Niin kuin tiedetään, keskidiffi aiheuttaa monissa närää, nyt kun keskidiffi sallitaan paljastan "salaisen" projektini.
Itsellä on projektina viskokytkin yksisuuntalaakerilla, se olisi sallittu koska takapää on 100% kiinteä, vain etupää pääsee luistamaan ja vain toiseen suuntaan.
Monster Truck säännöissähän oli aiemmin kiellettynä keskidiffi, eli keskitasauspyörästö.
Tasauspyörästöhän tämä ei ole, koska ei edes "tasaa" mitään, luistaa vain ja ainoastaan toisesta päästä (Luistaminehan ei ole kiellettyä).
Idea tähän tuli kahdestakin Traxxasin autoon (T/E-Maxx ja Revo) saatavilla olevasta "varusteesta".
Niin kuin monet tietävät, Revoon saa "quic turn" etukardaania jossa yksisuuntalaakeri, T/E-Maxxiin saa diffiä jossa kitkalukko (Sama periaate kuin kuuladiffissä mutta ilman kuulia).
Nämä kaksi yhdessä olisi ajanut saman asian, mutta koska vaihteistossa on tilaa peruutusvaihteen poiston jälkeen, ajattelin yhdistää nuo kaksi innovaatiota sinne.
Itse laite on todella yksinkertainen, siihen tarvitaan 2kpl alkuperäistä vaihteiston ulostuloakselia, yksisuuntalaakeri, diffin kuoret, "ylijäänyt" ulostuloakselin ratas ja itse tehdyt peltilamellit.
Sitten mitenkä tuo on tehty / toimii....
Takapäässä oleva akseli on katkaistu ja kiinnitetty rattaaseen sokalla kiinteästi.
Poraa 4kpl kiinnitysruuvin reikiä rattaaseen, jotta saat sen diffinkuoreen kiinni.
Rattaassa on diffin puolella porattu tiukka reikä jossa on yksisuuntalaakeri (Kun laitatte katsokaa että on oikein päin).
Toista akselia tervitaankin sitten etupäähän, siinähän on "poorit" niin kuin moni tietää, sille tarvitsee tehdä pyöreitä prikkoja 3-4kpl jotka sopivat "pooriin" niin etteivät pyöri siinä (Helpointa olis tehdä uusi akseli joka olisi neliskanttinen).
Sitten tarvitsee tehdä 4-5kpl neliskanttisia prikkoja joissa on pyöreä reikä, niin iso että pooriakseli sopii niistä läpi.
Kokoominen suoritetaan seuraavasti, pudota poorillinen akseli diffin kuoreen, laita ensin neliskanttinen prikka sisään, sen jälkeen akselin pooriin sopiva, jne.
Lopuksi täytä diffikotelo sopivan jäykällä diffiöljyllä, öljyn jäykkyys määrää kytkimen tiukkuuden, lopuksi kiinnitä ratas diffikoteloon.
Alla kuva liki valmiista kytkimestä (Liki valmis siksi että itse tehdyt lamellit on vähän "huonoja" ja yksisuuntalaakeri hivenen luistaa diffiöljyn takia)....
Seuraava projekti saattaa olla että teen samanlaiset sisuskalut etudiffiin, mikään ei estä etteikö tuo sopisi sinnekkin, ajaahan se saman asian sielläkin (Tämä oli alkujaan "hätävara" jos tuo viskokytkin jostain syystä olisikin kielletty).
Mikään ei ole niin kekseliäs kuin ihminen....... :mrgreen: