Mutta miten on voiko moottoriin laittaa ihan stanu skf:t vai pitääkö ostaa jostain rc kaupasta joku erikois laakeri ? Etulaakerissa on muovinen suoja ja mielestäni se on tihkunut öljyä mutta kuin paljon, niin enpä
osaa sanoa. Eihän se voi täysin tiivis olla jos siellä ei ole mitään stefaa.
Etulaakeri joutuu tosi koville, koska non contact kumisuojatun keraamisilla kuulilla olevan laakerin max-kierrosluku on oikeasti noin 33.000 rpm. Jos koneessasi on vanhan mallinen kumisuojattu laakeri, niin se on vielä kovemmilla ollut, koska max. kierrosluku on yleensä noin 15.000 rpm. Nämä siis jatkuvana kierroslukuna, hetkellisesti arvot voidaan ylittää.
Jotta tavallinen teräskuulainen kumisuojattu laakeri saadaan kestämään suurempia kierroslukuja on usein poistettu sisempi suoja paremman voitelun takaamiseksi. Ratkaisu on voitelun kannalta hyvä, mutta tiivistyksen kannalta huono.
Nykyaikaisesta keraamisilla kuulilla varustetusta laakerista ei saa poistaa takasuojaa, koska laakerin oma voiteluaine + kuulien materiaali takaavat riittävän voitelun koko laakerin eliniän. Laakeri toimii paremmin omassa voiteluaineessaan kuin polttoaineen voitelemana. Koska takasuojaa ei poisteta, on tiivistys noin kaksi kertaa parempi kuin tavallisella laakerilla. Tällä on uskomattoman suuri vaikutus koneen toimintaan ja säädettävyyteen.
Laakerin oma voiteluaine kiehuu noin 187 asteen lämpötilassa, jolloin laakerin sisäinen paine saattaa pullauttaa kumisuojan irti. Tämä tapahtuu helposti esim. kytkinlaakereille, kun olosuhteet ovat raskaat ja kytkin alkaa luistaa. Tämän takia kannattaa jostain syystä erittäin korkealla lämpötilalla ajetun moottorin etulaakeri tarkistaa/vaihtaa, jos ulkopuolisessa suojassa näkyy pullistumia.
Laakerin välystä arvioitaessa pitää ottaa huomioon moottorin toimintalämpötila, niissähän pitää olla riittävä väljyys vielä yli 200 celsiuksen lämpötilassa, jonka lämpötilan huolellisesti piikille väännetty tai letkuvikainen kone helposti saavuttaa! Tämä näkyy mm. päälaakerin toleransseissa siten, että ne ovat poikkeuksetta väljän tuntuisia kylmänä, niin keraamiset kuin teräskuulaiset!
Tämän takia on varsinkin päälaakerin kunto hyvin vaikeaa arvioida, ehkä ainoana keinona on arvioida pyörimistä, eli takerteleeko se. Tämä kannattaa tehdä niin, että laakeri on varmasti voideltu. Jos arvion tekee puretulle ja puhdistetulle moottorille, laakeri voi olla kuiva, eikä luotettavaa arviota voi tehdä!
Uusia tiivistemateriaaleja on tullut markkinoille, mutta näissä on aina jokin ominaisuus, jonka takia ne eivät sovellu rc-käyttöön. Tästä johtuen non contact kumisuojattu laakeri on vielä paras kompromissi ulkoiseksi rc-laakeriksi, moottoriin ja voimansiirtoon.