AARGH...
Tähän kun ei mielipiteitä kaivata...
Mielipiteet ei vaikuta moottorin toimintaperiaatteeseen pätkääkään.
Ja ennenkun nyt taas joku asiasta tietämätön jotain kommentoi niin tutkikaa nyt herranjumala näiden moottoreiden toimintaperiaatteet läpi...
Ja EI... siihen ei auta moottoreista tietävien kavereiden neuvot, koska edelleen nämä moottorit ovat erilaisia kuin suoralla sylinteriputkella ja männänrenkailla varustetut.
Nämä ovat kaks eerilaista moottoria.
Tämän takia pitää nyt vihdoin käsittää että näitä on täysin turha verrata muihin polttomoottoreihi.
Monikohan edes tietää mistä materiaaleista koneen osat on tehty ja miten niihin vaikuttaa lämpö?
Aika harvalla näyttää olevan minkäänlaista hajuakaan asiasta, mutta silti van vängätään.
Mä en ainakaa turhasta vänkää se on selvä.
Olen vaan sattunu olemaan ja olen vieläkin metallihommissa jotenka tässä on metalleja jo aikalailla käsitelty.
AISI-316:sta aina Fe37:n saakka joten siihen mahtuu messinki(sylinteriputki), alumiini (kansi ja mäntä silumiini), karkaistu teräs (lohko, kampura, kiertokanki ja laakerit), kumeja olen käsitellyt aina teflonista pilipali leikkiautojen p*skamuoviin (tiivisteet).
Samalla ku olen käsitellyt niitä niin samalla olen tutkinut ja kyselly insseiltä ihan mielenkiinnosta vähä kaikkien materiaalien ominaisuuksia jotenka en ihan ummikkona tässä kirjottele.
Juu se on ihan tosi että sylinteri on kartio ja sen voi kokeilla.
Elikkä jos otat uuden männän ja sylinterin ja yrität työntää mäntää läpi ala kautta niin eipä tule mitää vaikka kuinka änkeisit siitä tulee puristukset mutta kuiteski esim Thunder Tiger .70 helipannussa on männänrengas ja suora sylinteri mutta se on jo sen verra iso ettei siinä ole mahdollista käyttää kartiota niin että kestää.
Sen takia näihin isompiin polttomoottoreihin on laitettu suora sylinteri ja männänrenkaita että ne saa kestämään enemmän mitä polttiksen moottori.
Tulisi vaan aikalailla kalliiksi jos joka tuhannella tankilla joutuis vaihtamaan sylinteriputket ja männät.
Tässä ollaanki jo ajauduttu aikalailla OT:ski mutta minkäs mahtaa ku jotkut Gurut yrittää kokoajan päteä niin että muut ei tiedä mitään vaan Guru itte tietää kaiken.
Tällässeen pikku polttiksen moottori toimii TÄYSIN samalla periaatteella kuin esim. mopon 2T pannu ja ainoana erona on se että mopossa on SÄHKÖINEN tulppa ja RC-pannussa tulppa hehkuu kokoajan koska räjähtävä aine pitää langan hehkuvana.
Ja nelaripannut myös toimii TÄYSIN samalla periaatteella ku esim auton moottori mutta erona vaan on että sylinterejä yleensä vähemmän ja siell' käytetään SÄHKÖISTÄ tulppaa.
Kaikki samat fysiikan voimat vaikuttaa moottoriin kuin moottoriin jos vaan on se että kampi-akselilla muutetaan edestakainen liike pyöriväksi.
Elikkä tällä hain sitä että yhtälailla KYLMÄ keli rasittaa niin auton tai mopon kuin RC-polttiksen moottoria.
RASITTAA tietty enemmän ja yhtälailla lämmittämisellä pyritään siihen ettei rasittais niin paljon sen takia esim autoissa on LOHKOLÄMMITIN mutta RC-autoihin sellasta on aika paha vääntää elikkä hyvä keino on just tuo kuumailmapuhallin jos on jossai 230V pistorasia.
Ja toinen hyvä keino on että starttaa auton lmäpimässä esim.tallissa tai vastaavassa ja sitte ku lopettelee niin auto saman tien sinne lämpimään ettei jäähdy liian nopsaa ja samalla siitäkin voi tulla vaurioita esim. halkeaa lohko.
Eiköhän tuossa nyt olis niinku talvea vasten ohjeita jotenka tehkää mitä teette mutta mä teen omalla tyylillä joka on väärä mutta eipä ole mahdollistakaan startata lämpimässä tai kuumailmapuhaltimen kanssa ku kotoa joutuu lähtee pois ku piha on nii pirun pieni ja siinä ei mahdu pörrää.
Jees mutta en ole sitte sanonu että passatkaa talviajoa koska mäkin ajelen yhtä lailla talvella kuin kesälläki jotenka ajoiloa kaikille ja HYVÄÄ JOULUA ja älkää tänää häiritkö joululahjoilla naapureita.. 8)