Onhan teillä nyt tsemapalot käynnissä. Meillä on kerhossa ongelmana, ettei juniorit lähde kisoihin mukaan, ja se ongelma ei ole ne ***** renkaat vaan se, että heitä jännittää se ekoihin kisoihin lähtö liikaa.
Mä tätä jännittämistä olen joskus pienessä mielessäni miettinyt ja jonkinlainen "kummitoiminta" voisi olla yksi vastaus saada uusi kuski mukaan. Joku kokeneempi ottaa aloittelijan kummiksi ainakin yhteen kisaan ja toimii aloittelijan mekkarina ja opastajana?
Tätä on tehty jo moneen kertaan.
Viimekautena toimin yhden kuskin "faijana" lähes jokaisessa turisti kisassa missä olin paikalla, sekä myös oikeastaan muissakin luokissa.
Turistissa enemmän, eli ollen koko kisapäivän mekaanikkona, hoitaen auton kuntoon setuppeja myöden, aamusta iltaan... Neuvoen ajamisessa, kytäten radanvarressa ja antaen palautteen siitä missä mentiin hyvin ja missä parannetaan jne jne.
Eikä homma oikeastaan rajoittunut edes yhteen kaveriin.
Eli onko kisoissa yhtä kiukkuista meininkiä, vai voiko saada anteeksi esimerkiksi tekemänsä ajovirheen, josta nopeampi joutuu kärsimään?
Ei todellakaan ole kiukkuista meininkiä ja kyllä ne proookuskit monesti ymmärtää jos joku vahingossa vähän tökkäsee jossain kohtaa. Sitä varten nämä kisat on että niissä opetellaan kisaamista, talven kisat kun ajaa läpi niin kokemusta on sen verran että voi hyvillä mielin lähteä kesällä mukaan SM kisoihin kun tietää kisapäivän rutiinit.
Suurin HUOM tähän asiaan.
Yksikään aloittelija ei pysty mokaamaan ajamisellaan yhdenkään "proo" kuskin ajamisia.
Tämä johtuu puhtaasti kaikkien luokkien ajotavasta.
Kuskit laitetaan omiin eriinsä... Monesti sarjan pistetilanteen mukaan, jolloin aloittelijat löytävät AINA itsensä matalimmasta erästä, ja tämän jälkeen kisoissa löytää paikkansa itsensä tasoisesta erästä.
Eli siellä "pro" kuskien seassa pystyy olemaan vain olemalla itse "pro"
Eli vaikka miten mielettömästi tahansa jännittäis se kisaaminen niin kokeneempien harrastajien pitää aina muistaa kertoa tuo tärkein pointti.
Kukaan EI pysty tyrimään yhdenkään kokeneen kuskin ajoa omalla ajamisellaan"
Tämän kun tietää, on sitten ihan se ja sama miten paljon ne kovemmat kuskit kokematonta jännittää...
Jännitys loppuu ekan kisan aikana kun saa huomata että ihan ihmisiä ja samanhenkisiä harrastajia siellä jokainen on, taitoihin ja kokemuksiin katsomatta.
Ps: eli
uijuiMuista sanoa jokaiselle joka jännittää kisaamista, että jännittäminen ei haittaa yhtään... Kilpailussa jokainen aloittelija menee samaan erään ja siellä lauteilla on samaan aikaan muitakin jännittäjiä.
Eikä kisaamista tarvitse niin vakavasti ottaa, että pelkää mokaamista.
Kyllä siellä A finaalissakin mokataan ihan yhtälailla.