitystä.

Laitteiston vuokrausta en kannata, koska kamat pitää olla jos haluaa harjoitella.

Ja kun on puhetta ollut monopoliasemasta yksityyppi vaitoehdoissa, voitaisiin potti jakaa kolmelle maahantuojalle suoraan siten, että yksi toimittaa renkaat, toinen noparit ja kolmas moottorit. Kaikille jäisi jotain käteen.

Noista nousupisteistä en niin välittäisi myöskään, jos sillä pakoitetaan putomaan tai nousemaan nopeampaan tai hitaampaan luokkaan, korkeintaan stock luokasta nosto ylöspäin menestyksen johdosta voisi olla paikoillaan. Yllä on jo hyvin perusteltu tätä asiaa.
-Tommi Turku- Team Racers Group Finland, Contrast Neox LS-5
Half Serious Racing since 2009

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Sääntömuutosehdotuksia FTT 2013
« Vastaus #80 : 11.01.12 - klo: 13.36 »
Voi Pekka kun et taaskaan ymmärrä pointtia.

Säännöistä on pakko pystyä näkemään negatiivisetkin puolet, jotta voi nähdä onko se sääntö oikeasti positiivinen vai negatiivinen muutos.

Eliminoidaksesi miinukset sun on pakko pystyä näkemään ne pienimmätkin miinukset.


Ilmanmuuta avoin ja hullu, ihan mitä tahansa ajattelua...
Mutta miettikää nyt oikeesti ne kaikki hulluimmatkin negatiiviset puolet sieltä myös että pystytään varmistumaan ettei mikään sääntömuutos vie hommaa väärään suuntaan.

Ettei yhtäkkiä tarvitse katsella kuinka porukkaa jättää kyseistä lajia syrjään jonkun pikkusäännön takia joka hankaloittaa ennestään aloittelijan näkökulmasta katsottuna niin sekavaa kisarutiinia.

On erittäin helppo naurettavan pienellä edes karvan negatiiviseen suuntaan haiskahtavalla sääntömuutoksella vähentää harrastajamäärää nopeasti... Sen säännön korjaamisella niiden karkotettujen takaisin saaminen viekin sitten reilusti enemmän aikaa.


Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: Sääntömuutosehdotuksia FTT 2013
« Vastaus #81 : 11.01.12 - klo: 13.51 »
Säännöistä on pakko pystyä näkemään negatiivisetkin puolet, jotta voi nähdä onko se sääntö oikeasti positiivinen vai negatiivinen muutos.

Eliminoidaksesi miinukset sun on pakko pystyä näkemään ne pienimmätkin miinukset.

No näinhän se on. Kun ei tee mitään, niin ei tule virheitäkään.

Minun ideologia lähtee siitä, että pullo on mielummin puoliksi täysi, kuin puoliksi tyhjä, olkoot RC-kenttien paavoväyryset mitä mieltä tahansa.

Eiköhän tässä ole taas tätä elämän viisautta ihan tarpeeksi ja palataan asiaan.

Flying Calacucco

Poissa ilvessalo

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Sääntömuutosehdotuksia FTT 2013
« Vastaus #82 : 11.01.12 - klo: 14.02 »
Eniveis... eihän tämä todellakaan mene niinkuin edellä ovat jotku hommaa kuvailleet. "mene kauppaan ja kerro ajavasi stanua... millä autolla ajat = myyjä latasee spurrin ja pinionin tiskiin... Muita et tarvitse"
Kannatat siis kiinteää välitystä  :tongue:

Käytännössä esim ETS kisoissa 4.5 maksimivälitys on kaikilla kuskeilla käytössä ja se toimii sekä syheröllä että suoralla 13.5 lankaisella koneella.
Jos koneena käytetään 17.5 lankaista niin uskon että joku 4.0 hujakoilla oleva välitys toimisi varsin hyvin kaikilla sisäradoilla oli syheröä tai ei sillä kone vääntää riittävän hyvin alhaalta saakka.

Täytyy muistaa että tässä aloittelijoiden luokassa tulisi opettaa kuskeille radan mutkaosuuksien ja auton säätöjen tärkeys - eihän viriluokissakaan suoralla ohitella...
Jos auto tuntuu menevän liian hiljaa suorilla ja mutkatkaan eivät mene pitkiksi ja läppiajat ovat kympän sisällä toisistaan niin pitää tietenkin olla mahdollisuus siirtyä nopeampaan luokkaan- joka ei sitten enää olekaan  aloittelijoita varten. Ei ehkä kuitenkaan hyppyä suoraan viriluokkaan :azn:


Negatiivisista muutoksista.
ETS säännöt toimivat erittäin hyvin. Sen näkee myös kasvavista kilpailijamääristä. ETS järjestäjät muuttavat myös sääntöjä kilpailijoilta saadun palautteen perusteella. AKK ei ehkä kuitenkaan voi olla yhtä sukkela liikkeissään  :smiley: 

Jos ajatellaan puhtaasti kilpailijaa, väitän että
- renkaissa ei voida mennä huonompaan suuntaan tasalaatuisuuden ja kestävyyden suhteen.
ETS käytettäville RIDE renkaile 1 ääni vuoden 2013 rengasvalinnoissa. Ne ovat kestävät ja tasalaatuiset. 30 akullista ajaa kevyesti yhdellä setillä.
- yksityyppisäädin: 50€ investointi ei voi viedä ketään konkurssiin, samat säätimet > ajotaito ratkaisee
- yksityyppimoottori maksimivälityksellä: yksi moottori kestää koko kauden harjoituksineen, samat moottorit > ajotaito ratkaisee

En siis oikeastaan näe yhtään negatiivista puolta AJAJAN kannalta katsottuna em sääntömuutoksissa.
XRAY T3 2011/ Speed Passion,  XRAY XB808 2010 / Novarossi, Tamiya DB01 / Speed Passion,  Sanwa MX11

Poissa Poinas2

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
    • WEBSTORE
Vs: Sääntömuutosehdotuksia FTT 2013
« Vastaus #83 : 11.01.12 - klo: 14.06 »
Tuosta 1-tyyppi keskustelusta sen verran, että _mikäli moiseen ruvetaaan_, olisi toivottavaa että ne _kaikki_ vaihtoehdot _oikeasti_ testattaisiin ja tulokset perusteluineen julkaistaisiin osallistuneille, jonka jälkeen sitten mahdollinen tarjouskilpailu joka asettaisi hintatason. Edelleen ko. päätös avattaisiin joka vuosi, ettei pääsisi käymään mitään tilannetta, jossa joskus kivikaudella tehty päätös olisi edelleen voimassa vaan sen takia että se on joskus niin päätetty. Eli tuotteiden valinta ja testaaminen olisi oikeasti puolueetonta ja objektiivista vaikkakin suurimmalla osalla aktiivisesta scenestä on kytkökset jonnekkin. Kannatan myös ajatusta että paketti myös jaettaisiin siten, että useammalla toimijalla olisi oikeasti mahdollisuus toimittaa sitä tavaraa (vaikka nyt sitten moottorit/säätimet/renkaat jaottelulla). Monesti merkeillä on ihan kaupallisista syistä yksi maahantuontisopimus, joten laitteiston rajaaminen vain niihin merkkeihin, joita pystyy useampi toimittamaan, ei ole täällä periferiassa välttämättä järkevää. Samaten jumiutuminen johonkin ei oikesti tue sitä jaloa perusajatusta kustannusten hillitsemiseksi. En näkisi myöskään mahdottomana ajatuksena sitä, että esim. sähköjen osalla olisi useampikin kuin 1 vaihtoehto, mikäli tasavertaisia tuotteita testausten perusteella löytyy (kuten varmasti löytyy). Toki kitinää voi aiheuttaa se, että kuka kustantaa testauksen jne. Siihenkin on mielestäni mahdollista miettiä erilaisia ratkaisuja huomioiden ko. järjestelystä valittavalle taholle koituva kaupallinen hyöty. Mitä avoimemmin hommat hoidetaan, sitä vähemmän tulee kitinää. Mielestäni nykyisellään ei kisoissa ylipäätään hyödynnetä kaupallisia asioita sillä tasolla kuin olisi mahdollista. Järkevästi rakennettu paketti on helpompi markkinoida myös valmistajien suuntaaan ja sitä kautta pystyttäisiin varmasti nostamaan tasoa myös siinä yleisessä tekemisessä pelkkien sääntöpykälien n*******sen lisäksi. 

Lainasäätimien ja/tai moottorien jakaminen kisoissa ei mielestäni ole mielekästä jo täällä esille tulleiden syiden takia: aiheuttaa vaan turhanpäiväistä jumppaa kun niitä kolvaillaan ees/taas ja jollain sitä pitää reenatakkin. Edelleen jos saat kisaan esim. allekirjoittaneen kolvaustaidoilla edellisissä karkeloissa väkerretyn paketin, niin mikä takaa ettei se uuvahda kesken kaiken  :grin: Kaikki mikä toimii isoissa kisoissa ulkomailla ei välttämättä suoraan tänne siirrettynä ole se paras tai optimaalisin malli, mutta antaa toki pohjaa keskusteluille ja vaihtoehtojen pohtimiselle.

Positiivista on, että asioista ainakin yritetään keskustella rakentavasti. Säännöt on OK kun ne on mietitty palvelemaan lajia. Myös vähillä säännöillä (vrt CORR) tuntuu saavan porukkaa mukaan, kunhan itse tuote on kunnossa, eli ajaminen on hauskaa ja sitä kisaamista ei lokeroida liikaa. Mikä lähestymistapa sopii mihinkin, on sitten se mitä voi ja kannaattaakin keskustella. 

EA-Import Oy Webstore: www.eaimport.net
ALPHA Plus - BETA - BULLIT - TeamDurango - PIRANHA Fuel - M2C - TRESREY - KyPOM - H-Energy - REDS - RevolutionRcDesign - ThunderInnovation - Yaiba

Poissa goos

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC kauppa
Vs: Sääntömuutosehdotuksia FTT 2013
« Vastaus #84 : 11.01.12 - klo: 14.32 »
Lainasäätimien ja/tai moottorien jakaminen kisoissa ei mielestäni ole mielekästä jo täällä esille tulleiden syiden takia: aiheuttaa vaan turhanpäiväistä jumppaa kun niitä kolvaillaan ees/taas ja jollain sitä pitää reenatakkin. Edelleen jos saat kisaan esim. allekirjoittaneen kolvaustaidoilla edellisissä karkeloissa väkerretyn paketin, niin mikä takaa ettei se uuvahda kesken kaiken  :grin: Kaikki mikä toimii isoissa kisoissa ulkomailla ei välttämättä suoraan tänne siirrettynä ole se paras tai optimaalisin malli, mutta antaa toki pohjaa keskusteluille ja vaihtoehtojen pohtimiselle.
Eiköhän vuokrasäätimet ole tarkoitettu omien säätimien lisäksi, jos 50-80e panostus säätimeen tuntuu liian isolta, niin voi tulla kokeilemaan noin 10e panostuksella. Samalla tavalla toimitaan nytkin ponderien osalta, joten miks ei säätimien osalta myös.
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Sääntömuutosehdotuksia FTT 2013
« Vastaus #85 : 11.01.12 - klo: 14.49 »
Eniveis... eihän tämä todellakaan mene niinkuin edellä ovat jotku hommaa kuvailleet. "mene kauppaan ja kerro ajavasi stanua... millä autolla ajat = myyjä latasee spurrin ja pinionin tiskiin... Muita et tarvitse"
Kannatat siis kiinteää välitystä  :tongue:

Käytännössä esim ETS kisoissa 4.5 maksimivälitys on kaikilla kuskeilla käytössä ja se toimii sekä syheröllä että suoralla 13.5 lankaisella koneella.
Jos koneena käytetään 17.5 lankaista niin uskon että joku 4.0 hujakoilla oleva välitys toimisi varsin hyvin kaikilla sisäradoilla oli syheröä tai ei sillä kone vääntää riittävän hyvin alhaalta saakka.

Täytyy muistaa että tässä aloittelijoiden luokassa tulisi opettaa kuskeille radan mutkaosuuksien ja auton säätöjen tärkeys - eihän viriluokissakaan suoralla ohitella...
Jos auto tuntuu menevän liian hiljaa suorilla ja mutkatkaan eivät mene pitkiksi ja läppiajat ovat kympän sisällä toisistaan niin pitää tietenkin olla mahdollisuus siirtyä nopeampaan luokkaan- joka ei sitten enää olekaan  aloittelijoita varten. Ei ehkä kuitenkaan hyppyä suoraan viriluokkaan :azn:

Siis joko et ymmärrä täysin mitä ajan takaa, tai et halua tuoda sitä ilmi...

No onko tuo 4.0 nyt sellainen välitys että sillä on järkevää ajaa esim hyvinkään ulkoradalla kilpaa???
Vai onko autojen nopeudet niin hitaat siellä mutkaosuuksillakin että kaasua ei startin jälkeen hellitetä pohjasta ennenkuin maaliintulon jälkeen???

Eli voiko radan ajaa ympäri kaasu pohjassa ilman sen ihmeempiä yrityksiä ja alustan säädön suurempia merkityksiä... kunhan auto on sinnepäin ja edes jotenkin ajettavissa.

Tuskin kait sitä kuitenkaan halutaan että se stanun esim kärkiviisikko tai jopa koko A finalistit ajaa radan ympäri ihan vain lusu lattiassa ja eturenkaita käännellen???

Monopoli säätiimelle en anna plussapisteitä... annan vain miinuksen.
0 ennakosäätimiin porukka ollut kuitenkin varmasti suurimmalta harrastajakunnalta tyytyväisiä.

Poissa ilvessalo

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Sääntömuutosehdotuksia FTT 2013
« Vastaus #86 : 11.01.12 - klo: 14.54 »
No onko tuo 4.0 nyt sellainen välitys että sillä on järkevää ajaa esim hyvinkään ulkoradalla kilpaa???
Vai onko autojen nopeudet niin hitaat siellä mutkaosuuksillakin että kaasua ei startin jälkeen hellitetä pohjasta ennenkuin maaliintulon jälkeen???

Puhuin ainoastaan sisäradasta, en ulkoradasta. Ulkoradoille asettaisin juurikin mainitsemastasi syystä oman maksimivälityksen. Stanukuskit tietävät varmaankin parhaiten mikä on ulkona järkevä välitys ettei kalusto kuole ylivälitykseen.
XRAY T3 2011/ Speed Passion,  XRAY XB808 2010 / Novarossi, Tamiya DB01 / Speed Passion,  Sanwa MX11

Poissa ilvessalo

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Sääntömuutosehdotuksia FTT 2013
« Vastaus #87 : 11.01.12 - klo: 15.01 »
Lainasäätimien ja/tai moottorien jakaminen kisoissa ei mielestäni ole mielekästä jo täällä esille tulleiden syiden takia: aiheuttaa vaan turhanpäiväistä jumppaa kun niitä kolvaillaan ees/taas ja jollain sitä pitää reenatakkin. Edelleen jos saat kisaan esim. allekirjoittaneen kolvaustaidoilla edellisissä karkeloissa väkerretyn paketin, niin mikä takaa ettei se uuvahda kesken kaiken  :grin: Kaikki mikä toimii isoissa kisoissa ulkomailla ei välttämättä suoraan tänne siirrettynä ole se paras tai optimaalisin malli, mutta antaa toki pohjaa keskusteluille ja vaihtoehtojen pohtimiselle.
Eiköhän vuokrasäätimet ole tarkoitettu omien säätimien lisäksi, jos 50-80e panostus säätimeen tuntuu liian isolta, niin voi tulla kokeilemaan noin 10e panostuksella. Samalla tavalla toimitaan nytkin ponderien osalta, joten miks ei säätimien osalta myös.
Niinpä, ja jos halutaan tehdä aloittaminen vielä helpommaksi, laitetaan vuokralle säädin - moottorikomboja pinjonin kera. Ei kolvausta , vain kaksipuoleinen teippi ja moottori kiinni :evil:
XRAY T3 2011/ Speed Passion,  XRAY XB808 2010 / Novarossi, Tamiya DB01 / Speed Passion,  Sanwa MX11

Poissa pijokela

  • TamUA
    • Profiili
Vs: Sääntömuutosehdotuksia FTT 2013
« Vastaus #88 : 11.01.12 - klo: 15.05 »
No miten ihmeessä tämä sääntö sitten parantaa mitään asiaa... Muuten kuin ettei ulkobaanoilla onnistu välittämään liian pitkäksi ja polta laitteitaan.
Tässä keskustelussa on jo niin monta osallista, että ihmisillä varmaankin on erilaisia syitä kannattaa maksimivälitystä. Minä pidän maksimivälitystä hyvänä ideana siksi, että tästä keskustelusta olen lukenut, että on olemassa parempia nopeudensäätimiä, joilla voi välittää auton pidemmäksi kuin muilla säätimillä. Jos nyt sovitaan maksimivälitys, joka on siinä rajoilla ettei moottorit sula, niin sitten supersäätimestä on vähemmän etua.

Edelleen syheröradalla tarvitaan erilaisia ratastuksia jne. Eli muutos ei olisi kovin suuri sisäradoilla eikä niille, jotka eivät ole investoineet supersäätimeen. Ja en osaa sanoa, mikä se maksimivälitys olisi, mutta varmaan aika pitkä - sellainen, että kone ei hajoa ainakaan kovin usein. 3.5?

Tarkoitus on siis tasata nopeudensäätimien eroja. Ei oikeastaan mitään muuta. Toivottavasti supersäädin ei sitten enää olisi pakollinen voittamiseen...
Tamiya DF-03Ra | Xray T3 2011 | HPI Blitz | CRC gen xi

Poissa PSo

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Sääntömuutosehdotuksia FTT 2013
« Vastaus #89 : 11.01.12 - klo: 15.09 »
Taidan uskaltautua ja kirjoittaa omia ajatuksia, kun olen juuri siinä tilanteessa mistä on kyse, eli touringin aloittamisessa. Kokemusta vain krossista, mutta tasamaa-ajo kiinnostaa kovasti.
Eli luokat on mielestäni selvästi jaoteltu, eli pienitehoisimmasta kannattaisi tietysti aloittaa.
Mitä sitten kalustoon tulee, niin itse ajattelen asian tällä hetkellä näin:
Moottori vaihtoehtoja 2, LRP ja Nosram, 17.5T, eli jompi kumpi oman maun mukaan.
Nopari, Roar hyväksytty 0-ennakko säädin. Varmasti joutuisin tätä tutkimaan että millä porukka ajaa, uskoisin tähän löytyvän useita vaihtoehtoja, omasta halusta/tilanteesta kiinni maksaako siitä 50 vai 150e.
Akut, roar tai efra hyväksytyt.
Renkaat on sovittu jo, mitä kaikilla on oltava.
Kori sääntöjen mukaan, uskoisin löytyvän aika helposti.
Säännöt kun menee läpi niin uskoisin että painot ja mitat on aika yksiselitteiset. Aloittelijana ei todellakaan ole mitään käryä, että voisiko jossain kohtaa mennä ns. harmaalle alueelle.
Eli ei tähän asti mitään ihmeellistä, hyvä vain että on kerrottu millainen sen kaluston pitää olla. Ainakin tietää, että kalusto on kilpailukykyinen, millä voisin jopa kilpailun voittaa. Siis jos osaan ajaa niin hyvin.
Varmasti menee vähintään vuosi, todennäköisesti enemmän, että tarvisi sitä omaa ajoa parantaa millään muulla, kuin sen itse ajamisen harjoittelulla.
Mitä sitten tulee säätöihin ja välityksiin, aloittaessani harrastusta, käyttäisin varmasti jo yleisesti käytössä olevia setuppeja, ja eri radoilta löytyy tietämystä ja kokemusta vaikka miten paljon. Joten käypä setuppi löytynee ihan varmasti, joko netistä tai kysymällä vinkkejä kokeneemmilta.
Mitä välityksiin tulee, sama juttu, löytyy jo kokeneemmilta, että mikä on perusvarma millä lämmöt pysyy kurissa. Varmasti myös ratakohtaisia vinkkejä uskoisin löytyvän.
Kuitenkin, varmasti tärkeintä on saada alkuun sellainen kalusto mikä vastaa muiden kalustoa, ja sitten kun pysyy ihan ajamalla kärjen vaudissa, on väkisinkin tullut omaa kokemusta jonka avulla sitä yrittää päästä niistä ohi. Ja sitten kun ollaan tasaisesti kärkiporukoissa, mieliikö sitten nopeampaa kalustoa? Uusia haasteita?
Ja sen mukana uusi kalusto, joka on helpompi jo siinä vaiheessa valita, oman kokemuksen mukaan.

Paljon ajatuksia, eikä varmasti kaikki ihan selkeitä itsellekään, mutta toivottavasti sain ammennettua edes sinnepäin mitä tarkoitin =)
Looking for faster transponder...