Kirjoittaja Aihe: Ratakasi - Sarjasäännöt 2014 ensimmäisen viestin liitteenä (15.5.2014)  (Luettu 120987 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa mikari

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Hienoo!

Voi olla että koko rahan edestä vasta kuusaalla sitten.
Kiitos 20 vuodesta!

Poissa mikari

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Loistava kisa takana Kuusankoskella! Suuret kiitokset järjestäjille ja luokan vetäjille ja meille jotka ajettiin luokkaa :) Onnea voittajalle!

Viisikin autoa radalla on hieno juttu ja erityishienoa että kaikki ajettiin maaliin ja kovaa.
Muutama auto lisää ei toki olis pahitteeksi, kuka tulis mukaan? Lupaan kyllä olla hevillä luovuttamatta viimesitä paikkaa. Numerokin #12 on varattu sitä varten joksikin aikaa :)
Ei silti, koen voittaneeni itseni 81 läpillä 25 min aikana, tosta on hyvä parantaa.

Erityiskiitos Valkolan Jarille joka mekkas kahta autoa itseni mukaanlukien ja jota ilman olis voinu olla huomattavasti vaikeempaa. Jari ajoi vielä kaiken hyvän lisäksi 2. parhaaksi suomalaiseksi TP10 luokassa ollen 4., onnittelut Jarille!

Lisäksi oli hienoa seurata TP10 luokan finaali bonuksena joka päätti upean päivän!

Ja Korvenmaan Mattia unohtamatta, ilman tota meidä Kyllöstä ei olis sama fiilis! Rocks


Muutama kuvatus alla. Kiitokset vielä, mahtavaa motorporttia.
« Viimeksi muokattu: 27.05.13 - klo: 09.19 kirjoittanut GT Warrior »
Kiitos 20 vuodesta!

Poissa mikari

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Finaali
Kiitos 20 vuodesta!

Poissa mikari

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Ilmo lähti Hyvinkäälle!
Kiitos 20 vuodesta!

Poissa mikari

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Kuka täyttää puuttuvan ruudun? ;)

Kiitos 20 vuodesta!

Poissa mikari

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Hmm.. pitäskö mullakin olla valkoinen kori?? Nääh..  :police:
Kiitos 20 vuodesta!

Poissa MrOllinmaki

  • Veteraani
    • Profiili
Eikun Mika sulla on just hyvän värinen kori. Henkalla myös. Ollin, mun ja Jannen pitäis jotenki erottua toisistamme.

-A-

Poissa McJones

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Tuun näillä näkymin karkeloihin vaaleansinisellä kopalla tänä vuonna (tosin Hyvinkääkin jää vielä väliin :( ), eli erottuu asvaltista toisin kuin viime kaudella...
T Summit & E-Revo & Rally & Mini-Slash | K DRX VE | TC GT8LE | SM MZ2 | H Hyper Mini STe & Mini ST

Poissa mikari

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Hola!
Jos haluat ajaa nopeilla autoilla tässä luokka Sinulle!

Luokka ei ole vaikea eikä edes kallis.

Moottoreita saa ajottain hyvinkin edullisesti, samoin autoja.
Usein kausiluontoisesti! Esim. talvella :)

Mekaanisesti auto on helppo, ei diffejä, eikä kauhean tarkka
säädöistä. Kytkin on hankalin mutta ohjekirjan mukaan ja
kokeneempien avustuksella ei pitäisi olla suurempia ongelmia.

Renkaita ei tarvitse sorvata suomen tasolla! Ne kestävät pitkään
(vs. GT tai TP10). Renkaita ei tarvitse ennakkotilata ja niiden hinta on
puolet esim. krossirenkaista ja GT renkaista. Väitän että kestävät pidempään.

16% nitro riittää autoihin ja kulutus on maltillista (riittää paremmin kuin 25%).

Osia ja koreja hajoaa aniharvoin.

En näe syytä vältellä luokkaa, jos vähänkin kiinnostusta, lisää kaivataan!

Kuusankoskella nähtiin että C8 autot taittuvat myös pienemmälle
baanalle. Toki mm. Tattarisuolla ja Hyvinkäällä autot pääsevät vieläkin
paremmin ominaisuuksiinsa. Yv toimii jos kysyttävöä. Oma racing
budget on tähän mennessä ollut 700 - 800€ lähes nollasta (radioita
en laske mukaan). Yksikään
nitro luokka ei käytännössä ole halvempi ja nyt ei puhuta RTR mallista
vaan 100% kilpa-autosta.
« Viimeksi muokattu: 30.05.13 - klo: 10.39 kirjoittanut GT Warrior »
Kiitos 20 vuodesta!


Poissa mikari

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Rctechissä aika hyvää keskustelua ajotekniikoista 1:8 onroadilla.
Pieni kontrolloitu driftaus kurveissa (autoissa kun ei ole diffejä) kuuluu asiaan, me like!  :cool:

Tuota videota on upea katsoa!

Lainaus käyttäjältä: J.Gonzalez;12218725
http://www.youtube.com/watch?v=8UTJKbyk-wQ

Pretty neat video if you watch it carefully and listen you can see distinctly different driving styles and even braking styles.

Christiani in the green and Balestri in the pink are the most aggressive.

Collari has much more subtle driving style..car is white with blue and pink.

Peitsch style somewhere in the middle of smooth and aggressive....car is white blue green and pink.

I corner marshalled at a bunch of different spots on purpose a this race and definitely different ways to drive.

Is one way ultimately faster than the other...who knows...but to finish first first you must finish. Sometimes smoother is better option for the average racer.

Kiitos 20 vuodesta!

Poissa MrOllinmaki

  • Veteraani
    • Profiili
RC10.fi foorumilla myytävänä oiva laitteisto Ratakasi-luokkaan (MRX4X). Kun nopeasti toimii, niin vielä ehtii mukaan Tattarisuon kilpailuun. Allekirjoittanut lupaa antaa neuvoja ja apuja paikanpäällä kisapäivänä ja ennen kisaa, sille kuka lähtee kokeilemaan!!! Hinta on enemmän kuin kohdallaan.

-A-

Poissa MrOllinmaki

  • Veteraani
    • Profiili
Ratakasi goes ulkomaille. Käytiin Ollin ja Riston kanssa viikonloppuna kolmistaan perinteisesti Tukholman kisoissa ajamassa Ceekasia. Olli ja mä ajettiin kilpaa ja Ristokin pääsi ajamaan treeniä koko rahan edestä, vaikka lähtikin mukaan pääasiassa mekaanikoksi.

Kisa meni suomalaisittain loistavasti, finaaliin lähdettiin sijoilta AO-4 ja Olli-9. Maalissa oltiin finaalin jälkeen sitten vielä paremmin, AO-3 ja Olli-5. Oppia saatiin taas rutkasti mukaan ja lähettivät kotiin vietäväksi terveisinä että tulkaa ensi kerralla uudelleen ja tuokaa mielellään lisää porukkaa mukaan.

Luokkavaihtareinahan heillä on:
-C8
-TP-10
-TSM-10

Kisaformaatti on rennon leppoisa ja suurinpiirtein seuraavanlainen:
Perjantaina
-vapaata reeniä aamusta iltaan

Lauantaina
-vapaata reeniä aamulla pari tuntia
-erätreenit
-kolme alkuräkierrosta
-vapaata reeniä illalla niin pitkään kun joku haluaa ajaa

Sunnuntaina
-vapaata reeniä aamulla pari tuntia
-1 alkuräkierros
-semit
-finaalit
-palkintojen jako
-vapaata reeniä illalla niin pitkään kun joku haluaa ajaa (tai kun pitää lähtee laivalle)

Ajaa saa just sen verran kun haluaa, rata on loistava, pito on loistava ja puitteet on loistavat. Ja itselle tärkeä asia, missään välissä ei ole kiire, vaan auton saa laittaa viimisen päälle kuntoon hötkyilemättä.

-A-


 

Poissa MrOllinmaki

  • Veteraani
    • Profiili
Ratakasikausi 2013 sitten paketissa ja tässä mietteitä:

Kaudella oli siis tarkoitus ajaa kaikki 4 Suomen kisaa, jotka ajettiin TP-10 luokan kanssa samana päivänä.

Itsellä kausi alkoi 2011 EM-kisoja varten hankitulla MRX-5 autolla ja kulunut kesä oli siis autolle jo kolmas kausi. Myöskään moottoreita tai koreja en hankkinut tätä kautta varten lisää, koska ajattelin että vanhoissa on vielä riittävästi ajoa jäljellä. Renkaita päätimme kuitenkin tankata Ollin kanssa lisää ja itse otin netistä löytyneestä tarjouksesta 10 sarjaa 32/35 seosta. Olli panosti renkaiden lisäksi myös muutamaan uuteen koriin, jotka Vesa sitten maalasi kevään kuluessa.

Kuusaan kisa oli kevään ensimmäinen, kuten niin aina ennenkin. Viivalla oli siis Kaikkiaan 5 ratakasi-autoa, joka oli ennätysmäärä tähän asti. Sähköautoja tai GT-8 pohjaisia autoja ei luokkaan osallistunut koko kesänä, syystä tai toisesta. (joka kisasta olisi siis saanut pokata palkinnon ihan vaan paikan päälle ilmestymällä, jos olisi halunnut). Henkka ja Janne olivat liikkeellä uusilla Serpent 977-autoilla, Mika R oli hankkinut monen mutkan kautta Saarisen vanhan MRX4X-auton ja Ollilla siis myös maailmaa nähnyt MRX4X. Moottorina minulla oli tässä kisassa Novarossin N-21-5T-Basic, johon oli vaihdettu jo edellisenä kesänä 7-porttinen putki ja uusi mäntä. Harjoitukset ja Alkuerät ajelin edellisen vuoden vanhoilla renkailla ja Finaaliin vaihdoin sitten tuoreet (ja täysikokoiset) renkaat. Kisa oli alusta asti tiukka ja sain paalupaikan vain muutaman kymmenyksen turvin. Finaalissa sitten Olli ja Henkka näyttivät minulle kuka käskee ja jäin loppupeleissä kakkoseksi. Onnea voitosta Olli!!

Seuraavaksi siirryimme Hyvinkäälle kakkososakilpailuun, johon ei sitten Ollin lisäksi muita tullutkaan. Meno jatkui samalla moottorilla kahdestaan ajellessa ja TP-10 kuskien kanssa seurustellessa. Vauhdillisesti minulla ei ollut mitään asiaa haastaa Ollia, johtuen lähinnä rataan edellisenä kesänä tehdystä "parannuksesta". Jostain syystä tuo uusi kohta on minulle edelleen vaikea, vaikka sitä on jo harjoiteltukin. Olli sai siis paalun tässä kisassa hyvällä marginaalilla ja hitaudestani huolimatta oli minun vuoroni voittaa (Ollilla teknisiä murheita). Kisan jälkeen huomasin sitten kotona että moottorin tarina oli lopussa. Takalaakeri oli pettänyt ja siitä irronnut metallihile oli sitten tehnyt selvää muista osista. Ikää moottorille tuli noin 4 kilpailun verran plus treenit. Hyvinkään kisan jälkeen tein kesän ensimmäisen moottorihankinnan, eli päätin kokeilla Novarossin GT-8 moottoria, joka oli Futurella kamppanjatarjouksessa. ERITTÄIN POSITIIVINEN kokemus, alle kahdella sadalla ihan riittävästi kyytiä myös C-8 autoon!!!

Osakilpailu numero 3 oli Tattiksella ja ilmoittautuneita oli Henkka, Janne, Olli ja minä. Koko päivän sateli vettä ja loppujen lopuksi Henkka oli ainoa joka päätti mennä radalle. Ylivoimaisesti hän dominoi sekä alkuerissä että finaalissa, onnea Henkka!! (Itse päätin siis olla ajamatta tässä kisassa niillä uusilla renkailla ja 2011 Novarossi 35Plus21-moottorilla.)

http://youtu.be/2O-ra_xm5Gk

Tämän kisan jälkeen lähdimme Ollin ja Riston kanssa Ruotsiin kisoihin, siitä juttu tuossa yläpuolella. Kisaa varten panostin uuteen moottoriin, joka oli tällä kertaa Max-RP9-moottori (hintaluokka samaa kuin 35plus21 moottorillakin). Lisäksi kisaa varten ostettiin todella edullisia renkaita, itse ostin siis 5 kierrosta lisää keväällä ostettujen 10 sarjan lisäksi. Tässä välissä oli Risto hommannut MikaR:ltä tarpeettomaksi käyneen auton ja otti sen mukaan, vaikkei kisaa ajanutkaan, pääsi hän treenaamaan monta litraa viikonlopun aikana. Moottoririkkoja tai muuta sellaista ei viikonlopun aikana sattunut team Finlandille.

Vika kisa oli sitten Kouvolassa (jossa myöskin uusittu profiili). Nyt oli viivalla taas ennätysmäärä autoja, kaikkiaan kuusi kappaletta.
- Antti - samoilla kuin tähän astikkin (35plus21, EM-2011 varten hankitulla)
- Risto - samalla kalustolla kuin MikaR Kuusaalla
- Henkka - samoilla kuin tähän astikkin
- Janne - samoilla kuin tähän astikkin
- Tony - Uudella Sheperdillä
- Arska - Tosi vanhalla Serpentillä ja Novarossin N-21-5T-Basic moottorilla (alle 200Euron moottori)
Tämä oli kisana tosi hyvä kisa, tiukkaa vääntöä oli loppuun asti ja radan uudet muodot toimivat loistavasti. Henkka kuitenkin dominoi sekä alkuerissä että finaalissa, onnea Henkka!!

http://youtu.be/wUkdJ8UTzdM

Kiitoksia kaikille onnistuneesta kaudesta!!!

-A-

ps. Spekulaatioita kaudelle 2014

ps1. Riston broidi innostui autoista kovasti, voipi olla että ens kesänä radalla ajaa molemmat veljekset

ps2. Ilpo testasi Tattiksella Ollin autoa ja tykkäsi kovasti, tiedä mitä siitä sitten seuraa

ps3. Tony, Henkka ja Janne ovat tyytyiväisiä nykyisiin autoihinsa eivätkä ole vaihtamassa autoja

ps4. Mä olen hankkimassa uutta

ps5. Arskalla on nyt tuore moottori, johon tarvitaan vain uusi auto kaveriksi, mä olen luvannut kasata sen jotta ostopäätös helpottuisi =)

... jäämme odottamaan...
« Viimeksi muokattu: 09.09.13 - klo: 14.18 kirjoittanut MrOllinmaki »

Poissa MrOllinmaki

  • Veteraani
    • Profiili
Ja siis koottuna saldona omalta kohdaltani:
- 5 kisaa ajettuna
- ehkä noin 12 täyttä päivää treeniä
- 1 rikoutunut edellisen kesän moottori
- 2 uutta moottoria hankittu
- 15 sarjaa uusia pyöriä hankittuna
- 0kpl uusia koreja hankittuna
- jotain hihnoja, rattaita, kytkinosia yms kului näiden lisäksi

-A-
 

Poissa nitropaimen

  • Veteraani
    • Profiili
Hienoa, hemmot! Vanhana eläkeläisvaarina olen lupautunut kirjoittamaan Pienoismalli-lehteen juttuja. Paitsi
historiasta, ajattelin kurkistaa myös tulevaisuuteen... C-8 tai ratapolttisten kuninkuusluokka on ilmanmuuta aihe joka on minulle kaikkein läheisin. Kirjoitan nimimerkillä "Racing Daddy" Päämääräni on sama kuin teillä, ratapolttisaktiivit, saada tuo R/C kisaamisen huippuluokka taas siihen asemaan minkä se ansaitsee, jo ihan perinteiden valossa. Vanha kontaktini, Henkka Fredriksson on oppaani, mutta toivottavasti vuoropuhelu avautuu myös kaikkien muidenkin aktiivien kanssa. Tavataan radalla 2014...
pienoisautoilua vuodesta 1965, rc autoja vuodesta 1972..
eiköhän se ole siinä. agenda 1/8 nitro rata-autot ja 1/12 sähköautot. ei muuta tälläkertaa

Poissa MrOllinmaki

  • Veteraani
    • Profiili
Mahtavaa!!

Hyvä että luokka herättää kiinnostusta.

-A-

Poissa nitropaimen

  • Veteraani
    • Profiili
Ensimmäinen juttuni PM lehteen tulee käsittelemään ASSOCIATED autoja, Rc 100, RC 300, RC 500  ja muuta historiallista tarinaa (mm. suomenmestarit kautta aikain), mutta seuraava sitten nykyaikaa: sekä autojen  säätämistä, moottoriteknologiaa, aerodynamiikkaa ja muuta sellaista joka vaikuttaa olennaisesti jokaiseen joka pyrkii saamaan enemmän irti harrastujsestaan. Terveisin "Racing Daddy"
pienoisautoilua vuodesta 1965, rc autoja vuodesta 1972..
eiköhän se ole siinä. agenda 1/8 nitro rata-autot ja 1/12 sähköautot. ei muuta tälläkertaa

Poissa nitropaimen

  • Veteraani
    • Profiili
Nunni, kolme juttua on paketissa ja menossa talven aikana Pienoismalli lehteen. Siinä tutkaillessani asioita selvisi että tällä hetkellä kaikki huippuautot ovat saatavissa meillä täällä Suomessa:
Serpentiä tuo    Hobby factory
X-Rayta              racing factory
Mugenia ja Capricornia Future RC
Itse herätän henkiin Racing Hobbyn tai onhan se toiminut kaikki
nämä vuodet valokuvabisneksessä ja tilauajofirmana, mutta olen uudistanut
muutamat vanhat kontaktit: UFRA renkaat, novarossi moottorit sekä delta korit
Minulta saa myös oldtimer osia jos haluaa restauroida vanhan Asson, vanhoihin Serpentteihin
saa osia kalveksen veljeksiltä (Dantom Oy) Alan tuomaan joko Shepherd tai Motonica autoja.
Muutama SMP Slide on minulla myös joita saa kokeilla radalla, mutta niitten valmistus on
loppunut ja Udo Franckella alkaa käydä osat vähiin. Lisäksi olen Minicarsin jälleenmyyjä joten
Protoform korit, O`donnel fuilit ja tulpat, X-Ray autot ja osat sekä paljon muutkin  onnistuu muutaman päivän toimitusajalla Minicarsista Ruotsista. JW
pienoisautoilua vuodesta 1965, rc autoja vuodesta 1972..
eiköhän se ole siinä. agenda 1/8 nitro rata-autot ja 1/12 sähköautot. ei muuta tälläkertaa

Poissa nitropaimen

  • Veteraani
    • Profiili
Nunni... terveppä taas hemmot:
Muutin vähän tuota blogiani jossa kerron kaikesta RC hommista y.m. sähläyksestä.
Tästä soitteesta saa ensikäden tietoa Racing Hobbyn kuvioista, nyt aluksi tuo "virallisen maahantuonnin" ilmoitus. Se löytyy myös Shepherdin sivuilta.

http://raddad-racinginfinland.blogspot.fi/

http://www.team-shepherd.com/en/index.php?option=com_content&task=view&id=29&Itemid=55
« Viimeksi muokattu: 03.10.13 - klo: 02.53 kirjoittanut raddaddy »
pienoisautoilua vuodesta 1965, rc autoja vuodesta 1972..
eiköhän se ole siinä. agenda 1/8 nitro rata-autot ja 1/12 sähköautot. ei muuta tälläkertaa

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Hienoa nähdä wanhoja konkareita takaisin harrastuksen parissa. Vaikka ei olla edes tavattu, niin nimi on tuttu vanhojen oppi-isien kautta 1/12 ja 1/8 -autojen parista.

Toivottavasti ratapolttisluokat lähtevät uuteen nousuun! Ratoja vaan pitäisi saada lisää. Katsotaan mitä Ouluun saadaan aikaiseksi, vanhoja ratoja kun ei ole käytössä ratapolttiksille...
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa goos

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC kauppa
Hienoa nähdä wanhoja konkareita takaisin harrastuksen parissa. Vaikka ei olla edes tavattu, niin nimi on tuttu vanhojen oppi-isien kautta 1/12 ja 1/8 -autojen parista.

Toivottavasti ratapolttisluokat lähtevät uuteen nousuun! Ratoja vaan pitäisi saada lisää. Katsotaan mitä Ouluun saadaan aikaiseksi, vanhoja ratoja kun ei ole käytössä ratapolttiksille...
Kylhän se nousu tulee vääjäämättä ens kesänä, gt8 sarja on näköjään loppumassa ja TSM luokasta vapautuu paljon kuskeja, en ihmettelisi jos tp-10 luokkaa ajaa 30 kuskia ensi kesänä ja 1/8 luokka varmaan hiljalleen kasvaa myös.

Ratojen osalta, koti-isänä, näen positiivisena että kaikki radat ovat eteläsuomessa lyhyen ajomatkan päässä. Se ei tietysti pohjoisen kuskeja lämmitä, mutta etelässä se on positiivinen juttu.
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Poissa MrOllinmaki

  • Veteraani
    • Profiili
Hyvä että saadaan uusia automerkkejä saataville Suomeen. Se lisää varmasti kiinnostusta ratapolttisluokkiin kaudelle 2014.

Tällä välin kaikki kannustamaan Teemua Japanin MM-kisoissa. Vauhtiahan kyllä piisaa, kunhan laitteet vaan kestää käskytystä KOVALLA kädellä.

(Olisi upeeta jos saataisiin Teemu osallistumaan johonkin meidän kisaan ja näyttämään mikä on se oikea kisakuskien vauhti.....)

-A-

Poissa nitropaimen

  • Veteraani
    • Profiili
Olen soitellut nuo kaikki vanhat Assokuskit läpi. Kyllä kiinnostusta riittää ! leo Hongisto, Mika Leppälahti, Kalveksen veljekset, Tony Andersson, Sten Nordman, Pekka Sippola jopa Ili Mannio on sanonut että kiinnostusta riittää... Jos noille noin kuudelle saadaan auto ajettavaksi ja nykypolvi järjestää nuo seitsemän jannua radalle, alkaa tuo SM arvoon vaadittva joukko olla kasassa.
pienoisautoilua vuodesta 1965, rc autoja vuodesta 1972..
eiköhän se ole siinä. agenda 1/8 nitro rata-autot ja 1/12 sähköautot. ei muuta tälläkertaa

Poissa nitropaimen

  • Veteraani
    • Profiili
laitoin tuonne blogiini ehdotusta Buggypohjaisen GT-8 luokan korvaajaksi, ensi kesäksi.

http://raddad-racinginfinland.blogspot.fi/

Jos joku muistaa ratapolttisten "Stanu luokkaa" aikojen alusta, niin samaa ideaa. Yksinkertaisempi auto ja
vakiomoottori sekä tietenkin touring tyyppinen "kuplakori", ei kuitenkaan VW.. käykääpä tsekkaamassa ja ilmaiskaa mielipiteenne ehdotuksesta.
pienoisautoilua vuodesta 1965, rc autoja vuodesta 1972..
eiköhän se ole siinä. agenda 1/8 nitro rata-autot ja 1/12 sähköautot. ei muuta tälläkertaa

Poissa MrOllinmaki

  • Veteraani
    • Profiili
Nyt on syksy ja talvi aikaa ideoida asioita, hyvä että keskustelua riittää.

Muistetaan kuitenkin reunaehdot ja se mitä meillä jo on kasassa:
- C8-autoja ja niillä ajavia kavereita on noin 5-8kpl
- Säännöissä mukanaollutta Div-2 luokkaa ei 2013 kesällä ajanut kukaan

Olemassaolevia luokkia näiden lisäksi on ainakin:
- TP-10 (SM-luokka, noin 15 aktiivia kesällä 2013)
- GT-8 kansallinen luokka jossa <10 aktiivia kesällä 2013
- LS-5 (SM-luokka, jossa X kuskia kesällä 2013)
- Sähkötouringluokat, joiden kesäajamiseen tulee ensikesälle muutoksia
- Bensaminit unohtui vielä mainita, anteeksi Kaitsu ja muut!!!

On todennäköistä että tiedossaolevien muutoksien vuoksi osa porukasta miettii uutta luokkavaihtoehtoa ensikesälle. Jokainen luokkayhteyshenkilöhän tietysti haluaisi omaan luokkaansa lisää porukkaa ja kokeiluhenkiset kaverit tietysti keksiä ja kehittää vielä jotain uutta.

Teknisesti mielestäni kaikki olemassaolevat luokat ovat sinällään toimivia ja porukka on aktiivisuudellaan osoittanut mikä on kiinnostavaa ja mikä ei. Jos jotain muutetaan, on tärkeää että ei astuta toisen luokan varpaille. Jokainen nykyisistä luokista on harrastajamäärissä ns. kriittisellä polulla, muutamakin kilpailija vähemmän, niin homma loppuu kokonaan. Se taas ei ole kenenkään etu.

-A-

« Viimeksi muokattu: 07.10.13 - klo: 17.33 kirjoittanut MrOllinmaki »

Poissa MrOllinmaki

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Ratakasi - Nyt suunnitellaan kesää 2014 (7.10.2013)
« Vastaus #206 : 07.10.13 - klo: 17.31 »
Jos löytyy taikakeinoja siihen miten lajin ulkopuolelta saadaan uusia (tai entisiä) harrastajia mukaan, kannattaa mielestäni miettiä harkittuja muutoksia nykyiseen konseptiin. Ei välttämättä laajentaa kirjoa nykyisestä.

Oma fiilikseni pro vs. amatöörimeiningistä on se että helpompi/mukavampi/vähemmän sitova, on tämän päivän kiireisessä maailmassa se parempi resepti saada porukkaa liikkeelle kuin extreme-pro-touhu.

Ääriesimerkkinä edelliseen voi laittaa vertailuun Tikkurilan Corr-autojen torstaikisailut ja C-12-modified-luokan SM-kilpasarjan.

Itse haluan ajatella niin että Nitro/Foam-rata-autoilussa tällä hetkellä TP-10 on se vakavakilpaluokka ja C8-taas sitten se harrastelijaluokka. Jos näistä molemmista aletaan kasaamaan vakavakilpaluokkaa, loppuvat harrastajat molemmista. Itse lopetin TP-10 luokan (ja C-12) ajamisen juuri sen takia että en halua enää panostaa niin paljoa vakavamieliseen SM-sarjan kiertämiseen. Silti edelleen haluan ajaa nopeilla autoilla lujaa, silloin kun käyn ajamassa.

-A-
 

Poissa nitropaimen

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Ratakasi - Nyt suunnitellaan kesää 2014 (7.10.2013)
« Vastaus #207 : 07.10.13 - klo: 17.39 »
Ymmärrän kantasi, Antti. Ajatukseni lähtee "Stanun" kohdalla siitä, että vanhemmalla porukalla on autoja, jousitettuja nelivetoisia, nurkissa lojumassa. Näillä olemasssaolevilla resursseilla (osat, renkaat ja korit oldtimer autoihin) saadaan helposti tuplattua tuo osallistujamäärä. Kuitenkin säännöt olisi oltava sellaiset, että uudet harrastajat löytävät helposti kunnollista kalustoa ajamaansa luokkaan, ja jopa olisivat kenties kilpailukykyisiä siinä...
pienoisautoilua vuodesta 1965, rc autoja vuodesta 1972..
eiköhän se ole siinä. agenda 1/8 nitro rata-autot ja 1/12 sähköautot. ei muuta tälläkertaa

Poissa MrOllinmaki

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Ratakasi - Nyt suunnitellaan kesää 2014 (7.10.2013)
« Vastaus #208 : 08.10.13 - klo: 12.32 »
Haluaisin kuulla konkreettisia asioita kavereilta jotka puntaroivat mielessään että minä voisin oikeasti tulla ajamaan, jos...

Jo toivottuja asioita on ollut ainakin:
- Kumirenkaat DIV2:een
- Pitkä finaali
- Spekkirenkaat
- Spekkikone

-A-
« Viimeksi muokattu: 08.10.13 - klo: 14.05 kirjoittanut MrOllinmaki »

meritane

  • Vieras
Vs: Ratakasi - Nyt suunnitellaan kesää 2014 (7.10.2013)
« Vastaus #209 : 08.10.13 - klo: 23.11 »
Minäpä heitän kanssa lusikkaa soppaan.

Sehän on selvää että C8 on juuri Se RC-autoilun Kuningasluokka. Eli hienoin ja mahtavin.
Itsellä koko kiinnostus rc-autoilua kohtaan heräsi juuri C8-autoilun tiimoilta (tv:stä tuli nimittäin joskus vuonna -86-87 sellainen sarja kuin Pienoismallien maailma ja sarjan 2.osassa käsiteltiin rc-autoja. Siinä kaverit ajoivat C8-autoilla ja se oli ihan aatanan mahtavan näköistä!!!) 
Kiinnostuksestani kyseistä autoluokkaa kohtaan pitää mainita toki että en ole koskaan vielä ajanut metriäkään C8-autolla  :wink: Polttelee tosin.
Olen miettinyt ensi kesäksi jos ajaisi TP-10-luokkaa tai sitten C8:ia. Mutta katsellaan, eihän sitä vielä tiedä minkälaista rataohjusta sitä ensi kesänä käskyttää :wink: