Tekin Pro4 HD 4-Pole Brushless 550 Motor w/5mm Shaft (3,000kV)
Itse en nelkku-Assoa omista, mutta siitä huolimatta uskaltaisin väittää ettei tuo mainittu Tekin ole välttämättä paras vaihtoehto Assoon tai mihinkään nelkkucorriin, koska:
1) 3.000kvn koneella ja 2S akulla ei välttämättä saa riittävästi kierroksia koneeseen ulkoratoja silmälläpitäen. Joudut todennäköisesti laittamaan autoon erittäin pitkän välityksen. Toinen vaihtoehto on siirtyä 3S akkuun jolle tuo kv-arvo voisi olla aika passeli mutta Asson akkukotelo taitaa olla aika ahdas 3S akuille ja muutenkin 3S akut ovat turhaa lisäpainoa 1/10 autoissa.
2) Assoa on useammissa lähteissä (katso mm. Jepen blogiartikkelit assosta) valiteltu takapainoiseksi autoksi. Ei ihme, onhan moottori täysin eri paikassa ja asennossa kuin muissa nelkku-correissa. Tuo pitkäkannuinen Pro4 HD-kone ei helpota asiaa, parempi vaihtoehto olisi ollut lyhytkannuinen Pro4 -versio.
Itse tosiaan tuohon päädyin, koska en omista 2S akkuja muiden autojeni takia. Tämän takia 3000kV oli kierroksien takia suht sopiva. Minulta löytyy pari kappaletta juuri tuohon koteloon mahtuvia 3S akkuja. Muutenhan olisin päätynyt varmasti isompaan kV lukuun.
Takapainoa tuosta kyllä löytyy mutta pienellä säädöllä hyvin on hypyt ottanut tuolla järjettömän painavalla 2400kV Castlellakin. Tekinissähän on melkein 100g vähemmän painoa kuin tossa.
Tosiaan isompi kV ehdottomasti jos ajetaan 2S akuilla, että saadaan enemmän kierroksia.
Teoriassahan itse saan tuosta 3000kV koneesta 3S akulla irti 33 300rpm ja 4000kV koneesta 2S akuilla saisi 29600rpm. Nämä siis teoriassa. Sittenhän vaikuttaa kannunkin koko.. Tiedättekö vaikuttaako kannun koko teoriassa vain tuohon vääntöön vai johonkin muuhunkin ?
Tekin 4Pro HD 3000kV = 221g
HobbyWing 3656SD 4000kV = 220g
Castle 2400kV = 305,1g
Eli saan saman painoisen koneen Tekiniltä 550 koossa mitä tuo HW on 540 koossa