Pari kertaa olen kahvipöytäkeskusteluissa jutellut harrastuksestani työkavereideni kanssa, jotka tekevät työksensä vain lämpömallinnusta. Heiltä olen kysynyt miten voisi tuota jäähdytyskantta parantaa, mutta lopputulema on ollut se, että ihan helposti parempaa kantta ei saa tehtyä. Siksi itse pidättäydyn näistä jälkimarkkinointikansista pois. En tosin väitä, että ne olisivat huonompia kuin alkuperäiset, mutta helposti on hypeä niiden hyvyydestä. Muistakaa, että jäähdytyskannen tehtävänä ei ole vain jäähdyttää moottoria mahdollisimman hyvin, vaan myös pitää se tasaisen lämpöisenä ja ikäänkuin jäähdyttää ylimääräinen pois. Toivottavasti ymmärsitte tämän huonon selityksen.
Termisesti on huonoa, että on palotilan kansi ja jäähdytysrivat erikseen. Siihen tulee rajapinta, joka johtaa huonommin lämpöä.
Jos yksi ripa tippuu pois, ei se haittaa, koska virtausvastuksen pieneneminen parantaa lähes yhtä paljon jäähdytystä. Näin kun on tiheät rivat.
Rivat kannattaa pitää puhtaana.
Tässä kolme lopputulemaa kahvipöydästä.
Se mitä itse mietin parantaa jäähdytyskantta oli ajatus, että poraa alhaaltapäin reikiä ripoihin poislukien päällimmäinen ripa. Juju omassa pienessä mielessäni oli sellainen, että jos reiän kaksi pinta-alaa ovat pienemmät kuin reikään syntyvän sylinterin pinta-ala, niin silloin jäähdytys paranisi. Harmi vaan, että virtausvastus ripojen väliin kasvaa sekä säteilevien jäähdytyksen osuus ei kasva. Joten jäähdytys ei todennäköisesti parane vaikka kansi mukavasti kevenisi. Että se siitä, mutta joku voi jatkaa "kehittelyä" tästä.