Vaikka se nyt ei täysin tähän ketjuun kuulukaan, niin tässä sitten juttua TP-10 renkaista vielä lisäksi.
Edellisessä EFRA kokouksessa 2011 päätettiin sääntöjen mukaan (mitä siis edellisestä kokouksesta seurasi muutoksia sääntöihin) pitoaineiden salliminen tietyllä tapaa. Mitä nyt tässä tarkoitan on että näin sääntö kirjoitettiin kirjaan, mutta se ei täysin vastannut sitä mitä kokouksessa keskusteltiin / päätettiin. 2011 kokouksessa tarkoituksena oli velvoittaa kilpailunjärjestäjät pidottamaan kilpailurata riittävästi, jotta renkaita ei tarvitsisi pidottaa erikseen ja näin ollen renkaiden pidotuksesta päästäisiin eroon. Yleisesti tämä kuitenkin tulkittiin että pidotus on sallittua ja tästä tuli hieman suurempi ongelma sitten maailmalla.
TP-10 ja C-8 luokan kuljettajien määrä on laskenut kauden 2012 aikana dramaattisesti niin EM kisoissa kuin muissa kisoissa ulkomailla. Suurin syy tähän oli pidotuksen "salliminen". Tästä pidotussäännöstä seurasi kauden 2012 aikana:
- Kaikki alkoivat pidottamaan renkaita ja testaamaan eri kemikaaleja sekä laitteistoja pidotuksen parantamiseksi
- Investoinnit pidotuskalustoon olivat mittavia, kisapaikoilla oli uuneja, vakuumeja (tyhjiössä pitoaine imeytyy syvemmälle foamiin)
- Valmistajilla oli kisoissa renkaita jotka eivät olleet kaikkien kuljettajien saatavilla (renkaat "pöydällä" mutta ei myynnissä)
- Käytännössä normaalit kuljettajat joutuivat hyvin eriarvoiseen asemaan vs pro kuskit
- Ym. syistä johtuen kisoista jäi paljon porukkaa pois
Suurin keskustelu siis käytiin niin 1/10 kuin 1/8 ratapolttiksissa pidotuksen kieltämisestä ja siitä kuinka voidaan taata kaikille tasavertainen asetelma, jotta menetetyt kuljettajat saadaan takaisin.
Kokous aloitettiin sillä että useat maat (Suomi, Britit, Italia jne) ilmaisivat että edellisen kokouksen päätökset eivät olleet kulminoituneet sääntökirjaan kokouksessa sovitulla tavalla ja siitä sitten käytiin oma vääntönsä. Syinä tähän oli mm. EFRA luokkayhteyshenkilön vaihtuminen 2011 kokouksen jälkeen.
Koska kokouksen vetäjällä (EFRA luokkayhteyshenkilö) on suuri merkitys siinä kuinka kokousta vedetään, niin käytännössä asia kokouksessa esitettiin että joko äänestetään pitoaineiden taikka yksityyppirenkaiden puolesta. Eli siis asiat kävelivät käsi kädessä koko kokouksen ja keskustelun ajan.
Ensimmäisenä käsiteltiin kuitenkin pitoaineita ja todettiin että edellisen vuoden seuraukset eivät ole olleet toivotun laisia ja pitoaineista pitää ehdottomasti päästä eroon. Tästä olin etukäteen keskustellut meidän luokkayhteyshenkilön kanssa ja Suomi oli ehdottomasti pitoaineita vastaan. Suurin osa maista oli siis pitoaineita vastaan ja niiden puolesta ei tainnut olla kuin ihan muutama maa (Monaco ainakin). Pitoaineet siis kiellettiin ja sen jälkeen siirryttiin melko nopeasti keskustelemaan yksityyppirenkaista.
Renkaisiin liittyen keskustelu kesti ehkä n. tunnin jossa tuotiin esille monia eri malleja kuinka asian kanssa voitaisiin edetä. Koska pitoaineiden kanssa oli ongelmia jo ennen kautta 2012, niin todettiin että täysin paluu edelliseen ei ole mahdollista, koska kuljettajat haluaisivat edelleen maksimipidon (tietenkin) ja lisäksi laitteistoa pidotuksen tekemiseen on hankittu kaudella 2012, jonka käyttö tulisi estää. Pelkkä pidotuksen kieltäminen siis ei tässä tapauksessa ollut mahdollista, koska pidotuksen tunnistaminen kuljettajien omista renkaista on lähes mahdotonta (tästä olen kirjoittanut toiseen ketjuun aiemmin tällä viikolla).
Briteissä on siirrytty nykyistä sääntömuutosta vastaavaan järjestelmään, joka tulee voimaan kaudella 2013. Tämä otettiin keskustelussa siis pohjalle ja BRCA on luvannut toimittaa ohjeistuksen renkaiden käsittelyä varten EFRA:lle sekä valmistajille, kuinka yksityyppirenkaat tulee olla sorvattuna, reunat liimattuna ja kuinka renkaiden reunat tulee olla pyöristettyinä. Tässä vaiheessa keskustelua Britit, Saksa, Ranska ja muut maat (enemmistö) oli yksityyppirenkaiden puolella ja ottaen huomioon ongelmat ennen 2012 edeltävää kautta, niin oli selvää että ehdotus tulee menemään lävitse tällaisenaan taikka jonkun järkevän muutoksen kautta. Ehdotin käytettäksi mallia jota sähkökrossissa käytetään, eli siis renkaiden käsittely valvotulla alueella. Kilpailijat saisivat tuoda omat renkaansa taikka vaihtoehtoisesti käytettäisiin yksityyppirenkaita ja niiden käsittely tapahtuisi valvotussa tilassa, jossa siis renkaat saisi itse sorvata, liimata reunat jne. Renkaat sitten käsittelyn jälkeen luovutettaisiin säilöön käsittelyn estämiseksi ja ne noudettaisiin sieltä ennen erää ratavarikkoalueella. Renkaita siis ei saisi kisan aikana viedä huoltovarikolle missään vaiheessa.
Muutosehdotukseni ei kuitenkaan mennyt lävitse, mutta sai kyllä kannatusta. Suurin ongelma oli että se nähtiin liian hankalana ja resursseja vievänä. Ilmassa oli että haluttaisiin suhteellisen helppo tapa päästä ongelmasta eroon ja ratkaisu joka tosiaan toimisi pomminvarmasti. Ilmaisin vielä huoleni rengaskustannuksista keskustelussa, josta myös tuolla toisessa ketjussa kirjoittelin enemmän.
Asiasta äänestettiin ja homma meni lävitse. Suomi myös äänesti ehdotuksen puolesta, koska oli selvää että se tulisi menemään lävitse Suomen kannasta riippumatta ja äänestys on julkinen, joten en halunnut alkaa vastarannan kiiskiksi. EFRA:ssahan päätökset ovat politiikkaa ja siellä myös täytyy ylläpitää suhteita sekä lobata.
Kauden 2013 jälkeen varmasti on seuraavaan kokoukseen paljon ehdotuksia tämän tiimoilta kun nähdään miten hommat ovat sujuneet. Varmasti myös Suomi voi sinne ehdotuksensa laittaa sitten siinä vaiheessa, kuinka hommaa voitaisiin parantaa. Pääsuunta varmasti on oikea, mutta valitut mitat ja muut yksityiskohdat varmasti vaativat viilausta taikka sitten menettelyn muuttamista Suomen muutoksen mukaiseksi. Katsotaan sitten seuraavan kesän jälkeen.
Positiivista asiassa on se, että ei tarvitse olla kuljettamassa omia renkaita ja sorvia kisapaikalle. Tällä säästyneet kiitettävä määrä kiloja matkatavaroista.