Pistetäänpä kysymys tänne, kun ongelma esiintyy Traxxasin VXL -kamojen kanssa, vaikka NiMH-akkuihin liittyykin.
Ostin kesällä Rustler VXL:n mukana
Trinity Reference 6C 5000mAh NiMH akun auton mukana. Laturina on
Hyperion EOS0606i AC/DC . Tuoho akkuun ei koskaan mennyt tuota 5000 mAh, vaikka se on aina purettu ennen latausta tuon Hyperionin purkutoiminnolla. En ole siitä hirveästi välittänyt, vaan ajatellut että kun aina menee n. 4300-4400 mAh eikä lukema ole kokoajan laskeva, niin ehkä nuo lukevat ovat vain liioittelua.
Stampede XL-5:ssä on ollut käytössä
MaxAmps 4700mah 7 Cell 8.4V Shotgun Hump Pack, johon ensimmäisestä latauksesta alkaen on aina mennyt yli 4800 mAh ja samoin tuo on aina purettu ennen latausta. Stampede VXL:n hankkimisen myötä tämä siirtyi ao. auton ajoakuksi ja heti ensimmäisestä latauksesta alkaen havaitsin, että siihen menee vain reilu 4100 mAh.
Olen mitannut kennojen jännitteet yksitellen ladattuna ja purettuna, kuormitettuna ja ilman kuormaa. Kaikissa tapauksissa kennojen välinen jännite-ero mahtuu 0,02 V:n sisään. Yhtä kuormittamattomana ja ladattuna tehtyä mittausta lukuunottamatta 0,01 V:n sisään. Minun ymmärtämykseni mukaan kennot ovat siis balanssissa.
Pitäisikö minun olla jotenkin huolestunut akkujen kunnosta tai niiden käypäisyydestä tuolle VXL:lle? Ajoaika kuitenkin tuntuu olevan ihan kohdallaan eli sikäli ei ole valittamista. Niin tai ainahan se akku saisi kestää pidempään. Omassa Rustlerissani käytän nykyisin vain Lipoja, eikä vastaavaa "ongelmaa" ole ollut. Lapsille en kuitenkaan viitsisi antaa Lipoja käyttöön, kun se akkujen käsittely voi olla vielä niille sopimatonta.
Edit: Jos joku ei sitä tiennyt, mutta ymmärtää noista akkuasioista enemmän, niin XL-5 on siis harjallisen nopari ja autossa siten hiilellinen kone ja VXL vastaavasti on harjattoman nopari ja autossa harjaton kone. Jälkimmäisen akusta ottamat virrat ovat suurimmillaan jopa moninkertaiset verrattuna tuohon ensimmäiseen.