Kirjoittaja Aihe: LiPo akut autokäytössä.  (Luettu 1509667 kertaa)

0 jäsentä ja 3 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Bigbear

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4080 : 31.07.12 - klo: 20.44 »
Onko kenelläkään käytössä kyseistä laturia http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__10452__Turnigy_Accucel_6_50W_6A_Balancer_Charger_DE_Warehouse_.html  Hyvä vaiko huono?

Entäs tämä akkumalli http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=24215
 Kiitos

Tuo akku taitaa olla ns pehmeä kuorinen, jota ei suositella autokäyttöön. Viisaammat korjatkoon. Oletus siis että kysyt akkuja autoon.
Sworkz Team Finland
Driven to perfection

Poissa ypi

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4081 : 01.08.12 - klo: 00.37 »
itsellä o tuommonen laturi eikä ole yhtään moittimista. Virtalähdettä ei tuu mukana, mutta akusta pystyy kyllä lataamaan ja vanhan tietokoneen powerista sai näppärästi virtalähteen. Aripekan kotisivuilla ohjetta siihen.

Jos verkkovirtalähde on pakollinen nii imax B6 on kätevä. Löytyy ebaysta. Itsellä oli jenkkiversio halvempi niin ostin semmosen ja otin vanhan tietokoneen virtajohdon niin passasi suoraan suomalaiseen pistorasiaan

Poissa duda

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4082 : 11.08.12 - klo: 22.09 »
Millä sähkövirralla (A) kuuluisi 5000mAh 50C -lipo-akku purkaa säilytysjännitteeseen?
« Viimeksi muokattu: 11.08.12 - klo: 22.14 kirjoittanut duda »

Poissa ajv

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4083 : 11.08.12 - klo: 23.15 »
Niin isolla kun laturi pystyy. Mikään tavallinen rc-autojen laturi tuskin 250A tai suuremmalla virralla purkamaan, yleensä purkavat muutamalla amppeerilla.
Team Durango DESC410 || MCD RRV4
Riihimäen PA-klubi

Poissa duda

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4084 : 12.08.12 - klo: 21.18 »
Niin isolla kun laturi pystyy. Mikään tavallinen rc-autojen laturi tuskin 250A tai suuremmalla virralla purkamaan, yleensä purkavat muutamalla amppeerilla.

Onko jotain haittaa, jos akkua säilyttää melkein täynnä n. 1 viikon verran?

Poissa HMS77

  • TamUA
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4085 : 12.08.12 - klo: 21.23 »
Ei.
Axial Wraith | GMade Sawback | Cross-RC PG4 | Sakura D4 RWD | Sanwa MT-4

Poissa 2Gigaa

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • Rustler VXL-sivut
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4086 : 20.08.12 - klo: 14.36 »
Turnigy Lipo Bunker. Mahtaako olla käytännöllisempi tai turvallisempi kuin perinteinen pussi?

http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__24647__Turnigy_Lipo_Bunker_Lipoly_Saftey_Charge_Box.html

Poissa Volvospede

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4087 : 20.08.12 - klo: 14.57 »
Turnigy Lipo Bunker. Mahtaako olla käytännöllisempi tai turvallisempi kuin perinteinen pussi?

http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__24647__Turnigy_Lipo_Bunker_Lipoly_Saftey_Charge_Box.html

Varmaan turvallinen mutta tuskin kovin käytännöllinen, yks akku näyttäis mahtuvan.

Mä säilytän akut tälläsessä ammuspoksissa, parikybää varustelekasta. Ei tuu LIPOPALOtm pihalle ihan helpolla!

http://www.varusteleka.fi/product/laatikot-jne/us-ammuslaatikko-50cal/_2II18YNY9

Mahtuu kuus turnygy kovakuoriaista yhteen kerrokseen ja ainakin kolme tai neljä kerrosta menis tonne, eli aika lailla kaikki akut mahtunee messiin.  :grin:  Lataus sitte perinteisessä pussissa tai palamattomalla alustalla. Voishan tohonkin tietysti tehdä johdoille läpiviennit jos akut on ladattava bunkkerissa.

Se kauppias älähtää johon kalikka kalahtaa! :-)

Poissa JUkka-san

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4088 : 20.08.12 - klo: 15.28 »
Tämäkin vielä.... tuollainen rosterilaatikko pitää tehdä ehdottoman pakolliseksi kaikille jotka lataavat akkuja :police:

Poissa Bigbear

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4089 : 20.08.12 - klo: 15.42 »
Pitäisikä neuloa Aramidista säilytys pussukka. Kestää rajahdyksiä ja tulipaloja. Mä olen joku 6-7 vuotta käyttänyt LiPoja miten milloinkin ja yhtään ei ole käytössä syttynyt. Ainoat mitkä olen saanut syttymään on tarkoituksella väärin ladatut. Edes oikosulkemalla en ole saanut LiPoa syttymään.
Toki latausvirrat ovat olleet maksimissaan vain 30A tai about. 5C.

Nyt tietenkin kun lataan seuraavaksi akkuja, niin hommat kosahtaa silmille. Knok knok..
Sworkz Team Finland
Driven to perfection

Poissa miksu79

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4090 : 20.08.12 - klo: 15.48 »
Melkoisia pommeja ollaan autoissamme käytetty jo vuosia . Itsellä kans vuosia ollu jotkut lataamatta  ladattu max 1c virralla  joku on joskus hieman pullistunu mutta ikinä ei ole syttyny saati räjähtäny lipo... Vielä ainakaan kertahan se on tietysti ensimmäinenkin
agama A8 evo nordic os speed futaba savöx Team Associated sc10 4x4  TC6.1  LRP

Poissa nnikkem

  • Ylivieskan UA
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4091 : 10.11.12 - klo: 02.18 »
Kenelläkään kokemuksia näistä lipoista: http://shop.lindinger.at/product_info.php?cPath=1726&products_id=9701149

Hinta olisi aika kohdillaan. Mietin, että olisikohan verrattavissa kiinanlipoihin, vai ovatko jopa parempia.
Nopea googlaus ei tuottanut kummoisempaa tulosta, muuta kuin saksankielisiä sivuja ja justiinsa tuon Modellbaun kaupan sivuja.
|  Associated B5M  |  Revo 3.3  |  Tekin  |  Muchmore  |  Radiopost  |  Futaba  |  Reedy  |

Poissa JR33

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4092 : 10.11.12 - klo: 14.24 »
Mites lipo akut kestää vettä/lunta?
Traxxas bandit vxl

Poissa rcpoju

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4093 : 10.11.12 - klo: 14.40 »
no mul on kestäny iha normaalist mut jos lataa lipoja balance tpoiminnolla pitääkö valita yes vai
 no

Poissa Joo

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4094 : 10.11.12 - klo: 14.51 »
Mites lipo akut kestää vettä/lunta?
Itsellä hardcase LiPo:t ja hyvin kestänyt tähän mennessä.
no mul on kestäny iha normaalist mut jos lataa lipoja balance tpoiminnolla pitääkö valita yes vai
 no
Riippuen laturista.
Jos lataat balancella (niin kuin LiPo akut aina pitäisi) niin totta kai sitten yesiä kehiin.

Poissa rcpoju

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4095 : 10.11.12 - klo: 14.56 »
ookoo

Poissa puistokuski

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4096 : 10.11.12 - klo: 21.00 »
Talvi/ märkäkeli käytössä olen pölliny keittiöstä emännän muovipussi rullasta pari pussia
ja laittanu lipottimet niihin niin ei tarvii miettiä(semmosia läpinäkyviä pusseja olikohan rullassa 200kpl)

Poissa seppomikael

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4097 : 11.11.12 - klo: 07.21 »
Sitten akut täytyisi talvella kylmässä pitää lämpinä ennen ja jälkeen käytön.
Kylmyys pudottaa lipon kapasiteettia (tai lähinnä kait kennojännitettä) aika paljon ja jos akku pääsee riittävästi jäähtymään, niin voi olla ettei se enää palaa ennalleen.

Tämä tieto on tuolta jostain esihistoriasta mutta luulen ettei asia ole miksikään muuttunut...


Poissa MonsTTer

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
    • KyPak
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4098 : 11.11.12 - klo: 19.40 »
Onko akku rikki kun laturi herjaa välillä "No battery" ja välillä balancerijännitteen olevan liian alhainen? Akku on siis Zippy 4000 25C 7.4V LiPo ja yhteisjännite on n. 7.7V. Akulla ajettu kiitettävän paljon eikä laturi ole viimeisen ajokerran jälkeen akkua suostunut lataamaan.
Tähän ei ollut vastausta?
Itsellä samanmoista ongelmaa paitsi akut uusia:
-2kpl Zippy 5200 30C 7.4V ladattu muutaman kerran.
-Laturi Team Orion IQ605.
-Uutena latasi 5A kerran täyteen hyvin. Sitten seuraava lataus ja laturi ilmoittaa parin minuutin latauksen jälkeen"break down"!
-Suostuu lataamaan 2A!
-Akut seisoi kesästä eiliseen, illalla latasin molemmat 5A ja homma pelas.
-Tänään kerran ajettua n.3.6-3.7V per kenno ja lataus 5A->break down!!? Ja suostuu lataamaan 3A:lla.
-Ja siis molemmissa akuissa sama vika!
-Laturilla latailtu Gens Acen 4000 20C 7.4V ongelmitta kaiken syksyä.
Mikä mättää??  :undecided:
(o\_!_/o)

Poissa pijokela

  • TamUA
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4099 : 11.11.12 - klo: 20.19 »
Onko akku rikki kun laturi herjaa välillä "No battery" ja välillä balancerijännitteen olevan liian alhainen? Akku on siis Zippy 4000 25C 7.4V LiPo ja yhteisjännite on n. 7.7V. Akulla ajettu kiitettävän paljon eikä laturi ole viimeisen ajokerran jälkeen akkua suostunut lataamaan.
Tähän ei ollut vastausta?
Itsellä samanmoista ongelmaa paitsi akut uusia:
-2kpl Zippy 5200 30C 7.4V ladattu muutaman kerran.
-Laturi Team Orion IQ605.
-Uutena latasi 5A kerran täyteen hyvin. Sitten seuraava lataus ja laturi ilmoittaa parin minuutin latauksen jälkeen"break down"!
-Suostuu lataamaan 2A!
-Akut seisoi kesästä eiliseen, illalla latasin molemmat 5A ja homma pelas.
-Tänään kerran ajettua n.3.6-3.7V per kenno ja lataus 5A->break down!!? Ja suostuu lataamaan 3A:lla.
-Ja siis molemmissa akuissa sama vika!
-Laturilla latailtu Gens Acen 4000 20C 7.4V ongelmitta kaiken syksyä.
Mikä mättää??  :undecided:

Käyttöohjeessa sanotaan vain, että se on laturin laitevika, mutta rctech foorumilla oli parempaa tietoa:
http://www.rctech.net/forum/radio-electronics/612292-orion-advantage-iq-605-charger-problems.html

Eli tuolla sanotaan, että vika on sisäisen virtalähteen ylikuormittuminen. Siksi se sitten toimii pienemmällä virralla. Jos tuo todella on ongelman syy, pääset siitä eroon käyttämällä ulkoista 11-18V virtalähdettä, vaikka sellaista IBM:n läppärin virtalähdettä, jossa riittää tuohon laturiin puhti.
Tamiya DF-03Ra | Xray T3 2011 | HPI Blitz | CRC gen xi

Poissa Diese-listi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4100 : 11.11.12 - klo: 21.12 »
Onko akku rikki kun laturi herjaa välillä "No battery" ja välillä balancerijännitteen olevan liian alhainen? Akku on siis Zippy 4000 25C 7.4V LiPo ja yhteisjännite on n. 7.7V. Akulla ajettu kiitettävän paljon eikä laturi ole viimeisen ajokerran jälkeen akkua suostunut lataamaan.
Tähän ei ollut vastausta?
Itsellä samanmoista ongelmaa paitsi akut uusia:
-2kpl Zippy 5200 30C 7.4V ladattu muutaman kerran.
-Laturi Team Orion IQ605.
-Uutena latasi 5A kerran täyteen hyvin. Sitten seuraava lataus ja laturi ilmoittaa parin minuutin latauksen jälkeen"break down"!
-Suostuu lataamaan 2A!
-Akut seisoi kesästä eiliseen, illalla latasin molemmat 5A ja homma pelas.
-Tänään kerran ajettua n.3.6-3.7V per kenno ja lataus 5A->break down!!? Ja suostuu lataamaan 3A:lla.
-Ja siis molemmissa akuissa sama vika!
-Laturilla latailtu Gens Acen 4000 20C 7.4V ongelmitta kaiken syksyä.
Mikä mättää??  :undecided:

Vielä semmoinen kysymys noihin ongelmiin että mitkä akkuliittimet käytössä? Voi johtua tuo ongelma siitäkin että liittimissä huono kosketus ja kun isommalla virralla lataa niin liittimet lämpeää ja kosketus huononee.
SCX10, T3 2011, TS2, DF-03Ra, Micro-T

Poissa MonsTTer

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
    • KyPak
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4101 : 11.11.12 - klo: 21.54 »
XT60 liittimet, ei pitäs niistä olla kiinni!
Ja ihmetyttää että tuota Genssiä lataa kyl 5A.
(o\_!_/o)

Poissa kaistapää

  • JoeUa RC
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4102 : 12.11.12 - klo: 06.05 »
Lainaus
Tähän ei ollut vastausta?
Itsellä samanmoista ongelmaa paitsi akut uusia:
-2kpl Zippy 5200 30C 7.4V ladattu muutaman kerran.
-Laturi Team Orion IQ605.
-Uutena latasi 5A kerran täyteen hyvin. Sitten seuraava lataus ja laturi ilmoittaa parin minuutin latauksen jälkeen"break down"!
-Suostuu lataamaan 2A!
-Akut seisoi kesästä eiliseen, illalla latasin molemmat 5A ja homma pelas.
-Tänään kerran ajettua n.3.6-3.7V per kenno ja lataus 5A->break down!!? Ja suostuu lataamaan 3A:lla.
-Ja siis molemmissa akuissa sama vika!
-Laturilla latailtu Gens Acen 4000 20C 7.4V ongelmitta kaiken syksyä.
Mikä mättää?? 

mitä laturin balanserinäyttö kertoo silloin kun suostuu lataamaan vain 2a virralla?mulla oli taannoin samaa ongelmaa ja silloin syyllinen oli huono kontakti toisen kennon balanserijohdossa ja laturi luuli et kenno on jo n. 4.2voltissa ja sen takia pudotti latausvirtaa.todellinen jännite oli siis pienempi
Kesämies!

Poissa MonsTTer

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
    • KyPak
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4103 : 18.11.12 - klo: 20.35 »
Onko akku rikki kun laturi herjaa välillä "No battery" ja välillä balancerijännitteen olevan liian alhainen? Akku on siis Zippy 4000 25C 7.4V LiPo ja yhteisjännite on n. 7.7V. Akulla ajettu kiitettävän paljon eikä laturi ole viimeisen ajokerran jälkeen akkua suostunut lataamaan.
Tähän ei ollut vastausta?
Itsellä samanmoista ongelmaa paitsi akut uusia:
-2kpl Zippy 5200 30C 7.4V ladattu muutaman kerran.
-Laturi Team Orion IQ605.
-Uutena latasi 5A kerran täyteen hyvin. Sitten seuraava lataus ja laturi ilmoittaa parin minuutin latauksen jälkeen"break down"!
-Suostuu lataamaan 2A!
-Akut seisoi kesästä eiliseen, illalla latasin molemmat 5A ja homma pelas.
-Tänään kerran ajettua n.3.6-3.7V per kenno ja lataus 5A->break down!!? Ja suostuu lataamaan 3A:lla.
-Ja siis molemmissa akuissa sama vika!
-Laturilla latailtu Gens Acen 4000 20C 7.4V ongelmitta kaiken syksyä.
Mikä mättää??  :undecided:

Käyttöohjeessa sanotaan vain, että se on laturin laitevika, mutta rctech foorumilla oli parempaa tietoa:
http://www.rctech.net/forum/radio-electronics/612292-orion-advantage-iq-605-charger-problems.html

Eli tuolla sanotaan, että vika on sisäisen virtalähteen ylikuormittuminen. Siksi se sitten toimii pienemmällä virralla. Jos tuo todella on ongelman syy, pääset siitä eroon käyttämällä ulkoista 11-18V virtalähdettä, vaikka sellaista IBM:n läppärin virtalähdettä, jossa riittää tuohon laturiin puhti.

7€ sijoitus ja taas rokkaa :afro:

Elikkäs laturin oma virtalähde ei riitä, mikä aika erikoista kun kuitenkin "merkki"tuote kyseessä?!
IBM 16V 4.5A virtalähteellä toimii!

Kiitos vaan avuista :azn:
(o\_!_/o)

Poissa Basher

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4104 : 23.11.12 - klo: 16.04 »
Nyt kun tarttis saada lisää latureita (Tällä hetkellä on vain 1 laturi ja 6 akkua  :laugh:) niin mitäs porukka sanois tämmösestä: http://www.amainhobbies.com/product_info.php/cPath/1574_116/products_id/241162/n/Dynamite-Passport-Duo-AC-DC-Dual-Battery-Charger-6S-10A-200W-x-2 Tuo kun nyt olis AC/DC (Pakko olla, virtalähteet maksaa niin v**** paljon  :sad:) 2 akkuu ja 10 amppeeria lataava. Eikös tollanen olis hyvä jos latailee 3S 5000mAh ja 2S 6000mAh akkuja? Periaatteessa siis n. 90e / 1 laturi kun on kaksi samassa :grin:
HPI Baja: ESP 30.5cc | 30 DNT - 5ive kopio: ESP 34cc

Poissa puu-ha

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4105 : 24.11.12 - klo: 13.39 »
Nyt kun tarttis saada lisää latureita (Tällä hetkellä on vain 1 laturi ja 6 akkua  :laugh:) niin mitäs porukka sanois tämmösestä: http://www.amainhobbies.com/product_info.php/cPath/1574_116/products_id/241162/n/Dynamite-Passport-Duo-AC-DC-Dual-Battery-Charger-6S-10A-200W-x-2 Tuo kun nyt olis AC/DC (Pakko olla, virtalähteet maksaa niin v**** paljon  :sad:) 2 akkuu ja 10 amppeeria lataava. Eikös tollanen olis hyvä jos latailee 3S 5000mAh ja 2S 6000mAh akkuja? Periaatteessa siis n. 90e / 1 laturi kun on kaksi samassa :grin:

Äsken bongasin tuommoisen http://www.rcm.fi/cs-space-x2-ac-duo-charger-2-x-10a-12v-240v-200w.html

Poissa Basher

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4106 : 24.11.12 - klo: 22.36 »
Äsken bongasin tuommoisen http://www.rcm.fi/cs-space-x2-ac-duo-charger-2-x-10a-12v-240v-200w.html
Tosi hyvin bongattu puu-ha, säästyi ainakin 50e  :wink: Nyt jäin kyllä kiitoksen velkaa  :laugh:
HPI Baja: ESP 30.5cc | 30 DNT - 5ive kopio: ESP 34cc

Poissa vihku

  • PRCA
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4107 : 26.11.12 - klo: 15.33 »
Onkos tossa mun lipossa nyt toinen kenno p*skana ku laitan sen laturiin niin vain toisen kennon valo palaa. Akku on siin gens acen 2s 4000mah.
Associated B64D // RC-autoilua vuodesta 2008.

Poissa Diese-listi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4108 : 27.11.12 - klo: 16.45 »
Onkos tossa mun lipossa nyt toinen kenno p*skana ku laitan sen laturiin niin vain toisen kennon valo palaa. Akku on siin gens acen 2s 4000mah.

Jos käytössä sellainen laturi mikä lataa balanseri-liittimen kautta niin joko johto poikki tai liitin ei muuten saa kosketusta...
SCX10, T3 2011, TS2, DF-03Ra, Micro-T

Poissa vihku

  • PRCA
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4109 : 27.11.12 - klo: 17.04 »
Mulla on siis tämmönen laturi: http://www.kyosho.fi/Modell_Detaljer.aspx?ArtNr=07.30182&BildLopNr=01
Tossa akussa toi balanseri johdon liitin on hieman löysä että voi siitäkin johtua mut pääsen enemmänkin tutkaileen tota akkua seuraavalla viikolla.
Associated B64D // RC-autoilua vuodesta 2008.