Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - jtnevala

Sivuja: [1]
1
Sähköautot / vähän helpotti
« : 20.06.06 - klo: 17.19 »
Lainaus käyttäjältä: "*HOKE*"
Tjaa tommonen...

Tarkista ohjaimesta että on varmasti se PPM moodi päällä.
Eli sehän pitää asettaa päälle ja tämän jälkeen sammuttaa ohjaimesta virta.
Eli tarkista mikä modulointi siellä on oikeesti päällä.
Itse unohdin 3 pk ohjaimesta "kuitata" sen valinnan, joten ohjain olikin aina virrat päälle kytkettyä taas HRS moodissa.


Laite on tosiaan 40mhz alueella toimiva. Tarkistin vielä, että ppm-moodi on varmasti päällä. Jotain asetuksia, mm maximi streeting pisteet säädin jne niin auttoi mun mielestä. Lisäksi ohjaus oli vähän jäykkä, pitäis varmaan puhdistaa se huolella. Vähän sitä huolsin, niin kyllä se nyt paremmin näyttäis toimivan. Pitääpä käydä koeamassa.

Kitokset kaikille vastauksista. Tää on kyllä sellainen foorumi, että kaveria autetaan hädässä ;)

2
Sähköautot / vastaanotin
« : 20.06.06 - klo: 11.33 »
on tällainen
http://www2.towerhobbies.com/cgi-bin/wti0001p.pgm?&P=PR&I=FUTL7620

eli sen pitäisi automaattisesti tietää mitä tilaa käytän. Olen nimenomaan säätänyt lähettimestä lähetyksen ppm-tilaan, koska käsittääkseni vanhan asso tc3:sen servo ei voi millään olla mikään digiservo.

3
Sähköautot / radiolaiteongelma futaba 3pm
« : 19.06.06 - klo: 09.19 »
Ostin juuri futaban 3pm radiolaitteet, jossa on syntikkalähetin ja vastaanotin.

Voisiko laitteessa olla jotain vikaa kun ohjausservon palautus ei toimi toisesta suunnasta kunnolla. Tarkoitan tällä sitä, että kun kääntää pyörät vaikka vasemmalle, niin ne ei palaudu täysin suoraan tilaan. Tuntuu kuin servon vääntö loppuisi liian aikaisin.

Jos ohjaimesta kääntää servon suunnan niin sen jälkeen palautus ei toimi enään toisesta suunnasta (eli oikealta). Ihmettelen vaan kun vanhalla huonolaatuisella radiolla ei tällaista ongelmaa ollut ollenkaan.

Voisiko tension-ruuvin säätö auttaa. Radiolaitteessa on joku tension ruuvi ohjekirjan mukaan, jota en ole vielä sätänyt kun ei ole sopivaa ruuvaria.

Onko muilla ollut samanlaisia ongelmia vai voisiko radiolaitteessa olla vikaa. Olen käsittänyt että tuo futaba on hinta-laatu suhteeltaan parhaita radiota mitä saa.

4
Sähköautot / Re: Team associated....tehoton
« : 29.05.06 - klo: 12.55 »
Lainaus käyttäjältä: "kaamoz"
Elikkä auto on aika vanha asson krossari ja vikana on yksinkertaisesti se, että broidin kyosho hi rider ll ohittaa tämän vakiomotillaan. Assossa oli kiinni joku sapphire 17x2 motti ja nyt tuliterä nosram tornado 17x2 eikä kummallakaan liiku niinkun pitäisi (ainakin veikkaan). Akkuna on tällä hetkellä 7.2v 1700mah sanyon kennoista koottu akku, mutta uusia tulossa (gp 3300mah), että voisiko tehottomuus johtua tuosta? tällä akulla kuitenkin hi rider kulkee paremmin. Sitten tuon uuden motin vaihdon jälkeen ilmeni sellainen vika, että motti alkaa pätkiä jossain 30m päässä lähettimestä. Lähellä toimii hyvin. Tuo motti oli ajovalmiissa kunnossa (kaikki konkat, 1, kiinni jne...), senkun kolvasi piuhat kiinni.
Jollain muullakin oli vastaava ongelma, eikä hänellä toiminut vaikka oli 8.4v 3600mah akku, eikä hänen aloittamastaan threadista löytynyt lopulta sitä "oikeaa" vastausta, joten jos nyt tässä threadissa selviteltäisiin. Broidin auto kyseessä ja se alkaa pikkuhiljaa hieman turhautumaan jo :)

Ainiin, nopari ei jää pullonkaulaksi, sillä motti ei ota yhtään enempää kiekkaa vaikka vetää johdot suoraan akulta.
Kiitän ja odottelen vastauksia.


Jep, mulla oli aikoinaan nosram tornado 12-lankainen ja vision 17-lankainen asso b3:Sessa. Molemmat koneet olivat todella tehottomia, ei ihme koska ne on niin halpoja. Asson alkuperäinen vakiomotti pieksi ne mennentullen. Visionista muistaakseni pystyi ennakkoa säätämään, jolloin siihen sai jo jotain eloa. Nykyään ajalen harjattomalla lehner basic 4200-motilla ja vielä 8.4 voltilla ja ongelma on siinä, että jos asfaltilla ajoi, nini auto suti takarenkaat sliksiksi jo muutaman ajon jälkeen ;), että silleen

5
Sähköautot / Apua harjattoman asennukseen
« : 03.12.05 - klo: 13.49 »
Lainaus käyttäjältä: "Danger"
Lainaus käyttäjältä: "jtnevala"


Partco:stä näyttäisi löytyvän elektrolyyttikondensaattoreita, onko oikeanlainen? pitäisikö hommata 10v 2200uF ja jos ei sillä pelaa niin 10v
3300uF kondensaattori?



Osta heti toi 3300uF konkka, jos se vaan sopii mekaanisesti. Sillä ei ole mitään merkitystä ostatko 10V tai vaikka 15V elkon. Tärkentä, että jännitekesto alkossa on suurempi kuin käyttämäsi akun jännite. Tässä tapauksessa 3300uF 10V ja 3300uF 15V konkilla EI ole mitään eroa. Itseasiassa mitä pienempi konkan kotelo on fyysisiltä mitoiltaan niin konkan kapasitanssi laskee kun jännite sen yli lisätään. Tosin noin suurissa konkissa ei juuri kyseistä efektiä esiinny.

Elkon tulee kytkeä aina oikein päin mutta miinus on yleensä hyvin merkitty. On olemassa myös ns. bi-polar elkoja jotka voidaan kytkeä kumminpäin tahansa...

-Danger



Kiitoksia kaikille avusta. Ostin Partcosta erilaisia kondensaattoreita ja juotin noparin ja vastarin väliin samantien 4700uF konkan 16v, kun ei ollut noita 10v. Eipä sillä mitään merkitystä kuulemma ole vaikka se konkka olisi 16v.

Nykimisongelma hävisi tosiaankin kokonaan pois :) , kiitoksia teille.

Tehoakin on 7.2 voltilla ajellessa enemmän kuin koskaan harjallisella 8.4 voltilla. Välityksiä voisi vielä suurentaa, niin että auto kulkise kovempaa.
Nyt se vaan sutii ja kun saa pitoa niin kiihtyy välittömästä huippunopeuteensa.

6
Sähköautot / Apua harjattoman asennukseen
« : 01.12.05 - klo: 14.09 »
Lainaus käyttäjältä: "Danger"
Lainaus käyttäjältä: "jtnevala"


Niin ja vielä sellainen kysymys, että asennetaanko se noparin ja vastarin välinen konkka näin


Nopari -  -------- C+ ----------- Vastari -
Nopari + -------- C-  ----------- Vastari +



EI asenneta noin, tai elektrolyytti tulee savuna ulos katselemaan. Eli elkon miinus negatiiviseen potentiaaliin, eli miinukseen.

Nopari -  -------- C-  ----------- Vastari -
Nopari + -------- C+  ----------- Vastari +


Ahha, virhe kuvassa, tarkoitin juuri tuota vastaustasi.

7
Sähköautot / Apua harjattoman asennukseen
« : 29.11.05 - klo: 19.28 »
Joo, eli olen sitä kondensaattoria asentamassa noparin ja vastaanottimen väliin kuten aiemmissa viesteissä suositeltiin. Tuosta saa käsityksen, että tarkoitit kondensaattorin asentamista akun ja noparin väliin?

Jos näin niin kerro millainen kondensaattori siinä toimisi. Niin vielä pikaisten kokeilujen jälkeen kun ajelee 8.4 voltilla niin silloin kyykähtäminen ei ole niin suuri ongelma kuin 7.2 voltilla ajaminen.


Niin ja vielä sellainen kysymys, että asennetaanko se noparin ja vastarin välinen konkka näin


Nopari -  -------- C+ ----------- Vastari -
Nopari + -------- C-  ----------- Vastari +

8
Sähköautot / Apua harjattoman asennukseen
« : 29.11.05 - klo: 14.53 »
Konkat on kohta haettu Partco:sta ja pitääpi kokeilla auttaako.

Sellainen kysymys on juolahtanut mieleen kun luin tuossa lehnerin 4200 basicin teknisiä tietoja, niin se näyttäis imaisevan 55A/V tuota virtaa, joten pystyykö joku laadukas nimh-kenno sen tyydyttämään?

Sitten sellainen kysymys, että onko nuo Nimh-akut aina parempia kuin Ni-cd akut? Siis tiedän toki, että niissä on tuo teho/paino suhde parempi, mutta jostain lueskelin, että Ni-cd kennot pystyvät antamaan suuria virtamääriä. Ei viittis vielä pistää 100euroa noihin lipoihinkaan.

Tai pitäiskö kokeilla huvin vuoksi kahdella akulla, rinnan.

9
Sähköautot / Apua harjattoman asennukseen
« : 28.11.05 - klo: 09.09 »
Lainaus käyttäjältä: "Hermanni"
No koitas tuota mitä Jrx ehdotti rc-harrastuksen sivulla. Nykimisongelmaan on ratkaisu, että kytkee 10 voltin, 2200 mikrofaradin konkan tai isomman, säätimen kolminapaisen kaapelin + ja - johtojen väliin, siis siihen vastariin menevään johtoon.
Tuonhan voi toteuttaa aivan hyvin vanhalla servokaapelilla jonka + ja - napihin juottaa tuon konkan, sitten vain "tökkää" sen vastarin kolmoskanavaan tai akkuliittimeen kiinni (Näin ei tarvitse koskea alkuperäisiin noparin johtoihin).


Partco:stä näyttäisi löytyvän elektrolyyttikondensaattoreita, onko oikeanlainen? pitäisikö hommata 10v 2200uF ja jos ei sillä pelaa niin 10v
3300uF kondensaattori?

10
Sähköautot / Apua harjattoman asennukseen
« : 27.11.05 - klo: 13.43 »
Joo, pitääpä kokeilla. Sellainen kysymys vielä, että kun tuossa säätimen-vastarin välissä on johdot: punainen, oranssi, ruskea. Punainen on + johto mutta kumpi (ruskea vai oranssi) on - johto?

Ja onko tuolla kondensaattorilla väliä kumminpäin sen siihen juottaa? ja pitääkö sen olla juuri 10volttia ja 2200 mikrofäräädiä?
Riippuuko se siitä millä volteilla ajaa? Itse kun käytän 7.2 ja 8.4 volttia.
Nyt vois tietty kokeilla suurempiakin voltteja kun nopari ja kone ainakin sallisivat.

11
Sähköautot / Apua harjattoman asennukseen
« : 27.11.05 - klo: 12.08 »
Lainaus käyttäjältä: "finnleo"
Lainaus käyttäjältä: "jtnevala"

Voisikohan tuohon kyykähtämiseen vaikuttaa säädöillä jotenkuten? Olen kokeillut kalibroida kaasua erilailla ja seurauksena kun kaasun päästää irti niin sitten moottori jarruttaa kokoajan kaasun ollessa nolla-asennossa.

Eli haluaisin säätää kaasun siten, että kun se on pohjassa niin se antaa juuri niin paljon virtaa,että akku ei kyykähdä.


Tästä on kai ollut puhettä harjallisten moottorien threadissä, eli haiskahtaa tältä "boot-efektiltä" kun akuissa ei riitä virta
vastarille saakka täydellä kaasulla, jolloin se resetoi itsensä kun signaali katoaa.

jos mahdollista kannattaa kokeilla erillisellä vastarin akulla. (muistat vain poistaa säätimen punaisen (+) johdon
vastarin liittimestä, ettei säätimen BEC:ci ota hernettä neenäänsä.)


Onko muilla kokemuksia siitä, että erillinen vastarin akku auttaa asiaan. Katselin tuossa jr-hobbyn sivuilta ja sieltä sais 4.8v pieniä 28g ja 40g painavia vastarin akkuja halvalla. En haluasin autooni kuitenkaan hirveän painavaksi (asso b3) joten en halua siihen mitään 4x tavallisia kennoja.

Sellainen seikka piti vielä sanoa, että käytän vain deans-liittimiä ja kaikki johdot on varmasti riittävän paksuja ja lyhyitä.

12
Sähköautot / Apua harjattoman asennukseen
« : 26.11.05 - klo: 18.53 »
Lainaus käyttäjältä: "finnleo"
Lainaus käyttäjältä: "RaDon"
Radiosta pitäisi löytyä reverse-kytkin kummallekkin kanavalle (st ja th). Eli sen kytkimen asentoa muuttamalla pitäisi liikkua oikeaan suntaan.
Tai jos käytössä on kompuutteriradio, nii sit pitäis löytyy valikoista.


Tästä ei vain ole hyötyä Warrior säätimen kanssa, Tai toimiihan se kyllä, mutta jarruohjelma tulee aiheuttamaan mielenkiintoisia elämyksiä.
Että kyllä se kannattaa pistää ne johdot oikeinpäin.


No niin nyt on pyörimissuuntakin oikein kun vaihdoin kahden johdon paikkaa. Ongelmaksi kyllä vielä jää tuo akkujen totaalinen kyykähtäminen jo puolella kaasulla. Akkuna olen käyttänyt 6xgp3300 kennoja = 7.2v.

Voisikohan tuohon kyykähtämiseen vaikuttaa säädöillä jotenkuten? Olen kokeillut kalibroida kaasua erilailla ja seurauksena kun kaasun päästää irti niin sitten moottori jarruttaa kokoajan kaasun ollessa nolla-asennossa.

Eli haluaisin säätää kaasun siten, että kun se on pohjassa niin se antaa juuri niin paljon virtaa,että akku ei kyykähdä.

13
Sähköautot / Re: Apua harjattoman asennukseen
« : 26.11.05 - klo: 16.45 »
Lainaus käyttäjältä: "Hermanni"
Lainaus käyttäjältä: "jtnevala"
Hei,

Olen asentanut autooni warrior 7020 säätimen ja lehner basic 4200 moottorin. Nyt asennuksen jälkeen moottorissa ei tapahdu mitään.

Asennusohjeessa puhutaan jostain asennusjumpperista, mitä en säätimestä ole löytänyt?


Liikkuuko ohjaus servo, jos ei niin tarkista akun liitin (Napaisuus ja kontakti).
Ja jos ei liiku vieläkään tarkista että radiot on kunnossa.
Jos ohjaus servo liikkuu on vika todennäköisesti moottorin johdoissa, onko kaikki kolme säätimeltä lähtevää johtoa kunnolla juotettu kiinni (Joko banaaniliittimillä tai suoraan)?
Se asetus jumpperi on akun plus kaapelin vieressä säätimellä.


Hei,

Kiitoksia ohjeista, sain nyt homman toimimaan kun löysin sen jumpperin.

Nyt ongelmaksi ilmaantui sellainen pikaisen kokeilun jälkeen, että akku kyykähtää aivan samantien ja moottori pyörii väärään suuntaan, pakki=eteen ja eteen=pakki.

No sen saa korjattua tietääkseni muuttamalla kahden koneelle menevän johdon paikkaa.

14
Sähköautot / Apua harjattoman asennukseen
« : 26.11.05 - klo: 14.41 »
Hei,

Olen asentanut autooni warrior 7020 säätimen ja lehner basic 4200 moottorin. Nyt asennuksen jälkeen moottorissa ei tapahdu mitään.

Asennusohjeessa puhutaan jostain asennusjumpperista, mitä en säätimestä ole löytänyt?

15
Sähköautot / kokemuksia harjattomista moottoreista!
« : 07.10.05 - klo: 18.23 »
Lainaus käyttäjältä: "brutales"
jtnevala. Ne on valitettavasti lähettäneet sinulle väärän moottorin, sitä saa 3,17  4 ja 5 mm akseleilla. Minulla on myös tuo suurin, ja siitä on se hyvä puoli, että pysyy pinionit kunnolla paikoillaan. Ongelma vain on se, että niitä 5mm pinioneita ei saa muualta kuin tuolta edellisen viestin linkistä. Minulla on kuitenkin joitakin ylinmääräisiä, joten pistä privaa jos kiinnostaa...


Sovin tänään bk-electronicsin kanssa, että lähetän moottorin heille takaisin ja saan tilalle lehner basicin.

Hyvä niin, koska kotona on jo kasa pinjoneita ja kaikki on noita 3.17 millimetrin kololla.

Kiitoksia kuitenkin.

16
Sähköautot / kokemuksia harjattomista moottoreista!
« : 07.10.05 - klo: 08.47 »
Lainaus käyttäjältä: "brutales"
Tuosta saat hyvän ja tehokkaan paketin edullisesti:
http://www.bk-electronics.com/catalog/product_info.php?cPath=36_152&products_id=1547


Nyt on kyseinen paketti hommatu ja pettymykseksi wanderer moottorin pitch diameter, eli se mihin pinjoni tulee on liian suuri. Tässä moottorissa tuo pitch diameter on 5mm kun se normaalisti on 3.17mm.

Tosi kiva juttu kun myyvät tätä "autopakettina". Itse en ole ainakaan törmännyt autoon, jossa tarvittaisiin noin suuria pinjoneja, vai tietääkö kukaan mistä sellaisia saa.

Pitää kysyä, josko vaihtaisivat moottorin lehner basiciin.

Hajosi muuten graupner turbomat 5 samaan syssyyn joten tarvitsisin jonkun halvan laturin tilalle.

17
Lainaus käyttäjältä: "Judenza"
Sellainen kysymys et onko suomesta mistään saatavilla säädintä jolla on hintaa alle 100e, on vesitiivis ja moottorirajoitus 12 tai pienempi? Ja pakkikin pitäisi olla  :?


Eli mulla olis pakillinen nopari myynnissä jossa rajoitus 7 lankaa
http://rc10.fi/viewtopic.php?t=13182

18
Sähköautot / Mtroniksilta harjaton yhdistelmä autoon!
« : 29.08.05 - klo: 09.37 »
Lainaus käyttäjältä: "brutales"
No, se mitä meillä on kokemusta tuon valmistajan teholupausten pitämisessä, niin liioittelua on melko rankasti. 11-lankainen säädin kestää hädin tuskin 15 lankaisen...

Jos huomasitte, niin ilmoittavat moottori/säädinpaketissa tehot 100% kokonais hyötysuhteella... Eli, tyypillistä MTroniks tyyliä...


Joo siis selväähän se toki on nuo tehot on luultavammin teoreettisia tehoja/ täydellisen optimaalisissa olosuhteissa mitattuja.....

Mun mielestä toi kuitenkin vaikuttaa houkuttelevalta, koska on ainakin mun silmiin osuneista harjattomista auto-paketeista kaikista halvin ja
luulis sen olevan tehokkaampi kuin esim. Novakin paketin.

Jännä juttu on myös se, että mtroniks on päätynyt sensorittomaan ratkaisuun toisin kuin, nosram, lrp, novak ynm. perinteiset valmistajat.

19
Sähköautot / Mtroniksilta harjaton yhdistelmä autoon!
« : 28.08.05 - klo: 15.45 »
Mtroniksilta on kanssa tullut harjaton yhdistelmä myyntiin.

ja tällaisen sivun (http://www.modelspain.com/mtvariadores.html)
tietojen mukaan jo tosta plasma sport /genesis sport yhdistelmästä
irtoaa aika mukavat tehot 504W 7 kennolla ja 432W 6 kennolla!!

Vaikka käytännössä tehot olis 250w niin,  
tällaisesta paikasta yhdistelmää saa 99 punnalla. (n. 150e)!

http://www.modelsinmotion.co.uk/category.asp?catcode=364&tamiya=258

20
Sähköautot / Re: Suosituksia
« : 26.08.05 - klo: 18.20 »
Lainaus käyttäjältä: "fiat127"
Aivan totaalisen uusi jäsen kysyy neuvoja jonkun soppelin s-auton hankintaan.  


Itse aloitin jälleen rc-autoilun muutama viikko sitten 10 vuoden tauon jälkeen ja hommasin juuri asso b3 krossarin käytettynä. Auto on aivan loistava ja suosittelen sitä aloittelijalle. (ajetaanhan näillä kilpaakin)

Muutaman kerran on jo asso saanut vähän siipeensä ja oon todellakin ihmetellyt ettei mitään ole hajonnut.

Ainakin tällä hetkellä huuto.netissä on myynnissä muutama team-losi xx-cr krossi joka käsittääkseni on ihan kelpo peli.

21
Sähköautot / Re: Miten suojata motti parhaiten kiviltä?
« : 23.08.05 - klo: 21.49 »
Lainaus käyttäjältä: "ZáMú"
Kysymys kuuluukin, että miten motti tulisi suojata parhaiten kaikenlaisilta kiviltä, ja pölyltä?


Mulla meni kanssa yks kone hajalle kivien takia.

En tiiä onko ennen keksitty, mutta itse pähkäiltyäni päädyin leikkaamaan sukkahousuista (puolison :) ) sopivan mallisen kappaleen. Hyvänä puolena se ei ilmankiertoa paljoa haittaa.

22
Sähköautot / kokemuksia harjattomista moottoreista!
« : 22.08.05 - klo: 15.31 »
Lainaus käyttäjältä: "brutales"
Mutta, alkuperäiseen kysymykseen minulla ei ole mitään kerrottavaa, koska en ole päässyt vertailemaan noita perinteisten valmistajien koneita rinnan Lehneriin. Uskoisin niidenkin tehojen kyllä riittävän, suht samoissa luokissa kuin parhammilla harjallisilla ja kuitenkin paremmalla hyötysuhteella. Hyötysuhde-eron huomaa parhaiten siinä, kun vertaa sitä harjalliseen. :mrgreen:


Hyvä, kertokaa vielä mistä olette lehner-säädin yhdistelmänne ostaneet ja antakaa vaikka linkki kaupan www-sivulle.

Eikös tuo lehner basic xl ole liian iso omaan autooni (asso b3 krossari)?

Kertokaa vielä mitä säädintä käytätte lehnereissä ja miten niitä pystyy ohjelmoimaan, tietokoneen avulla vai voiko niitä ohjelmoida manuaalisesti?

23
Sähköautot / kokemuksia harjattomista moottoreista!
« : 22.08.05 - klo: 09.02 »
Kaikkia varmaan kiinnostaisi lukea kokemuksista harjattomista moottoreista. Vanhoista viestiketjuista löytyy kyllä sieltä täältä tietoa noista harjattomista, mutta enemmänkin spekulointia.

Kertokaa esim Novakin racing stockista (175w) ja super sportista (195w),
nosramin matrix & storm (255w) ja lrp vector & sphere (265w) yhdistelmästä?

Entäs reedyn neo-moottori, onko kellään siitä kokemuksia?

Onko nuo paketit oikeasti tehokkaita ratkaisuja?
Piekseekö lehner basic & warrior yhdistelmä nuo 100-0?

24
Lainaus käyttäjältä: "jtnevala"
Sain asso b3 krossaristani reedyn rage 24 koneen hajalle (vissiin kiviä meni sisälle). Nyt hommasin tilalle nosram vision 17 lankasen koneen ja
järkytyin heti kun huomasin, että se on tehoiltaan n. 60% verrattuna reedyn koneeseen.

Voiko kone olla tosiaan n. tehoton vai olenkohan tehnyt jotain väärin asennuksessa?



Takaisin taas alkuperäiseen kysymykseen muiden kinailun jäkeen :).

Jotain valoa näkyy tunnelin päässä kun säädin ennakon 4:jään. Nyt se alkaa jo muistuttamaan autoa eikä mitään nuhapumppua!

Pitää vielä kokeilla säätää ennakkoa lisää ja pistää 7 kenno peliin kun moottorin jännitealuekin oli (jotain-9.6v.)

Onko muuten kellään kokemuksia tehokkaista harjattomista 1/10 krossareissa? Onko kukaan kokeillut esim. asso b3:sessa lehnerin 4200 basic konetta sopivalla harjattomalla säätimellä?

25
Lainaus käyttäjältä: "jtnevala"


Voiko kone olla tosiaan n. tehoton vai olenkohan tehnyt jotain väärin asennuksessa?


Palaan vielä alkuperäiseen kysymykseen, että olenko tehnyt jotain väärin?
Ennakkoa en ole laittanut yhtään / muuttanut. Koneessa on ennakolle 6 kohtaa ja valmiiksi se on laitettu n. 1,5 kohdalle. Eli jos laitan sen vaikka 3-4 kohdalle niin tuleeko suurikin muutos?

Käsittääkseni vaikka ennakkoa kuinka ruuvailisi, niin ei se tee moottorista 2 kertaa tehokkaampaa (=samanlaista kuin vanha motti)?

Kokeilin lisäksi sellaista, että laitoin akun suoraan kiinni koneeseen ja en ainakaan huomannut mitään muutosta tehoissa verrattuna siihen, että virta menini noparin kautta (eli ilmeisesti nopari ei jää pullonkaulaksi).

26
Lainaus käyttäjältä: "jtnevala"


Voiko kone olla tosiaan n. tehoton vai olenkohan tehnyt jotain väärin asennuksessa?


Palaan vielä alkuperäiseen kysymykseen, että olenko tehnyt jotain väärin?
Ennakkoa en ole laittanut yhtään / muuttanut. Koneessa on ennakolle 6 kohtaa ja valmiiksi se on laitettu n. 1,5 kohdalle. Eli jos laitan sen vaikka 3-4 kohdalle niin tuleeko suurikin muutos?

Käsittääkseni vaikka ennakkoa kuinka ruuvailisi, niin ei se tee moottorista 2 kertaa tehokkaampaa (=samanlaista kuin vanha motti)?

Kokeilin lisäksi sellaista, että laitoin akun suoraan kiinni koneeseen ja en ainakaan huomannut mitään muutosta tehoissa verrattuna siihen, että virta menini noparin kautta (eli ilmeisesti nopari ei jää pullonkaulaksi).

27
Sain asso b3 krossaristani reedyn rage 24 koneen hajalle (vissiin kiviä meni sisälle). Nyt hommasin tilalle nosram vision 17 lankasen koneen ja
järkytyin heti kun huomasin, että se on tehoiltaan n. 60% verrattuna reedyn koneeseen.

Käsittääkseni tuo reedy rage 24 on 27 lankainen vakiomoottori?

Uusi nosram vääntää paljon heikommin ja kierroksiakin tuntuu olevan vähemmän. (päättelin siitä kun nostan takapään ylos ja painan kaasun pohjaan, niin edellisellä koneella pyörät muuttui enemmän litteiksi niihin vaikuttavan pyörimisvoiman takia)

Noparina on sonik 3 tempo. Mikä avuksi? Pitääkö tässä hommata lehnerin basin 4200 ja siihen warrior säädin, jotta rupeis auto kulkemaan?

Ajoin koneen sisään pyorittämällä sitä n. 3v jännitteellä muutaman minuutin.

Voiko kone olla tosiaan n. tehoton vai olenkohan tehnyt jotain väärin asennuksessa?

28
Lainaus käyttäjältä: "SlidSlide"
Itse pidän lrp:itä parhaina nopareina. Rockcrawlingiin parhaita on Novakin pakkinoparit. Hyvä kone on matrix quad 8.0 17T.


Sellainen kysymys tuli vielä mieleen, että voiko lipo-akkuja käyttää lrp ja nosramin säätimien ja moottoreiden kanssa vai onko ne tarkoitettu vain nimh ja nicd akuille?

29
Lainaus käyttäjältä: "RaDon"
Lainaus käyttäjältä: "rs tuning"
Lainaus käyttäjältä: "jtnevala"
Hei,

Olen ostamassa ensimmäiseksi rc-autoksi käytettyä asso b3-krossaria.

haluisin tietää mitkä ovat hyviä moottoreita, nopeudensäätimiä ja servoja hinta-laatu suhteeltaan?

Olen lukenut, että esim lpr:än nopeudensäätimet ovat todella laadukkaita. Käyvätkö ne myös harjattomiin moottoreihin?

Listatkaa muutamia hyviä moottoreita (viritettyjä ja vakioita).

Tiedän, että näistä on keskusteltu paljonkin aiemmissa threadeissa, mutta niistä etsiminen tuntuu tuskallisen vaikealta.

Nosram:in noparit on samoja ku LRP:n mut halvempia ja erivärisiä ja on huippuja!
Ei käy harjattomiin!

V-päätyiset virikoneet on huippuja jos hiilellisiä käyttää, mutta aluks
kannattaa hommata harjotuskoneeks joku stanu (27käämikierrosta)
merkillä ei suurta väliä.

Servoista ei kauheesti oo kokemusta (yhen vakion sain polttikses rikki)
mutta metallirattaiset on ainaki 10x kestävämpiä ja sellanen mullakin
on nyt krossarissa, merkkiä Hitec (halpoja/hyviä)


Nosram Matrix ja LRP Sphere käyvät hiilellisille ja hiilettömille.

Aluksi kannattaa ostaa ennemmin joku "lievä" virikone. Esimerkiksi 17 lankanen, johon laittaa ennakon pieneksi. Paljon edullisempi ajaa kuin stanu, ja on tuntumaltaan kuitenkin hyvin samankaltainen.

Servoksi kannattaa tosiaan hankkia heti metallirattainen. Vaikka maksaakin enemmän, mutta säästää itsensä takaisin nopeasti (jos joutuisi ostelemaan muoviservoja hajonneiden tilalle)



Kiitoksia vinkeistä

30
Hei,

Olen ostamassa ensimmäiseksi rc-autoksi käytettyä asso b3-krossaria.

haluisin tietää mitkä ovat hyviä moottoreita, nopeudensäätimiä ja servoja hinta-laatu suhteeltaan?

Olen lukenut, että esim lpr:än nopeudensäätimet ovat todella laadukkaita. Käyvätkö ne myös harjattomiin moottoreihin?

Listatkaa muutamia hyviä moottoreita (viritettyjä ja vakioita).

Tiedän, että näistä on keskusteltu paljonkin aiemmissa threadeissa, mutta niistä etsiminen tuntuu tuskallisen vaikealta.

Sivuja: [1]