Ratakasikausi 2013 sitten paketissa ja tässä mietteitä:
Kaudella oli siis tarkoitus ajaa kaikki 4 Suomen kisaa, jotka ajettiin TP-10 luokan kanssa samana päivänä.
Itsellä kausi alkoi 2011 EM-kisoja varten hankitulla MRX-5 autolla ja kulunut kesä oli siis autolle jo kolmas kausi. Myöskään moottoreita tai koreja en hankkinut tätä kautta varten lisää, koska ajattelin että vanhoissa on vielä riittävästi ajoa jäljellä. Renkaita päätimme kuitenkin tankata Ollin kanssa lisää ja itse otin netistä löytyneestä tarjouksesta 10 sarjaa 32/35 seosta. Olli panosti renkaiden lisäksi myös muutamaan uuteen koriin, jotka Vesa sitten maalasi kevään kuluessa.
Kuusaan kisa oli kevään ensimmäinen, kuten niin aina ennenkin. Viivalla oli siis Kaikkiaan 5 ratakasi-autoa, joka oli ennätysmäärä tähän asti. Sähköautoja tai GT-8 pohjaisia autoja ei luokkaan osallistunut koko kesänä, syystä tai toisesta. (joka kisasta olisi siis saanut pokata palkinnon ihan vaan paikan päälle ilmestymällä, jos olisi halunnut). Henkka ja Janne olivat liikkeellä uusilla Serpent 977-autoilla, Mika R oli hankkinut monen mutkan kautta Saarisen vanhan MRX4X-auton ja Ollilla siis myös maailmaa nähnyt MRX4X. Moottorina minulla oli tässä kisassa Novarossin N-21-5T-Basic, johon oli vaihdettu jo edellisenä kesänä 7-porttinen putki ja uusi mäntä. Harjoitukset ja Alkuerät ajelin edellisen vuoden vanhoilla renkailla ja Finaaliin vaihdoin sitten tuoreet (ja täysikokoiset) renkaat. Kisa oli alusta asti tiukka ja sain paalupaikan vain muutaman kymmenyksen turvin. Finaalissa sitten Olli ja Henkka näyttivät minulle kuka käskee ja jäin loppupeleissä kakkoseksi. Onnea voitosta Olli!!
Seuraavaksi siirryimme Hyvinkäälle kakkososakilpailuun, johon ei sitten Ollin lisäksi muita tullutkaan. Meno jatkui samalla moottorilla kahdestaan ajellessa ja TP-10 kuskien kanssa seurustellessa. Vauhdillisesti minulla ei ollut mitään asiaa haastaa Ollia, johtuen lähinnä rataan edellisenä kesänä tehdystä "parannuksesta". Jostain syystä tuo uusi kohta on minulle edelleen vaikea, vaikka sitä on jo harjoiteltukin. Olli sai siis paalun tässä kisassa hyvällä marginaalilla ja hitaudestani huolimatta oli minun vuoroni voittaa (Ollilla teknisiä murheita). Kisan jälkeen huomasin sitten kotona että moottorin tarina oli lopussa. Takalaakeri oli pettänyt ja siitä irronnut metallihile oli sitten tehnyt selvää muista osista. Ikää moottorille tuli noin 4 kilpailun verran plus treenit. Hyvinkään kisan jälkeen tein kesän ensimmäisen moottorihankinnan, eli päätin kokeilla Novarossin GT-8 moottoria, joka oli Futurella kamppanjatarjouksessa. ERITTÄIN POSITIIVINEN kokemus, alle kahdella sadalla ihan riittävästi kyytiä myös C-8 autoon!!!
Osakilpailu numero 3 oli Tattiksella ja ilmoittautuneita oli Henkka, Janne, Olli ja minä. Koko päivän sateli vettä ja loppujen lopuksi Henkka oli ainoa joka päätti mennä radalle. Ylivoimaisesti hän dominoi sekä alkuerissä että finaalissa, onnea Henkka!! (Itse päätin siis olla ajamatta tässä kisassa niillä uusilla renkailla ja 2011 Novarossi 35Plus21-moottorilla.)
http://youtu.be/2O-ra_xm5GkTämän kisan jälkeen lähdimme Ollin ja Riston kanssa Ruotsiin kisoihin, siitä juttu tuossa yläpuolella. Kisaa varten panostin uuteen moottoriin, joka oli tällä kertaa Max-RP9-moottori (hintaluokka samaa kuin 35plus21 moottorillakin). Lisäksi kisaa varten ostettiin todella edullisia renkaita, itse ostin siis 5 kierrosta lisää keväällä ostettujen 10 sarjan lisäksi. Tässä välissä oli Risto hommannut MikaR:ltä tarpeettomaksi käyneen auton ja otti sen mukaan, vaikkei kisaa ajanutkaan, pääsi hän treenaamaan monta litraa viikonlopun aikana. Moottoririkkoja tai muuta sellaista ei viikonlopun aikana sattunut team Finlandille.
Vika kisa oli sitten Kouvolassa (jossa myöskin uusittu profiili). Nyt oli viivalla taas ennätysmäärä autoja, kaikkiaan kuusi kappaletta.
- Antti - samoilla kuin tähän astikkin (35plus21, EM-2011 varten hankitulla)
- Risto - samalla kalustolla kuin MikaR Kuusaalla
- Henkka - samoilla kuin tähän astikkin
- Janne - samoilla kuin tähän astikkin
- Tony - Uudella Sheperdillä
- Arska - Tosi vanhalla Serpentillä ja Novarossin N-21-5T-Basic moottorilla (alle 200Euron moottori)
Tämä oli kisana tosi hyvä kisa, tiukkaa vääntöä oli loppuun asti ja radan uudet muodot toimivat loistavasti. Henkka kuitenkin dominoi sekä alkuerissä että finaalissa, onnea Henkka!!
http://youtu.be/wUkdJ8UTzdMKiitoksia kaikille onnistuneesta kaudesta!!!
-A-
ps. Spekulaatioita kaudelle 2014
ps1. Riston broidi innostui autoista kovasti, voipi olla että ens kesänä radalla ajaa molemmat veljekset
ps2. Ilpo testasi Tattiksella Ollin autoa ja tykkäsi kovasti, tiedä mitä siitä sitten seuraa
ps3. Tony, Henkka ja Janne ovat tyytyiväisiä nykyisiin autoihinsa eivätkä ole vaihtamassa autoja
ps4. Mä olen hankkimassa uutta
ps5. Arskalla on nyt tuore moottori, johon tarvitaan vain uusi auto kaveriksi, mä olen luvannut kasata sen jotta ostopäätös helpottuisi =)
... jäämme odottamaan...