Kirjoittaja Aihe: LiPo akut autokäytössä.  (Luettu 1509975 kertaa)

0 jäsentä ja 5 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa huhtip

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4050 : 05.06.12 - klo: 23.21 »
Mulla on semmonen ongelma et hobbykingistä ei enää löydy kovakuorisia 5000mah akkuja joista johdot lähtee päästä. Kaikki on sen mallisia, että täytyy laittaa vaakatasoon.


Mites tuommoset?

http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__16654__Turnigy_5300mAh_2S2P_7_4v_25C_hardcase_pack_DE_Warehouse_.html


Poissa ypi

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4051 : 05.06.12 - klo: 23.59 »
Alkuperäinen on samaa mallia, mutta ari arvoilla. Mietin tuotakin, mutta saisi olla vähä isompi tuo C-arvo. Noista hobbykingin akuista ei ikinä tiiä mitä arvot todellisuudessa on. Käy virrat vähiin jos vähänkään liikaa heittää. Mut kyllähän tuosta sais hyvät kuoret, jos muuten on tuhnu.

EDIT: näyttihän tuo piikkinä antavan 35C. Mitähän tuo 'Self collection in Hamburg DE warehouse' tarkoittaa postikuluissa?

« Viimeksi muokattu: 06.06.12 - klo: 00.12 kirjoittanut ypi »

Poissa Diese-listi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4052 : 06.06.12 - klo: 08.41 »
Alkuperäinen on samaa mallia, mutta ari arvoilla. Mietin tuotakin, mutta saisi olla vähä isompi tuo C-arvo. Noista hobbykingin akuista ei ikinä tiiä mitä arvot todellisuudessa on. Käy virrat vähiin jos vähänkään liikaa heittää. Mut kyllähän tuosta sais hyvät kuoret, jos muuten on tuhnu.

EDIT: näyttihän tuo piikkinä antavan 35C. Mitähän tuo 'Self collection in Hamburg DE warehouse' tarkoittaa postikuluissa?

Usasta sama akku kympin halvemmalla... Oisko tuo self collection kenties noudettuna?
SCX10, T3 2011, TS2, DF-03Ra, Micro-T

Poissa tuplaesa1

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4053 : 07.06.12 - klo: 12.47 »
Laitoin tilaukseen 'Kingistä nanot, 3s 5000mAh 65-130C. Selittäkääpä mulle vielä kerran tuo purkumäärä?
Siis 65 kertaa akun nimellisvirta?
Huomaanko eron potkussa verrattuna "perus" 30-40C akkuun?
-= ( Pro-Line | Castle Creations | Spektrum | RPM | Savöx | V-Dezign | Alza-Racing | Savage Flux HP | Durango DNX408T ) =-

Poissa SSchevy

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4054 : 07.06.12 - klo: 12.56 »
Laitoin tilaukseen 'Kingistä nanot, 3s 5000mAh 65-130C. Selittäkääpä mulle vielä kerran tuo purkumäärä?
Siis 65 kertaa akun nimellisvirta?
Huomaanko eron potkussa verrattuna "perus" 30-40C akkuun?

Akun virrananto lasketaan näin >  5000 mah x 65C akun virranto = 325 A .

kyllä sen huomaa  :laugh:
SANWA MT4 ,HPI SAVAGE FLUX HP,DF 33" cyberstorm.

Poissa ak72

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4055 : 16.06.12 - klo: 18.35 »
Osaako kukaan neuvoa kun lähti LiPo akusta yksi balancerin johto irti akun sisältä, uskaltaako akkua avata niin että voisi juottaa johdon paikalleen? Vai lataanko akkua suosiolla ilman balanceria ja vältän lataamista ihan täyteen?
- Traxxas Ford F-150 SVT Raptor Velineon VXL 3S -EX
- Traxxas E-Maxx brushless 6S, Tamiya Wild Willy Original

Poissa Diese-listi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4056 : 16.06.12 - klo: 19.52 »
Osaako kukaan neuvoa kun lähti LiPo akusta yksi balancerin johto irti akun sisältä, uskaltaako akkua avata niin että voisi juottaa johdon paikalleen? Vai lataanko akkua suosiolla ilman balanceria ja vältän lataamista ihan täyteen?

Jos kovakuorinen niin voi sen kokeilla avata.  Noissa on yleensä piirilevy mihin johdot juotettu.
SCX10, T3 2011, TS2, DF-03Ra, Micro-T

Poissa ak72

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4057 : 16.06.12 - klo: 20.15 »
Osaako kukaan neuvoa kun lähti LiPo akusta yksi balancerin johto irti akun sisältä, uskaltaako akkua avata niin että voisi juottaa johdon paikalleen? Vai lataanko akkua suosiolla ilman balanceria ja vältän lataamista ihan täyteen?

Jos kovakuorinen niin voi sen kokeilla avata.  Noissa on yleensä piirilevy mihin johdot juotettu.

Toi on Traxxas 11.1v 3S eli pehmeekuorinen. Aika hemmetin heikkoa tekoa vaikka nuin kallis akku. Eipä ole seuraava LiPo jonka ostan Traxxasin tekele  :angry: Pitää vielä kysyä suoraa heiltä onko tuossa mitään takuuta.
- Traxxas Ford F-150 SVT Raptor Velineon VXL 3S -EX
- Traxxas E-Maxx brushless 6S, Tamiya Wild Willy Original

Poissa pijokela

  • TamUA
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4058 : 17.06.12 - klo: 00.17 »
Osaako kukaan neuvoa kun lähti LiPo akusta yksi balancerin johto irti akun sisältä, uskaltaako akkua avata niin että voisi juottaa johdon paikalleen? Vai lataanko akkua suosiolla ilman balanceria ja vältän lataamista ihan täyteen?
Varmaan tiedätkin, mutta jos se johto on reunimmainen, sen voi korvata mustalla tai punaisella. Riippuen siitä, kummassa reunassa balanseria se on. (Tai noin minä ainakin olen tehnyt ja hyvin on toiminut.  :roll:)
Tamiya DF-03Ra | Xray T3 2011 | HPI Blitz | CRC gen xi

Poissa ak72

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4059 : 17.06.12 - klo: 08.27 »
Osaako kukaan neuvoa kun lähti LiPo akusta yksi balancerin johto irti akun sisältä, uskaltaako akkua avata niin että voisi juottaa johdon paikalleen? Vai lataanko akkua suosiolla ilman balanceria ja vältän lataamista ihan täyteen?
Varmaan tiedätkin, mutta jos se johto on reunimmainen, sen voi korvata mustalla tai punaisella. Riippuen siitä, kummassa reunassa balanseria se on. (Tai noin minä ainakin olen tehnyt ja hyvin on toiminut.  :roll:)

Sininen on tuo johto. Traxxas ehottelee että pitäs jenkkeihin lähettää akku takuuhuoltoon. Kylläpä tuostaki tulee melekonen vaiva   :cry:
- Traxxas Ford F-150 SVT Raptor Velineon VXL 3S -EX
- Traxxas E-Maxx brushless 6S, Tamiya Wild Willy Original

Poissa kaistapää

  • JoeUa RC
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4060 : 17.06.12 - klo: 08.37 »
jos löytyy vähän pellepeloton henkeä niin itse vaan kolvaten erityistä huolellisuutta noudattaen ja varoen akkua auki.se ainakin on totta ei melekonen vaiva siitä on jos laittaa rapakon taa remppaan ja suomen kesä kun on lyhyt niin ajoaikaakaan ei sitten paljon jää.
Kesämies!

Poissa OV

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4061 : 17.06.12 - klo: 14.09 »
Ilman muuta korjaat ite jos kolvia edes joskus käyttänyt. Muuta varottavaa ole kuin, että ei oikosulje niitä napoja kolvin kärjellä tai sillä johdolla.

Tässä vielä tuubi video aiheesta: LIPO Battery Balance lead repair by rcinformer.com


Poissa ak72

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4062 : 17.06.12 - klo: 17.23 »
Kiitti videosta, eipä näyttänyt olevan kovin hankala homma. Ainoo tuo päällyeristeen leikkaaminen, siinä pitää olla varovainen ja ettei johtoja vedä oikkariin missään vaiheessa. Huomenna akku mukaan töihin ja korjataan siellä  :azn:
- Traxxas Ford F-150 SVT Raptor Velineon VXL 3S -EX
- Traxxas E-Maxx brushless 6S, Tamiya Wild Willy Original

Poissa jon.lindgren

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4063 : 17.06.12 - klo: 19.05 »
Kiitti videosta, eipä näyttänyt olevan kovin hankala homma. Ainoo tuo päällyeristeen leikkaaminen, siinä pitää olla varovainen ja ettei johtoja vedä oikkariin missään vaiheessa. Huomenna akku mukaan töihin ja korjataan siellä  :azn:

Suosittelen tekemään korjauksen ulkona. Tai ulko-oven välittömässä läheisyydessä. Ja akku mahdollisuuksien mukaan jo puoliksi liposäkissä. JOS paha käy ja akku lähtee voi käry olla melkoinen...

Poissa ypi

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4064 : 17.06.12 - klo: 19.34 »
ja mielellään tyhjkäksi ajettuna niin oikosulusta. (ei tietenkään käyttökelvottoman tyhjäksi)

Poissa -Petsku-

  • EPUArc
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4065 : 20.07.12 - klo: 23.09 »
Miten määritetään onko kovakuorinen lipo pullistunu?

Mulla on 3 vuotta vanha lipo joka ottaa normaalisti virtaa vastaan ja toimii ihan normaalisti. Kuoret siinä on saanu kipeetä ja niin ollen siinä on teippiä ympärillä pitämäs sitä kasas. Kun teipin ottaa pois niin ylä ja alapuoli ei pysy toisiaan vasten, koska kiinnikkeet on poikki ja akku on näin ollen pulleampi.

Lasketaanko tuollainen pullistuneeksi, vai onko tuo normaalia, kun kannet voi painaa yhteen helposti?

Poissa kaistapää

  • JoeUa RC
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4066 : 21.07.12 - klo: 07.11 »
Miten määritetään onko kovakuorinen lipo pullistunu?

Mulla on 3 vuotta vanha lipo joka ottaa normaalisti virtaa vastaan ja toimii ihan normaalisti. Kuoret siinä on saanu kipeetä ja niin ollen siinä on teippiä ympärillä pitämäs sitä kasas. Kun teipin ottaa pois niin ylä ja alapuoli ei pysy toisiaan vasten, koska kiinnikkeet on poikki ja akku on näin ollen pulleampi.

Lasketaanko tuollainen pullistuneeksi, vai onko tuo normaalia, kun kannet voi painaa yhteen helposti?

mun mielestä toi ei oo ollenkaan pullistumista.mulla parit orionin kovakuoriset mistä meni kiinnikkeet päreiksi jo hyvinkin uutena ja teippasin sitten ne kasaan.puoliskot menee helposti paikoilleen mutta ponnistavat hivenen vastaa kasatessa.

oon nähnyt muutamia gm:n akkuja mitkä ponnistaa kuoret irti toisistaan parikin senttiä,näitä voisi kutsua jo pullistuneiksi.kuitenkin kyseiset akut toimivat vielä ihan ok joskin paikoilleen laitto autoon on vähän hankalaa.
Kesämies!

Poissa -Petsku-

  • EPUArc
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4067 : 21.07.12 - klo: 10.37 »
Ok, kiitoksia tästä.

GM:n akku tuokin on.

Poissa Fbzero

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4068 : 21.07.12 - klo: 15.25 »
Latailen laadukasta akku 30-70 C discharge, mutta jos laitan balanceri johdon kiinni, turnigy 6x laturi ilmoittaa Battery vol error / cell connect? Onko syynä lian tehoton virtalähde 12V 1,5A? Laturi toimii12-18voltin virroilla ja tuo muuntaja ei anna enempää ulos.. :shocked:

Poissa ypi

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4069 : 21.07.12 - klo: 16.34 »
Latailen laadukasta akku 30-70 C discharge, mutta jos laitan balanceri johdon kiinni, turnigy 6x laturi ilmoittaa Battery vol error / cell connect? Onko syynä lian tehoton virtalähde 12V 1,5A? Laturi toimii12-18voltin virroilla ja tuo muuntaja ei anna enempää ulos.. :shocked:

Pieni korjaus. Voltti on jännitettä

Minkälainen laturi? kai siinä pystyy asettamaan että millä virtamäärällä akkua yrität ladata? Jos laitat latausvirraksi 1A niin silloin ei ainkaan virtalähde pitäisi estää latausta. Suurella virralla tulee kyllä ongelmia. Toimiiko normaali lataustoiminnolla oikein? Vaikuttaa siltä että joku tasausjohtimista on irti tai huonolla kosketuksella. Montako kennoa akussa on? Onko mitään millä pystyisit kokeilemaan tasausliittimestä joka kennon jännitteen erikseen? esim yleismittari. Mittaa miinusta vasten ja käy kaikki kennojen navat läpi, että tulee oikea jännite.

Poissa Fbzero

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4070 : 21.07.12 - klo: 21.59 »
Kaikki toimii moitteemasti, en huomannut mukana tullutta balanceri lautaa. :shocked: Eli oli kytkennöissä häikkää.  Latailen 1A virralla. Erinomaisen oloinen laturi. : http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__11060__HobbyKing_ECO6_50W_5A_Balancer_Charger_w_accessories.html

Poissa Tomazio

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4071 : 23.07.12 - klo: 18.16 »
terevehdys. pitääkö uusia akkuja latailla/balansoida ennen käyttöön ottoa? ostin racing factorylta traxxasin 7.4v 25c 2s 4200mah akkuja pari kipaletta.

Poissa JiiVee

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4072 : 23.07.12 - klo: 18.21 »
Tottakai akut ladataan ennen käyttöä ja lipot AINA tasaajan kanssa.
pöö

Poissa Tomazio

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4073 : 23.07.12 - klo: 18.30 »
Tottakai akut ladataan ennen käyttöä ja lipot AINA tasaajan kanssa.

kiitokset nopeasta vastauksesta.

Poissa gosse

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4074 : 24.07.12 - klo: 00.56 »
Nyt taitaa olla pakko pistää ensimmäinen postaus tänne. Olen yrittänyt ottaa hieman selkoa tästä Lipo-akkujen valinnasta ja soveltuvuudesta, mutta huonosti on jäänyt käteen...

Tilanne on se, että tilasin 12 vuotiaalle pojalleni Traxxas E-revo 1/16 4WD -auton. Eli tällaisen:
http://traxxas.com/products/models/electric/7107erevo116

Ensimmäisenä tietysti kiinnostaisi pidempään harrastaneiden kommentti ko. auton soveltuvuudesta ensimäiseksi autoksi? Tuliko tehtyä oikea valinta vai menikö jo tässä vaiheessa jotakin metsään? Crossari sen piti olla ja mieluiten kestävää sorttia. Tämä pikku E-revo tuntui jotenkin hinta/laatusuhteeltaan houkuttelevalta.

Odotettavasti tämä Lipo-kysymys tulee eteeni aika nopeasti, joten ajattelin jo vähän perehtyä siihen etukäteen. Tosin ensimmäiset kuukaudet harjoitellaan mukana tulevalla NiMh-akulla. Eli muutama kysymys olisi esitettävänä. Ja korostan että nyt kysyjänä on tämän palstan tietämättömin newbie!

- Onko ko. auto, ja sen tekniikka suoraan kelpoinen 11,1V Lipo akuille? Pitääkö tehdä jotain muutoksia, vai voiko suoraan heittää Lipo-akun kiinni? Pitääkö nopeudensäätimelle tehdä jotain?
- Mistä tiedän, mikä Lipo sopii tähän autoon fyysisesti ja liittimien puolesta? Malleja ja merkkejä näyttää olevan kymmeniä - ellei satoja? Ovatko akut yleensä fyysisesti samankokoisia?
- Jos haluan käyttää kahta 11,1V Lipoa (onko järkevää?), tarvitsen ilmeisesti jonkin haaritusadapterin? Mistä ja millainen? Mitä saavutan kahden Lipon käytöllä? Tehoa? Tuhoa? Ajoaikaa?
- Onko akun mAh-merkintä suoraan verrannollinen ajoaikaan? Esim. 1750mAh vs. 5000mAh? Mitä merkintää kannattaa tuijottaa, jos haluaa maksimaalisen käyttöajan/lataus?
- Latureitakin on monenlaisia. Mikä olisi laadukas laturi integroidulla tasaustoiminnolla?
- Suositelkaa myös tähän tapaukseen järkevää ja laadukasta kahden Lipon-akun pakettia? Eli mitä asioita kannattaa tuijottaa valittaessa?
- Millaiseen ajoaikaan tällaisella autolla pääsee eri akkukombinaatioilla?

Kiitos jos joku jaksaa vastata näihin kysymyksiin. Saataisiin yksi pikkupoika ja isopoika harrastukseen mukaan. 

 

Poissa Maxxi

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4075 : 24.07.12 - klo: 19.11 »
Nyt taitaa olla pakko pistää ensimmäinen postaus tänne. Olen yrittänyt ottaa hieman selkoa tästä Lipo-akkujen valinnasta ja soveltuvuudesta, mutta huonosti on jäänyt käteen...

Tilanne on se, että tilasin 12 vuotiaalle pojalleni Traxxas E-revo 1/16 4WD -auton. Eli tällaisen:
http://traxxas.com/products/models/electric/7107erevo116

Ensimmäisenä tietysti kiinnostaisi pidempään harrastaneiden kommentti ko. auton soveltuvuudesta ensimäiseksi autoksi? Tuliko tehtyä oikea valinta vai menikö jo tässä vaiheessa jotakin metsään? Crossari sen piti olla ja mieluiten kestävää sorttia. Tämä pikku E-revo tuntui jotenkin hinta/laatusuhteeltaan houkuttelevalta.

Odotettavasti tämä Lipo-kysymys tulee eteeni aika nopeasti, joten ajattelin jo vähän perehtyä siihen etukäteen. Tosin ensimmäiset kuukaudet harjoitellaan mukana tulevalla NiMh-akulla. Eli muutama kysymys olisi esitettävänä. Ja korostan että nyt kysyjänä on tämän palstan tietämättömin newbie!


Kiitos jos joku jaksaa vastata näihin kysymyksiin. Saataisiin yksi pikkupoika ja isopoika harrastukseen mukaan.

Hyvä valinta ensimmäiseksi autoksi!

- Onko ko. auto, ja sen tekniikka suoraan kelpoinen 11,1V Lipo akuille? Pitääkö tehdä jotain muutoksia, vai voiko suoraan heittää Lipo-akun kiinni? Pitääkö nopeudensäätimelle tehdä jotain?

Sopii suoraan, mutta ei ole mitään järkeä, ainakaan alussa. 2s eli 7,4v akku on just oikea. Lipo cutoffin pitää laittaa päälle noparissa, katso ohjekirjast miten se tehdään. Muistaakseni pitämällä noparin nappia pohjassa kymmenen sekuntia jolloin valo noparissa vaihtuu punaisesta vihreäksi

- Mistä tiedän, mikä Lipo sopii tähän autoon fyysisesti ja liittimien puolesta? Malleja ja merkkejä näyttää olevan kymmeniä - ellei satoja? Ovatko akut yleensä fyysisesti samankokoisia?

Pikkurevo käyttää normaalia pienempiä akkuja, suomesta saa sopivan esim tästä: http://www.hobbyfactory.fi/tuotteet/rc-autot-akut-ja-laturit-ajoakut-lipo-akut/orion-carbon-sport-1800-45-c-74v-trx-0714181
Tai jos haluat ulkomailta tilata niin esim tämä: http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__20390__Turnigy_nano_tech_2200mah_2S_40_80C_Lipo_Pack_TRA2820_Traxxas_1_16_models_.html

- Jos haluan käyttää kahta 11,1V Lipoa (onko järkevää?), tarvitsen ilmeisesti jonkin haaritusadapterin? Mistä ja millainen? Mitä saavutan kahden Lipon käytöllä? Tehoa? Tuhoa? Ajoaikaa?

Yksi akku kerralla riittää ihan hyvin, mutta jos haluaa enemmän ajoaikaa voi akut yhdistää esim tällä: http://www.hobbyfactory.fi/tuotteet/rc-autot-liittimet-ja-johdot-adapterit-ja-liittimet/wire-harness-parellel-battery-mc423064

- Onko akun mAh-merkintä suoraan verrannollinen ajoaikaan? Esim. 1750mAh vs. 5000mAh?
Juuri näin
Mitä merkintää kannattaa tuijottaa, jos haluaa maksimaalisen käyttöajan/lataus?
Mah (c-arvo vaikuttaa myös vähän)

- Latureitakin on monenlaisia. Mikä olisi laadukas laturi integroidulla tasaustoiminnolla?
Esim tämä on varmaan ihan hyvä: http://www.hobbyfactory.fi/tuotteet/veneet-akut-ja-laturit/expert-ld-15z-r01004
Itse käytän tätä: http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__5548__IMAX_B6_Charger_Discharger_1_6_Cells_GENUINE_.html mutta siihen tarvii vielä virtalähteen

- Suositelkaa myös tähän tapaukseen järkevää ja laadukasta kahden Lipon-akun pakettia? Eli mitä asioita kannattaa tuijottaa valittaessa?

Molemmat jotka linkkasin yläpuolella ovat varmasti hyviä.

- Millaiseen ajoaikaan tällaisella autolla pääsee eri akkukombinaatioilla?

Minä ajan 2s 2200mah akulla noin 15-20 min putkeen. Riippuu kaasusormesta :)
Hobbyfactory.fi
Team Associated, ARRMA RC, Team Orion, Power HD & Avid

Poissa kungfu

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4076 : 25.07.12 - klo: 03.03 »
- Onko akun mAh-merkintä suoraan verrannollinen ajoaikaan? Esim. 1750mAh vs. 5000mAh?
Juuri näin
Mitä merkintää kannattaa tuijottaa, jos haluaa maksimaalisen käyttöajan/lataus?
Mah (c-arvo vaikuttaa myös vähän)

Moi.

Aattelin pari uutta akkua ostaa ja katellu (team orionin..kokemuksia??) 3s lipoja 2s lipojen tilalle (2s 3200mAh 25c ja 5000mAh 40c). kun ton 3200mAh (ajoaika 10-15min) jälkeen laittaa ton 5000mAh (20-30min) autoon kiinni niin kyllä joo ajoaikaa tulee lisää , mut niin tulee potkuakin , sitä taas ei tarttis olla enempää kuin mitä toi 3200mAh antaa ! mut jos tuo mAh merkintä on verrannollinen ajoaikaan,
niin kannattaako mun ostaa vaa lisää 2s 5000mAh vai korvaisko (ajoaika) 3s 3200mAh ton 2kennoisen?
Vai johtuuko toi liiallinen (potku) tuosta c-arvosta?
Kiitos.

Poissa Diese-listi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4077 : 25.07.12 - klo: 08.49 »
- Onko akun mAh-merkintä suoraan verrannollinen ajoaikaan? Esim. 1750mAh vs. 5000mAh?
Juuri näin
Mitä merkintää kannattaa tuijottaa, jos haluaa maksimaalisen käyttöajan/lataus?
Mah (c-arvo vaikuttaa myös vähän)

Moi.

Aattelin pari uutta akkua ostaa ja katellu (team orionin..kokemuksia??) 3s lipoja 2s lipojen tilalle (2s 3200mAh 25c ja 5000mAh 40c). kun ton 3200mAh (ajoaika 10-15min) jälkeen laittaa ton 5000mAh (20-30min) autoon kiinni niin kyllä joo ajoaikaa tulee lisää , mut niin tulee potkuakin , sitä taas ei tarttis olla enempää kuin mitä toi 3200mAh antaa ! mut jos tuo mAh merkintä on verrannollinen ajoaikaan,
niin kannattaako mun ostaa vaa lisää 2s 5000mAh vai korvaisko (ajoaika) 3s 3200mAh ton 2kennoisen?
Vai johtuuko toi liiallinen (potku) tuosta c-arvosta?
Kiitos.

Potkua tulee lisää reilustu jos 2s akku vaihdetaan 3s akkuun koska voltit nousee 7,4 -> 11,1v.
Esimerkkinä 4300kv moottori joka kiertää 2s akulla 31,820rpm ja 3s 47,730rpm.
Ajoaikaa kasvatetaan akun kapasiteetilla (mAh) ja kierroslukua jännitteellä (V) eli sarjaankytketyllä kennomäärällä (S)

Jos haluat vähempi tehoa autoon niin joudut vaihtaan miedomman moottorin tai vaihtoehtoisesti välityksiä muokkaamaalla pudottaan huippunopeutta. Vaihtoehtona myös ohjaimesta pudottaa maksimikaasua jos semmonen ominaisuus löytyy. Luultavasti heikompi teho tuolla pienemmällä akulla johtuu akun virranantokyvyn heikentymisestä ajan myötä.
« Viimeksi muokattu: 25.07.12 - klo: 09.02 kirjoittanut Diese-listi »
SCX10, T3 2011, TS2, DF-03Ra, Micro-T

Poissa Kekkis

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4078 : 30.07.12 - klo: 19.10 »
Aloittelevan RC-autoilijan tyhmiä kysymyksiä osa 2, ostin Mini Infernooni LiPo akun (Orion Carbon LiPo 7,4V 1500mAh) sekä laturin Orion Advantage IQ 240.. Laturissa palaa jatkuvasti kaikki 3 valoa vihreänä oli akut täysiä tai eivät, laturi kyllä (vissiin pitää nyt vielä testailla) lataa akkuja, mutta hieman on vaikeaa seurata missä mennään kun valot eivät käyttäydy ohjeiden mukaisesti...


No eipäs tuo lataakkaan, eli joko akku tai laturi rikki.. Että näin, Auto ollut viikon, ja nyt jo menossa huoltoon toistamiseen ja 1 päivän ikäinen akku/laturi rikki... Ei hirveän hyvää kuvaa anna yritksestä nimeltänsä Kyosho =/
« Viimeksi muokattu: 30.07.12 - klo: 20.40 kirjoittanut Kekkis »

Poissa Kratos

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4079 : 31.07.12 - klo: 20.37 »