Päävalikko
valikko

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit valikko

Viestit - Max

#1
M8 SM-SARJA | SM III, Salo

Kauden kolmas osakilpailu on nyt takanapäin ja kerään taas palautetta kuljettajilta. Sade valitettavasti pilasi nämä karkelot eikä tässä Suomen nykyilmastossa sille mitään voi. Toivoisin tähän kyselyyn etenkin palautetta kuitenkin järjestäjän toiminnasta ja kisapuitteista sekä tuosta M8-luokan formaattimuutoksesta.

Salon palautekysely:
https://forms.gle/gQadg4KVigJJ93py8

Renkaiden palautekysely kaudella 2025

Tällä renkaalla nyt jatketaan vielä seuraavat pari vuotta. Palautetta saa ja kannattaa siltikin antaa, koska sillon voidaan asioita vielä parantaa jos parannettavaa löytyy.

Renkaiden palautekysely:
https://forms.gle/2k4mrvQLJoVpC8Mk6
#2
M8 SM-SARJA | SM III, Salo

Kauden kolmas osakilpailu on nyt takanapäin ja kerään taas palautetta kuljettajilta. Sade valitettavasti pilasi nämä karkelot eikä tässä Suomen nykyilmastossa sille mitään voi. Toivoisin tähän kyselyyn etenkin palautetta kuitenkin järjestäjän toiminnasta ja kisapuitteista sekä tuosta M8-luokan formaattimuutoksesta.

Salon palautekysely:
https://forms.gle/gQadg4KVigJJ93py8

Renkaiden palautekysely kaudella 2025

Tällä renkaalla nyt jatketaan vielä seuraavat pari vuotta. Palautetta saa ja kannattaa siltikin antaa, koska sillon voidaan asioita vielä parantaa jos parannettavaa löytyy.

Renkaiden palautekysely:
https://forms.gle/2k4mrvQLJoVpC8Mk6
#3
Lainaus käyttäjältä: mikari - 15.08.25 - klo: 15.46No nythän on hyvä mahdollisuus että sade pilaa nämäkin leikit ja halukkaat pääsee kaikki pääfinaaliin 😞 ja hyvin menee: unohdin ostaa kisarenkaat tänään kun kävin HF hakee fulia 😂 urpo!

Hobbyfactoryllä on kisapaikalla renkaita!
#4
Lainaus käyttäjältä: Mr-Chat - 14.08.25 - klo: 20.19Jaa...

Tasoerot on finaalin sisällä liian suuret...

Eli jatkossa F1 kisoissakin alapään tallit rankataan pois ettei ole vetomiesten jaloissa?

Onko suomen kirkkain rc-kärki tosiaan tälläisella diivailun tasolla että ajo "häiriintyy" ku joutuu kierroksella ohittelemaan.

Mulle oli peruste osallistua ko. Karkeloon vain ja ainoastaan mahdollisuus päästä ajamaan 45min finaali, mutta ei näköjään onnistu ku oon liian p*ska ajamaan huippujen kanssa...

Sitte vielä kehdataan ihmetellä miksi M8 ei kiinnosta...

Pitää vissii oikeen laittaa puhtaat hanskat ku pääfinaalia pääsee nostamaan..ettei vetomiesten vehkeet vaan mene huonoks...

Toivottavasti a finaalin 8 lähtevä on myös rattimiehiä...jos tuurilla pääsee mukaan on vaan tiellä ja pilaa kärjen kisan..

Enää ei puutu ku et b-finaalista ja last changesta poistetaan nousumahdollisuus, ni kohta m8 luokkaa kiertää enää alle kymmenen kuskia

Kiitos tästäki vähästä!

-Janne

Jos luit mitä kirjotin niin muutosta ovat halunneet nimenomaan ne häntäpään kuskit eivät kärkikuskit. Tän hetken SM top 5 tietääkseni ketään ei ole vaatinut muutoksia formaattiin tavalla tai toisella ja itsekkin näihin kuuluvana olisin ihan hyvin voinut jatkaa samalla formaatilla.

Mitä tulee tuohon finaalin pituuteen niin nyt sekä A, että B finaali on 30 minuutin pituinen, jotta kaikilla osanottajilla olisi mahdollisuus ajaa ns pitkä finaali. Joo 30min ei ole yhtä pitkä kun 45 min mutta 45 min ei myöskään ole yhtä pitkä kuin 60 min. Omasta kokemuksesta voin sanoa, että 30 min ja 45 min finaalin ero ei ole maailmaa mullistava ja noita 30 minuutin finaaleja on ajettu aikaisemminkin Suomessa.
#5
Lainaus käyttäjältä: Mr-Chat - 14.08.25 - klo: 15.32Siis mitä ihmettä?

Mitä m8 luokassa tapahtuu?

Alkuerien 5 nopeinta suoraan 30min? A finaaliin?

Muut jäävät B-finaaliin, josta nousee 2.

Loput 5 kuskia ajaa lastchangen josta voittaja nousee?

Ja finaalissa ajaa 8 ukkoa?

Kuka ja mikä on syy että ko. Ratkaisuun on päädytty?

Sarjasäännöissä lukee että pääfinaalissa ajaa 11 kuskia?

Miksi muutosta ei tehty kilpailukutsuun silloin kun kutsu julkaistiin?

Onko tällainen sääntövälppäys yleensäkään mahdollista kun kilpailu on ylihuomenna?

-Janne

Täs on ihan valideja kysymyksiä niin yritän tässä avata jokasen yksitellen.

Eli syyt siihen että muutos on tehty ovat seuraavanlaiset:
  • M8 A-finaalia ei voida ajaa 11 autolla jos ei ole nostajia, tällöin B finaali ajetaan vain sillon kun M8 autoja on 15 tai enemmän, jos mennään sarjasääntöjen mukaan
  • Koska M8 kuskeja ei yhdesskään tämän kauden kisassa ole ollut yli 15 on M8E-luokan A-finaali joutunut nostamaan M8 A-finaalin, mikä luonnollisesti ei heille ole ideaali tilanne
  • Tasoerot M8 luokan sisällä ovat aivan valtavat, Vaasassa noin 6 sekuntia läpillä
  • Useat kuljettajat ovat valittaneet ajamisen mielekkyydestä kun A-finaali on 45 minuuttia pelkkää tilanantoa, muutama jopa vaihtanut M8E-luokkaan kesken kauden juuri tästä syystä
  • M8-luokan jatko on aika kriittisessä pisteessä ja meillä ei ole varaa jatkaa nykyisellä järjestelmällä jos se ajaa harrastajia pois luokasta

Eli miksi muutosta ei tehty kilpailukutsuun vaikka asia oli Vaasan jälkeen jo tiedossa? Osittain siksi että toivoin ja luotin, että Salossa saataisiin 15 kuljettajaa täyteen, koska Salossa on aikaisempina kausina ollut aina hieman korkeampi määrä polttiskuskeja. Osittain siksi, että en ollut saanut omien kiireiden ohella tällaisen muutoksen laittamista liikkeelle tarpeeksi hyvissä ajoin. Tästä siis voi vapaasti meikäläistä syyttää!

Mitä tulee siihen, että meneekö muutos pykälien mukaan niin lyhyt vastaus on kyllä. Kilpailunjohtajalla on mahdollisuus tehdä lisämääräys mikäli sen näkee aiheelliseksi. Tästä asiasta mielipiteitä olen henk koht saanut suhteellisen suuren osalta kuskeista  joista käsitys oli vahvasti se, että A-finaalissa erot on liian suuret. Laitoin aiemmin tällä viikolla myös vielä kyselyä eri kerhojen ROA puolen vetäjille siitä millainen konsensus heidän kerhon sisällä asiasta on ja se vahvisti sitä, että tällä muutoksella mentäisiin oikeaan suuntaan.

Sitten se syy miksi finaalit on 30 min pitkiä on se, että nyt kilpailupäivän pituus ei muutu ja M8E kuskien nostaessa toiset eivät joudu nostamaan enempää kuin toiset.

Mikan kysbäriin vastauksena, M8E kuskit eivät suinkaan aja tuossa finaalissa vaan ovat nostamassa tuota finaalia. Noihin nostosuunnitelmiin tulee  vielä päivitystä, esim Last Chance ei vaadi sähkönostajia ja M8 B ja A finaalin otetaan eri kavereita nostamaan siten, että kaikki nostavat 30 min yhteensä ja M8 finaaliin suoraan ajaneet 40 min yhteensä. Tällä formaatilla käytännössä kaikki nostavat yhtä paljon kun ajavat.
#6
Millaisessa tilanteessa ollaan nyt?

Palaan asiaan vielä tämän tiimoilta. Maahantuojan kanssa juteltiin asiasta ja otetaan nyt tämä muutos vähintään harkintaan, koska Tepon aloitus ei suinkaan ole ensimmäinen kerta kun olen juurikin tästä asiasta harrastajien kanssa keskustellut. Jos renkaita on valmistajalla hyllyssä niin pyritään Helsingin kisan yhteydessä myös tekemään jotain alustavia testejä, valmistajalta odotetaan nyt vastausta.

Tosiaan kyselydata osoittaa sekä tämän vuoden kyselyn, että edellisen vuonna 2023 tehdyn kyselyn osalta, että ~60% vastanneista kannattaa toisen seoksen lisäämistä ~26% vastustaesssa ajatusta. Oon henkilökohtaisesti pohtinut myös tätä mahdollisuutta aikasemmin ja jutellut kuskien kanssa tästä sanallisesti ja tässä on sekä positiivisia, että negatiivisia kantoja ja tekijöitä.

Riskitekijät, joita muuutos toisi tullessaan

Tässä on käytännössä 2 isoa riskiä. Ensimmäinen riski on se, että kovempi seos on hitaampi ja pehmeämpi seos selkeästi kuluvampi, jolloin käytännössä kukaan ei aja kovemmalla seoksella, kisoissa kun yritetään olla nopeita ja rengaskuluma lähtee roimaan nousuun. Toinen riski on maahantuojalle kohdistuva riski eli se, että toinen seoksista ei mene kaupaksi ja hyllyyn jää satoja settejä renkaita sekä suurempi määrä rahaa kiinni renkaissa kun pitää olla kahta kovuutta jokaiselle kilpailijalle riittävästi. Riskit on kuitenkin vain riskejä ja alla avaan vähän omiä näkemyksiä miten niiden toteutumisen todennäköisyyttä voisi minimoida.

Ensimmäisen riskin minimoimiseksi tärkein asia varmasti olisi, että renkaita testattaisiin perusteellisesti, jotta  valintaa tehdessä seoksen erot olisivat mahdollisimman hyvin tiedossa. Tavoite olisi, että pehmeämpi seos olisi nopeampi vain joissain olosuhteissa, jolloin kuljettajan ei olisi hyödyllistä valita kuluvampaa rengasta silloin kun kuluma on muodostua ongelmaksi.

Toinen riski saadaan todennäköisesti parhaiten minimoitua sillä, että ykstyyppirenkaan vaihtoväliä pidennetään, jolloin maahantuojalla on paremmat valmiudet tehdä valistuneita arvioita renkaan menekistä.

Varmat tekijät, joita muuutos toisi tullessaan

Selkein varma muutos jonka toisen kovuuden lisääminen toisi on rengaskulujen nousu tavalla tai toisella. Tämä ei välttämättä ole kaikille harrastajille ongelma, mutta se on raaka fakta joka kaikkien on hyvä tiedostaa. Jos nyt käyttää esim 6 sarjaa kauteen niin ensikaudella kahdella kovuudella menee helposti vähintään 8 sarjaa ihan jo siksi, että pystyy jokaisella radalla varmistumaan siitä kumpi rengas on nopeampi. Puhutaan todennäköisesti marginaalisesta erosta mutta erosta joka tapauksessa.

Toinen varma muutos on se, että kuljettajille tulee yksi tapa säätää autojaan lisää eli tämä rengaskovuus. Sillä on positiiviset ja negatiiviset puolensa, mutta itse käännän tämän ainakin pääosin positiiviseksi asiaksi.

Kolmas muutos on se mitä tällä toisen kovuuden mukaanottamisella tavoitellaan eli se, että ajettavuus olisi optimaalisella tasolla tai ainakin lähempänä sitä jokaisella sarjan radalla.

Miten saavutetaan haluttu lopputulos

Mielestäni tässä on kaksi tapaa edetä:
  • Valitaan kaksi täysin eri kovuutta (nykyinen long wear soft ja toinen tavallinen super soft)
  • Valitaan kaksi vierekkäistä kovuutta, mutta rajataan kilpailukutsussa kisassa käytettävä seos

Miksi juuri nämä kaksi? Vaihtoehto 1 johtaa siihen että pehmeämpi rengas ei ole nopea silloin kun rengas ylipäätään kuluu, joten kukaan ei edes halua ajaa sillä silloin kun kuluma on ongelma, ainoastaan silloin kun kuluma sekä pito on matala. Vaihtoehto 2. johtaa siihen, että jokaisessa kisassa kaikki ajavat samalla renkaalla pakosti, mutta rengas kohtaa radan pinnan vaatimuksia paremmin.

Miksi en usko vaihtoehtoon 3, jossa olisi longwear soft ja tavallinen soft ilman rajoituksia? Tavallinen soft on 99% ajasta nopeampi ja kuluu enemmän. Lopputulema olisi siis se, että kaikki, jotka haluavat pärjätä ajavat kuluvalla nopealla renkaalla ja niillä jolla ei lompakko anna periksi antavat radalla sitten renkaassa tasotusta.

Haluan kuulla muidenkin näkemyksiä!

Kirjottakaa tänne mitä ideoita teillä on. Yritän väsätä vielä jonkun kyselyn aiheesta jossa mentäisiin spesifisti tähän kahden kovuuden strategiaan. Mun kyselyihin vastanneista ~80% pitää ykstyyppirengasta parempana vaihtoehtona kuin vapaata rengasta, joten on aika selvää, että ykstyyppirengas tulee jatkumaan M8-luokissa. Tässä on kuitenkin paljon juttuja joita voisi hioa jos nille on tarvetta. Jotkut haluaisivat mahdollisuuden itse liimata renkaansa ja tää toinen kovuus asia on selkeästi monille ihan hyvän kuuloinen idea. Meillä on nyt super hyvä rengas harrastamisen helppouden kannalta ja tähän nykyiseen systeemiin ollaan pääosin tyytyväisiä. Hyvääkin voi kuitenkin joskus parantaa niin kaikki ideat kannattaa ainakin käydä ajatuksen tasolla läpi.
#7
Hei,

Kiitos Tepolle nostosta!

Liukkaus ongelma on mielestäni ihan vastaava luokasta riippumatta toki M8E autojen teholla varmasti tulee helpommin esiin.

Tämä on ihan kohtuullinen esitys ja olen itsekin pohtinut sitä että pitäisikö ottaa kaksi eri seosta käyttöön. Se kuitenkin käytännössä tarkottaa sitä, että maahantuojalla pitää 50-100 sarjan sijasta olla 100-150 sarjaa hyllyssä ennen jokaista kisaa, jotta kaikille on varmasti se oikea rengas tarjolla. Ei tietenkään mahdoton asia.

Lisäksi ongelma on myös se, että pehmeämpi seos on todennäköisesti myös nopeampi Turussa ja Salossa jossa rengas kuluu. Suurin osa todennäköisesti valitsee nopeamman renkaan ja sen jälkeen ollaan taas tilanteessa jossa rengaskulut nousee.

Tiedustelen maahantuojalta mahollisuutta tilata pehmeämpiä renkaita testiin joita voitaisiin tattiksen kisan yhteydessä testata.
#8
Ykstyyppirenkaan kilpailutus 2025

Ilmottautumisia kilpailutukseen ei tullut yhtään määräaikaan mennessä. Mikäli joku on yrittänyt ilmoittaa halukkuudestaan lähettää renkaita kilpailutukseen, mutta se ei jostain syystä ole meikäläistä tavoittanut, voidaan tällaiset ottaa huomioon, mutta tällöin uusi yhteydenotto olisi syytä tehdä ASAP.

Kilpailutuksen lopputulema

Nykyisen renkaan maahantuoja on ilmoittanut, että valmius jatkaa renkaiden maahantuontia on. Tällöin luonnollisesti kilpailutuksessa säilyy vuonna 2023 todettu tulos ja nykyinen ykstyyppirengas valitaan uudestaan kausille 2026-2027.

Tulen tekemään raportin lajiryhmän seuraavaan kokoukseen ykstyyppirenkaan valinnasta ja jakamaan sen tähän ketjuun mikäli valinta hyväksytään.

Terveisin,
Max Mört
M8-luokkien yhteyshenkilö
#9
Tulokset / Vs: Kymppikrossin EM-kisat 2025
31.07.25 - klo: 11.15
Alkuerissä kävi Joonalla pistelaskussa vähän huono tsägä kun sijoilla 2 ja 2 oli kutosruudussa. Finaaleissa vauhdilla paikkas sitte. Orlowskilla ei oikeen meinaa pakka kestää kun ei pääse yksin kärjessä ajelemaan.

Tuolta vielä tulosseuranta niille jota kiinnostelee:
https://www.myrcm.ch/myrcm/report/en/89232/366511
#10
Ykstyyppirenkaan kilpailutus 2025

Ykstyyppirenkaat valitaan M8 SM-Sarjaan aina kahdeksi vuodeksi 1+1 optio mallilla, jossa ensimmäisen vuoden jälkeen on mahdollisuus uudelle kilpailutukselle, mikäli valinta on mennyt syystä tai toisesta pieleen. Nykyiset renkaat on valittu kaudelle 2024 ja jatkettu kauteen 2025. Palaute on ollut 90% erittäin hyvää, mutta etenkin nyt kun kisoja on päästy ajamaan radoilla, jossa savessa on enemmän hiesumaata (Nokia, Vaasa, Helsinki) on tullut myös negatiivista palautetta renkaan pidosta. Muutamia tapauksia on myös tullut ilmi, jossa renkaat ovat irronneet liimauksistaan. Täydellistä rengasta tuskin koskaan tullaan löytämään, mutta nämä ovat olleet ainakin omasta näkökulmasta parhaat ykstyyppirenkaat omaan muistiini oli kyseessä mikä luokka tahansa.

RENGASTESTIEN JÄRJESTÄMINEN

Testit tullaan järjestämään, mikäli renkaiden maahantuojat toimittavat renkaita testejä varten.

MAAHANTUOJILLE

Kaikki halukkaat maahantuojat voivat tuoda testeihin renkaita testattavaksi. Kauppiaiden tulee olla sitoutuneita maahantuomaan renkaat, sekä vakuuttamaan renkaiden jatkuva saatavuus seuraavan kahden vuoden ajan. Renkaiden ulosmyyntihinta tulee olla enintään 50€/sarja, ja maahantuojalla tulee olla myös käsitys renkaiden jälleenmyyntihinnasta ennen kuin valinta renkaasta tehdään.

Vaatimukset testeihin osallistumiselle:
  • Testattavia renkaita vaaditaan vähintään 3 sarjaa rengasmallia ja seosta kohden
  • Renkaat tulee olla valmiiksiliimattuja
  • Ilmoittaminen osallistumisesta rengastesteihin tulee tehdä viimeistään 3.8.2025

TESTIEN KULKU

Testit tullaan järjestämään moniosaisena, samalla kaavalla kuin vuonna 2023. Tarkoitus olisi suorittaa testien ensimmäinen osuus arki-iltana viikolla 34 Salossa, Turussa tai Hyvinkäällä ja toinen osuus M8 SM-Sarjan päätösosakilpailun yhteydessä Helsingissä. Tarkempi testiohjelma tullaan julkaisemaan lähempänä itse testiajankohtaa mikäli testit järjestetään.

Tulen tekemään kirjallisen raportin testeistä lajiryhmälle sekä julkiseen jakeluun kuten tein edellisten testien jälkeen vuonna 2023. Testejä saa tulla seuraamaan ja testit ovat avoin tapahtuma kaikille.

RENGASTESTAAJAT

Etsitään noin 5 henkilöä jotka pääsisivät testaamaan renkaita. Aikaisempina vuosina yksikään henkilö ei ole minulle itse ilmottautunut halukkaaksi vaan aina olen joutunut erikseen kyselemään. Toisin sanoen ikinä näihin ei ole tunkua ollut eli jos olet halukas ja pääset paikalle, todennäköisesti testaamaan myös pääset.

HARRASTAJILLE

Harrastajilla on myös mahdollisuus vaikuttaa rengastestien painotukseen täyttämällä seuraava lomake. Toivoisin tähän nyt paljon palautetta, jotta saadaan kartoitettua ne asiat mitkä harrastajia kiinnostavat eniten:

ANNA PALAUTETTA TÄSTÄ

YHTEYSTIEDOT

Minuun voi ottaa yhteyttä RC10 yksityisviestinä, M8 SM-Sarja facebook sivun kautta tai sähköpostitse. Tuskin kerkeän vastaamaan puhelimeen jos soittaa ellei sovita jotain aikaa ensin.

Max Mört
Max.mort@outlook.com
#11
Tulokset / M8 SM-SARJA 2025 | PISTETILANNE
14.07.25 - klo: 15.04
M8 SM-SARJA 2025

Nyt ollaan kaksi osakilpailua saatu ajettua ja sen mukaan ensimmäiset pistetilanteet. M8E-luokan kärjessä on tiukkaa sekä sitten taistelu 3 sijasta. M8-luokan puolella Pekko johtaa suvereenisti, Kristianin ja Tomin taistellessa sijasta 2 ja 3. Kaikin puolin nyt mielenkiintoinen asetelma sarjassa kun puolet on ajettu.

M8 SM 2025 | Pistetilanne

Sijoitus    Nimi            Seura        Pisteet 2/2
1        Pekko Iivonen        KyPak        200
2        Tomi Salonen        TUA        172
3        Kristian Ullakko    VUA        166
4        Niko Saarinen        HyUA        144
5        Max Mört        Fullspeed RC    142
6        Ilari Langenoja        PRCA        134
7        Juha Sallmen        Fullspeed RC    132
8        Lauri Ruotsalainen    Fullspeed RC    123
9        Timo Kääpä        PRCA        114
10        Joonas Kekkonen        Fullspeed RC    100
11        Jarno Kokkonen        PRCA        66
12        Jussi Virta        Fullspeed RC    63
13        Jani Mäkinen        VUA        60
14        Janne Luotonen        TUA        60
15        Tapio Hanhilammi    PRCA        54
16        Hannes Kainulainen    Fullspeed RC    52

M8E SM 2025 | Pistetilanne

Sijoitus    Nimi            Seura        Pisteet
1        Oiva Metsola        Fullspeed RC    190
2        Kristian Ullakko    VUA        182
3        Lauri Uotila        AAU        156
4        Leevi Martikainen    RiiUA        152
5        Teppo Kauppinen        Fullspeed RC    148
6        Tomi Mairue        HyUA        126
7        Joonas Kekkonen        Fullspeed RC    126
8        Heikki Valtonen        PRCA        122
9        Mika Kaitamo        PRCA        111
10        Jarmo Halme        PRCA        111
11        Jani Hovi        HyUA        108
12        Oskari Mäki        VUA        107
13        Jimi Lehmus        PRCA        106
14        Kai Jämsä        TUA        97
15        Ilmari Ullakko        VUA        92
16        Janne Koivisto        RiiUA        90
17        Juho Koskivuo        Fullspeed RC    72
18        Sami Takkinen        LahUA        70
19        Jukka Kankaanpää    ÄkpaRC        68
20        Teo Kauppinen        Fullspeed RC    57
21        Tomi Laaksonen        HyUA        56
22        Ari-Pekka Kyykkä    EPUA        52
23        Marko Tetri        PRCA        52
24        Jarno Siltanen        ÄkpaRC        50
25        Tommi Tirroniemi    OSPA        48
26        Sami Haapasaari        RSRCA        47
27        Martin Ekholm        VUA        46
28        Tomi Pohjamo        PRCA        42
29        Janne Kiiski        Fullspeed RC    37
30        Hermanni Pöhö        KotkaUA        32
31        Nico Väyrynen        AAU        28
32        Nooa Laukka        KvanUA        26
33        Antti Nurmikumpu    KotkaUA        26
34        Emil Ylösmäki        KyPak        20
35        Vesa Sarja        HyUA        18
36        Miska Petäjämaa        Fullspeed RC    17
#12
M8 SM-SARJA | SM II, Vaasa

Kauden toinen osakilpailu on nyt takanapäin ja kerään taas palautetta kuljettajilta. Sähköluokassa taisi kaikki mennä ongelmitta. Polttomoottoriluokassa hieman keskustelua nostatti tasoerot finaalissa. Kyselylomakkeeseen kannattaa myös kirjallisessa osuudessa antaa omaa mielipidettä siihen miten M8-luokkaa saataisiin uuteen nouseeseen.

Vaasan palautekysely:
https://forms.gle/tgxkrYgfeCjckrAR6

Renkaiden palautekysely kaudella 2025

Vaasassa ei renkaiden kuluman kanssa ole aikaisemminkaan ongelmia ollut. Palautetta saa ja kannattaa siltikin antaa, koska sillon voidaan asioita vielä parantaa jos parannettavaa löytyy.

Renkaiden palautekysely:
https://forms.gle/2k4mrvQLJoVpC8Mk6
#13
M8 SM-SARJA | SM II, Vaasa

Kauden toinen osakilpailu on nyt takanapäin ja kerään taas palautetta kuljettajilta. Sähköluokassa taisi kaikki mennä ongelmitta. Polttomoottoriluokassa hieman keskustelua nostatti tasoerot finaalissa. Kyselylomakkeeseen kannattaa myös kirjallisessa osuudessa antaa omaa mielipidettä siihen miten M8-luokkaa saataisiin uuteen nouseeseen.

Vaasan palautekysely:
https://forms.gle/tgxkrYgfeCjckrAR6

Renkaiden palautekysely kaudella 2025

Vaasassa ei renkaiden kuluman kanssa ole aikaisemminkaan ongelmia ollut. Palautetta saa ja kannattaa siltikin antaa, koska sillon voidaan asioita vielä parantaa jos parannettavaa löytyy.

Renkaiden palautekysely:
https://forms.gle/2k4mrvQLJoVpC8Mk6
#14
M8 SM-SARJA | SM I, Nokia

Kausi päästiin tosiaan jo pari viikkoa sitten aloittamaan Nokialla ja oikein onnistuneet karkelot olivatkin. Uutena asiana kisoissa oli nyt muun muassa perjantai treenit, jotka saivat paljon hyvää palautetta. Muutenkin pienet sääntöihin tehdyt viilaukset vaikuttivat ihan onnistuneilta. Hieman itseänikin huolettaa M8-luokan vähäinen osallistujamäärä, mikä toivottavasti saataisiin kääntymään parempaan suuntaan kauden mittaan.

Akkujänniteasioista

M8E-luokan aamun akkujännitesäädöstä pahoittelen. Ajatus jännitteen rajoittamisesta perustui siihen, että EFRA perui päätöksen akkujännitteen nostamisesta. Alkuperäinen sääntökirjaus sen nostamisesta Suomessa perustui EFRA:n alkuperäiseen päätökseen nostaa jännitettä, joten se olisi ollut johdonmukaista myös tällöin perua muutos Suomessa.

Ongelmana toki tässä oli se, että se päätös tuli aivan liian myöhään ja jännitteen rajaaminen 4.20V/kenno on myös omasta mielestäni hölmöä kun akut kestävät 4.35V/kenno jännitettä kuten muutamat kilpailijat minulle myös kertoivat. Jälkikäteen ajateltuna kaikki toki nyt meni kuten pitikin eli Nokialla ajettiin HV-jännitteellä ja näin tullaan jatkamaan myös tulevaisuudessa EFRA:n muutoksista huolimatta.

Kuskien jako finaaleihin

Hieman keskustelua ja palautetta nosti myös esiin se, että C-finaalissa ajettiin 14 kuljettajalla. Tämä sääntö on ollut olemassa jo viimekaudella ja sitä edellisellä eli kyse ei ole mistään uudesta muutoksesta. Syy siihen miksi alin finaali joudutaan joissain tilanteissa ajamaan 14 kuljettajalla johtuu kahdesta asiasta:
  • A-Finaalissa tulisi olla jokaisessa kisassa sama määrä kuljettajia, joka on nyt rajattu 10 kuljettajaan
  • Nostajien määrä radalla on minimissään 7, jotta nostajat pystyvät oikeasti kattamaan koko radan alueen

Jos kuljettajia on esim 24 tai 34, tulee ylempiin finaaleihin 10 kuljettajaa ja alemmissa finaaleissa on vaihtoehtona ajaa joko 14 kuljettajalla tai liian pienellä määrällä nostajia, joista näistä ensimmäinen on todettu vuosien varrella yleensä paremmaksi vaihtoehdoksi. Yksi vaihtoehto toki on se, että A-Finaalia alemmat finaalit tasattaisiin jokaisessa kisassa jonkun laskukaavan mukaan siten, että jokaiseen finaaliin tulee yhtä monta, mutta vähintään 7 kuljettajaa. Tällain on joissain kisoissa joskus toimittu, mutta se käytännössä johtaa siihen, että top 10 ulkopuolella finaalijako vaihtuisi jokaisessa kisassa.
 
Jos siis tällainen laskentakaava koetaan paremmaksi kaava olisi muotoa:
  • (kilpailijamäärä - 10) / 7 = finaalimäärä (pyöristetään alas)
  • (kilpailijamäärä - 10) / finaalimäärä = kuljettajia per finaali (jakojäännökset ylempiin finaaleihin)

Vaikka tämä laskentakaava otettaisiin käyttöön se käytännössä tarkottaisi ainoastaan sitä, että 23 kuljettajalla B-finaalissa olisi silti 13 kuljettajaa. Koska tämän kaavan käyttö on sekavaa ja työlästä, on sääntöihin tehty hyvin selkeä taulukko, jonka mukaan on menty kahden edellisen vuoden ajan.

Joskus ennen vanhaan on myös tehty niin, että kilpailunjohto katsoo päivän aikana kuljettajamäärää ja tekee itse omat päätöksensä finaalijaosta jokaisessa kisassa oman tyylinsä mukaan.

Palautetta

Jaoin kisoissa porukalle lappusia, joissa oli QR-koodi palautekyselyyn, mutta selkeästi tämä ei ihan hirveän tehokas tapa ole tavoittaa maksimimäärää kuljettajia. Toivoisin siis, että mahdollisimman moni laittaisi palautetta alla olevan lomakkeen kautta Nokian kisoista.

Nokian palautekysely:
https://forms.gle/eJgZctCFPcbi473E7

Renkaiden palautekysely kaudella 2025

Nokialla ei renkaiden kuluman kanssa ole aikaisemminkaan ongelmia ollut, mutta ainakin itselleni näitä liimauksista irtoamistapauksia ei tullut yhtään esiin, joten se jotain positiivista kerrottavaa verrattuna aikaisempiin kisoihin. Palautetta saa ja kannattaa siltikin antaa, koska sillon voidaan asioita vielä parantaa jos parannettavaa löytyy.

Renkaiden palautekysely:
https://forms.gle/2k4mrvQLJoVpC8Mk6
#15
M8 SM-SARJA | SM I, Nokia

Nokia on ollut osa M8 SM kalenteria jo parin vuoden ajan ja rataa on vuosi vuodelta uudistettu. Pirkanmaan RC autoilijat on historiansa aikana järjestänyt useina vuosina M8 SM kisoja ja kerholla on pitkät perinteen juurikin M8 luokan osalta. Tälle kaudelle rataa on taas hieman uudistettu, joka luonnollisesti tarjoaa kuljettajille uusia haasteita.

Ilmoittautuminen sulkeutuu HUOMENNA 1.6. klo 22:00!

Renkaiden palautekysely kaudella 2025

Kuten aikaisempina kausina on tapana ollut, kerätään palautetta sekä ykstyyppirenkaista, että kisajärjestelyistä. Tavoitteena on ymmärtää harrastajien näkökulmaa paremmin eri kanteilta ja sitä kautta parantamaan harrastamisen laatua ihan kaikille.

Renkaiden palautekysely 2025:
https://forms.gle/tkbCCWeEYQanShaN7
#16
M8 SM-SARJA | SM I, Nokia

Nokia on ollut osa M8 SM kalenteria jo parin vuoden ajan ja rataa on vuosi vuodelta uudistettu. Pirkanmaan RC autoilijat on historiansa aikana järjestänyt useina vuosina M8 SM kisoja ja kerholla on pitkät perinteen juurikin M8 luokan osalta. Tälle kaudelle rataa on taas hieman uudistettu, joka luonnollisesti tarjoaa kuljettajille uusia haasteita.

Ilmoittautuminen sulkeutuu HUOMENNA 1.6. klo 22:00!

Kilpailukutsu:
https://rc10.fi/index.php?topic=113969.0

Renkaiden palautekysely kaudella 2025

Kuten aikaisempina kausina on tapana ollut, kerätään palautetta sekä ykstyyppirenkaista, että kisajärjestelyistä. Tavoitteena on ymmärtää harrastajien näkökulmaa paremmin eri kanteilta ja sitä kautta parantamaan harrastamisen laatua ihan kaikille.

Renkaiden palautekysely 2025:
https://forms.gle/tkbCCWeEYQanShaN7
#17
RC-kerhot ja -radat / Vs: Salon crossirata
19.04.25 - klo: 02.03
Rata on toiminnassa ilmeisesti samalla aikataululla kun edellisinäkin vuosina. Sanoisin että 10 krossi on auttamatta liian pieni tuolle radalle ja hypyille.

Tuolla rengaskulutus on tosi kovaa joten kannattaa olla ainakin kovempaa seosta renkaat. Tuo SM sarjan T-Pro rengas on kestävyyden kannalta ylivoimasesti ollu paras, mutta varmasti muidenkin valmistajien long wear compoundeilla ja mediumeilla pärjää kunhan on tiheämpää isoa nappulaa.
#18
Luokkayhteyshenkilön tervehdys

Tämä tuleva kausi on kolmas vuosi kun toimin luokkayhteyshenkilönä. Viimekausi oli suhteellisen onnistunut ja saatiin ajettua läpi 5 erinomaista osakilpailua ja suomenmestarit kruunattua päätösosakilpailussa. Kahtena edellisenä kautena kuljettajamäärä on lisääntynyt maailman vallitsevista tilanteista huolimatta, joten näkisin sen onnistumisena. Tänä kautena pyritään viemään toimintaa seuraavalle tasolle ja nostamaan kisojen järjestelyjen toimintaa koordinoidusti.

Viime syksynä toin kuskeilta kerätyn palautteen kisajärjestäjille etäkokouksissa ja pohdimme sitä kautta yhdessä ratkaisuja tulevalle kaudelle. Kun eletään aikaa, jossa järjestäjistä ja aktiiveista on pulaa niin tavoitteeni on panostaa siihen, että kisojen järjestäminen on taloudellisesti kannattavaa sekä järjestäjille mieleistä, mikä voi tapahtua ainoastaan silloin kun saadaan yhtenäistettyä toimintaa ja poistettua ylimääräistä työtä, jolloin järjestäjät pääsevät keskittymään olennaiseen.

Koska ilman kilpailijoita ei ole kisojakaan, on tälle kaudelle erityisesti tavoitteena tehdä kisatapahtumista viihtyisämpiä. Parannetaan viihtyvyyttä varikolla, parannetaan järjestelyiden tasoa ja tehdään SM-sarjan kiertämisestä kiinnostavampaa radalla sekä radan ulkopuolella.

Max Mört



Sääntömuutokset vuodelle 2025

Suurimmilta osin säännöt ovat pysyneet ennallaan, mutta pieniä viilauksia toki löytyy. Merkittävimpiä eroja viimekauteen on M8E-luokassa akkujen HV lataamisen salliminen, finaalikokojen tiputtaminen 12 kuskista 10, perjantaiharjoitusten salliminen, aamun ensimmäisen harjoituksen muuttaminen ohjatuksi harjoitukseksi ja nostovelvoitteen kirjaaminen selkeämmin sääntöihin.

High Voltage -akkujen lataussääntö

EFRA AGM hyväksyi muutoksen, jossa sallittiin HV akkujen lataaminen 17.4V jännitteeseen. Ei ole siis mitään syytä miksi emme seuraisi samaa kun suurin osa akuista ovat jo HV akkuja. Teknologian kehittyessä säännötkin kehittyy.

Finaalikokojen tiputtaminen

Viime kesänä olimme tilanteessa, jossa etenkin M8 luokassa nostajien määrä ei riittänyt ja tasoerot A-finaalissa olivat liian suuria. M8-luokassa alkueristä menee suoraan finaaliin 8 kuljettajaa kuten aiemminkin, B-finaalista nousee 2 kuljettajaa ja Last Chance -finaalin kautta nousee 1 kuljettaja, jolloin lopullinen kuljettajamäärä A-finaalissa on 11.

M8E luokan puolella vastaavia ongelmia ei ollut yhtä usein, mutta esimerkiksi Vaasassa oli tilanne, jossa A-finaaliin jouduttiin ottamaan vain 10 autoa, jotta nostajat riittäisivät. Siksi nyt tälle kaudelle molemmissa luokissa ollaan menty 10 auton A-finaaleihin, jotta finaalijaot ovat selkeämpiä ja suoraviivaisempia.

Perjantaiharjoitukset

Tälle vuodelle tullaan kokeilemaan perjantaiharjoitusten sallimista. Perjantaina rata aukeaa klo 15 eteenpäin kaikille kilpailuun ilmoittautuneille kuljettajille. Ideana tässä olisi, että kun nykyisellään suuri osa kuljettajista saapuu kisapaikalle jo perjantaina, voisi perjantai illasta muodostua jo tapahtuma kisaan osallistuville, jossa kilpailijoiden välisellä yhteisöllisyydellä on tilaa kehittyä. Tulemme seuraamaan palautetta perjantai treenien osalta ja tekemään sen perusteella päätöksen kaudelle 2026, joka toivottavasti johtaa sitten ikuisen perjantaitreenidebatin loppumiseen.

Tässä tavoitteena on myös vähentää ylimääräistä matkustamista eri radoille kesän aikana edellisinä viikonloppuina. Suurimmalle osalle majoitus ja/tai matkustuskulut vievät suurimman osan kisabudjetista, jolloin mikäli kokeilu on onnistunut kilpailijoiden fiilis kisoissa kohonee ja kulut vähenee.


Kilpailut

Tälle kaudelle on palattu jälleen 4 osakilpailun sarjaan. Palaute kisamäärästä oli jakautunutta, jossa 2/3 vastanneista kannatti 5 kisaa tai enemmän, mutta osa ilmoitti 5 kisan olevan absoluuttisesti liikaa ja rajoittavan heidän osallistumistansa sarjaan. Lisäksi kun sarjassa oli 5 osakilpailua, vei tämä myös tilaa muiden luokkien SM-sarjoilta. Teimme siis järjestäjien kanssa päätöksen rajata SM-osakilpailut 4 kisaan ja jättämään kalenteriin tietoisesti tilaa SM-sarjan ulkoisille harjoituskilpailuille.

Ideaalisti meillä aukeaa kausi harjoituskilpailulla ja kesän aikana muutamassa kerhossa pidettäisiin harjoituskilpailuja, jotka eivät kuulu mihinkään sarjaan. Toivon, että kerhot lähtisivät tähän mukaan, sillä tavoite on, että harjoituskilpailujen ja SM-osakilpailujen pitäjät vaihtelisivat vuorovuosittain. Tällöin saamme paljon kisoja, mikä hyödyttää niitä kellä on intoa kisata, mutta samalla kohtuullisen mittaisen SM-sarjan.

Kilpailukalenteri:
  • 14.6. Nokia (Pirkanmaan RC-Autoilijat)
  • 12.7. Vaasa (Vaasan Urheiluautoilijat)
  • 16.8. Salo (Salon Urheiluautoilijat)
  • 6.9. Helsinki (Fullspeed RC)


Sarjasäännöt

M8 SM
https://www.autourheilu.fi/site/assets/files/34221/saannot_m8_2025.pdf

M8E SM
https://www.autourheilu.fi/site/assets/files/34221/saannot_m8e_2025.pdf


Kuljettajanumerot M8 SM

1.   Joona Haatanen
2.   Max Mört
3.   Pekko Iivonen
4.   Kasper Haahti
5.   Tomi Salonen
6.   Arttu Syrjänen
7.   Kristian Ullakko
8.   Lauri Ruotsalainen
9.   Niko Saarinen
10.   Ilari Langenoja
11.   Heikki Valtonen
12.   Tom Thusberg
13.   Juha Sallmen
14.   Jarno Kokkonen
15.   Jukka Kankaanpää
16.   Janne Luotonen
17.   Jani Mäkinen
18.   Mikko Maula
19.   Jamiel Gabrielsson
20.   Hannes Kainulainen
21.   Jethro Lehtojärvi
22.   Jussi Virta
23.   Paul Baddock
24.   David Bendecon
25.   Janne Maula
26.   Jesse Ahlmark
27.   Tapio Hanhilammi
28.   Joonas Kekkonen
29.   Timo Kääpä
30.   Mika Rinne


Kuljettajanumerot M8E SM

1.   Kristian Ullakko
2.   Max Mört
3.   Oiva Metsola
4.   Joonas Kekkonen
5.   Tomi Mairue
6.   Jarno Siltanen
7.   Teppo Kauppinen
8.   Mika Kaitamo
9.   Ilmari Ullakko
10.   Oliver Kuuse
11.   Jani Hovi
12.   Janne Koivisto
13.   Kai Jämsä
14.   Leevi Martikainen
15.   Kalle Järvinen
16.   Jimi Lehmus
17.   Matias Jäntti
18.   Tomi Pohjamo
19.   Teemu Saarelainen
20.   Juho Koskivuo
21.   Lauri Uotila
22.   Tomi Laaksonen
23.   Oskari Mäki
26.   Ari-Pekka Kyykkä
24.   Emil Haahti
25.   Vesa Joutsa
27.   Teo Kauppinen
28.   Ville Hyppönen
29.   Titus Lehtojärvi
30.   Ari Heinonen
31.   Hermanni Pöhö
32.   Tommi Tirroniemi
33.   Martti Honkasalo
34.   Janne Kiiski
35.   Esa Myllymaa
36.   Martin Ekholm
37.   Kjell Ekström
38.   Vili Hakala
39.   Eemeli Suomalainen
40.   Antti Nurmikumpu
41.   Vesa Sarja
42.   Sami Haapasaari
43.   Jarmo Halme
44.   Jukka Kankaanpää
45.   Miska Petäjämaa
46.   Kirka Salonen
47.   Marko Tetri
48.   Heikki Valtonen
49.   Nico Väyrynen
50.   Emil Ylösmäki
51.   Erkko Ylösmäki
52.   Sami Takkinen
53.   Nooa Laukka
54.   Hannes Kainulainen
55.   Toni Montonen
#19
 M8 | M8E SM 2024 Sarjakysely

Kausi on saatu päätökseen ja kyselyitä on kerätty erillisesti jokaisesta kisasta, jonka perusteella tehdään järjestäjien kanssa parannuksia ensikaudeksi. Sarjan kokonaisluonne on kuitenkin asia jota tulee ratkoa erillään, sillä kisan järjestäjät eivät aina pysty yksin tähän vaikuttamaan. Jos et siis spesifeihin kisakyselyihin kerennyt/jaksanut vastata vastaa ainakin tähän kyselyyn.

Sarjakysely 2024:
https://forms.gle/PD912SRZFuL38ScN6

Kausi 2024 Luokkayhteyshenkilön näkökulmasta

Kokonaisuudeltaan kausi oli hyvä ja kuljettajamäärä oli aikaisempiin vuosiin verrattuna positiivinen. Uusi ykstyyppirengas oli myös erittäin piristävä parannus viimekesän vaikeuksien jälkeen. On myös virkistävää nähdä että halukkaita kerhoja pitämään SM-kisoja vielä löytyy niinkin paljon että saadaan 5 kilpailun sarja aikaiseksi.

Negatiivisia asioitakin löytyy joista isoimpia varmasti vapaaehtoisten määrä kisajärjestelyissä sekä tietty vieläkin alhaiset kuljettajamäärät. Nämä ovat monien tekijöiden summa, osa RC-yhteisön ratkaistavissa ja osa ei. SM-sarjan toiminnan kannalta on pyrittävä saavuttamaan asioita, jotta laadukkaiden kilpailujen järjestäminen olisi suoraviivaisempaa. Tällöin pienelläkin talkooporukalla esimerkiksi näyttöihin varikolla, äänentoistoon ja rata- sekä varikkoalueen puitteisiin jää enemmän paukkuja järjestäjillä.
#20
M8 | M8E SM 2024

Nyt ollaan kausi saatu vihdoin päätökseen ja mestarit kruunattu. Kuskimäärä lopulta molemmissa luokissa säilyi käytännössä identtisenä, kun pisteitä keräsi M8E luokassa 41 kuljettajaa ja M8 luokassa 26 kuljettajaa (39 ja 25 vuonna 2023). Edelleenkin ollaan siis noista huippuvuosista (2018: 43 ja 46, 2012: 83) selkeästi perässä, mutta tämä kausi oli kuskimäärältään paras Covidin jälkeen jos jotain positiivista halutaan hakea.

Tällä kaudella päästiin vihdoin ajamaan Pääkaupunkiseudulla osakilpailu monen vuoden tauon jälkeen. Tämän lisäksi ajettiin ainaki oman RC uran aikana ensimmäistä kertaa 5 SM-osakilpailua. Kiitos kaikille järjestäjille tästä kaudesta sekä tietty kaikille kilpailijoille!

M8 SM 2024

M8-luokan puolella Joona Haatanen vei mestaruuden. Mitaleja lähtee myös noutamaan Max Mört, sekä Pekko Iivonen. Kasper Haahti joutui tällä kaudella tyytymään 4. sijaan ja Tomi Salonen 5. sijaan. Kärkikymmenikössä ei lopputuloksissa juurikaan uusia nimiä tällä kaudella ollut. Kuitenkin tiukkoja vääntöjä kauden mittaan syntyi jotka ratkesivat vasta aivan viimeisessä kisassa.


Sijoitus   Nimi         Seura      Pisteet 4/5
1      Joona Haatanen      ÄkpaRC      380
2      Max Mört         Fullspeed RC   346
3      Pekko Iivonen      KyPak      340
4      Kasper Haahti      TUA         317
5      Tomi Salonen      TUA         308
6      Arttu Syrjänen      Fullspeed RC   289
7      Kristian Ullakko      VUA         273
8      Lauri Ruotsalainen   Fullspeed RC   268
9      Niko Saarinen      HyUA      267
10      Ilari Langenoja      PRCA      258
11      Heikki Valtonen      PRCA      234
12      Tom Thusberg      TUA         228
13      Juha Sallmen      Fullspeed RC   215
14      Jarno Kokkonen      PRCA      213
15      Jukka Kankaanpää   ÄkpaRC      182
16      Janne Luotonen      TUA         146
17      Jani Mäkinen      VUA         104
18      Mikko Maula      RSRCA      103
19      Jamiel Gabrielsson   ÄkpaRC      100
20      Hannes Kainulainen   Fullspeed RC   90
21      Jethro Lehtojärvi   RSRCA      88
22      Jussi Virta         Fullspeed RC   54
23      Paul Baddock               48
24      David Bendecon      ÄkpaRC      44
25      Janne Maula      RSRCA      42
26      Jesse Ahlmark      VUA         42



M8E SM 2024

M8E-luokan puolella päädyttiin mestaruuden osalta tasapisteisiin, joka ratkesi viimeisen osakilpailun paremman sijoituksen perusteella Ullakon eduksi. Max Mört siis sarjan toinen ja sarjan podiumin täydensi siis Oiva Metsola. Kuten M8 luokassa, oli sähköluokassakin erittäin tiukkaa lopputulosten suhteen ja sijoitukset jakaantuivat ihan yksittäisten pisteiden erolla.

Sijoitus   Nimi         Seura      Pisteet
1   Kristian Ullakko      VUA         380
2   Max Mört         Fullspeed RC   380
3   Oiva Metsola      Fullspeed RC   330
4   Joonas Kekkonen   Fullspeed RC   318
5   Tomi Mairue      HyUA      289
6   Jarno Siltanen      ÄkpaRC      256
7   Teppo Kauppinen   Fullspeed RC   221
8   Mika Kaitamo      PRCA      221
9   Ilmari Ullakko      VUA         219
10   Oliver Kuuse      EAMK      210
11   Jani Hovi         HyUA      207
12   Janne Koivisto      RiiUA      200
13   Kai Jämsä         TUA         194
14   Leevi Martikainen   RiiUA      192
15   Kalle Järvinen      PRCA      186
16   Jimi Lehmus      PRCA      171
17   Matias Jäntti      PRCA      170
18   Tomi Pohjamo      PRCA      170
19   Teemu Saarelainen   TUA         169
20   Juho Koskivuo      Fullspeed RC   156
21   Lauri Uotila      AAU         152
22   Tomi Laaksonen      HyUA      146
23   Oskari Mäki      VUA         123
24   Ari-Pekka Kyykkä   EPUA      101
25   Emil Haahti      TUA         98
26   Vesa Joutsa      Fullspeed RC   78
27   Teo Kauppinen      Fullspeed RC   72
28   Ville Hyppönen      Fullspeed RC   70
29   Titus Lehtojärvi      RSRCA      69
30   Ari Heinonen      Fullspeed RC   69
31   Tommi Tirroniemi   OSPA      66
32   Hermanni Pöhö      KotkaUA      62
33   Martti Honkasalo   VihUA      62
34   Janne Kiiski      Fullspeed RC   50
35   Esa Myllymaa      Fullspeed RC   48
36   Martin Ekholm      VUA         46
37   Kjell Ekström      VUA         40
38   Vili Hakala         PRCA      38
39   Eemeli Suomalainen   ÄkpaRC      34
40   Antti Nurmikumpu   KotkaUA      26
41   Vesa Sarja         HyUA      19
#21
M8 | M8E SM V, Helsinki

Helsingissä parannettiin tämän kesän kuskiennätysmäärää ja saatiin erittäin ansaittu kauden päätös sarjalle. Pitkästä aikaa päästiin siis myös ajamaan Pääkaupunkiseudulla SM-osakilpailuja, jotka saatiin vedettyä kauniissa kelissä onnistuneesti maaliin. Totuttuun tapaan palautetta kuitenkin otetaan vastaan!

Helsingin palautekysely:
https://forms.gle/V7fMiJmM8xi3Tt9cA

M8 | M8E SM, Renkaiden palautekysely 2024

Helsingissä kuluma jälleen hyvällä mallilla, mutta yksi melkein kohtalokas liimauksista irtoaminen tapahtui finaalissa. Tästä laitetaan taas raporttia valmistajalle, jotta näitä ei ensi kaudella tulisi toivottavasti yhtäkään esiin. Palautetta saa ja kannattaa siltikin antaa, koska sillon voidaan asioita vielä parantaa jos parannettavaa löytyy.

Renkaiden palautekysely:
https://forms.gle/VokDm13Lzx4W1Qns5
#22
Nyt on sarjapisteet päivitetty tännekkin ja päivittyvät AKK nettisivuille kunhan Mia palaa lomilta. Kuten mainittu aikaisemmin erittäin iso kiitos kaikille järjestäjille tästä kaudesta. Nyt talvella voidaan ottaa huilia M8 luokkien osalta ja jatkaa taas ensi keväänä entistä parempana!  :afro:
#23
M8 | M8E SM IV, Nokia

Nokialla saatiin tämän kesän ennätysmäärä kuskeja viivalle ja sen myötä ekaa kertaa päästiin sähköluokassa ajamaan myös C-finaali. Uudistettu ratakin vaikutti keskustelun perusteella oikein mielekkäältä monille ja puitteet olivat hyvät. Totuttuun tapaan palautetta kuitenkin otetaan vastaan!

Nokian palautekysely:
https://forms.gle/4ZUwyqcKecfy2Sqx5

M8 | M8E SM, Renkaiden palautekysely 2024

Nokialla ei renkaiden kuluman kanssa ole aikaisemminkaan ongelmia ollut, mutta ainakin itselleni näitä liimauksista irtoamistapauksia ei tullut yhtään esiin, joten se jotain positiivista kerrottavaa verrattuna aikaisempiin kisoihin. Palautetta saa ja kannattaa siltikin antaa, koska sillon voidaan asioita vielä parantaa jos parannettavaa löytyy.

Renkaiden palautekysely:
https://forms.gle/VokDm13Lzx4W1Qns5
#24
M8 | M8E SM IV, Nokia

Nokialla saatiin tämän kesän ennätysmäärä kuskeja viivalle ja sen myötä ekaa kertaa päästiin sähköluokassa ajamaan myös C-finaali. Uudistettu ratakin vaikutti keskustelun perusteella oikein mielekkäältä monille ja puitteet olivat hyvät. Totuttuun tapaan palautetta kuitenkin otetaan vastaan!

Nokian palautekysely:
https://forms.gle/4ZUwyqcKecfy2Sqx5

M8 | M8E SM, Renkaiden palautekysely 2024

Nokialla ei renkaiden kuluman kanssa ole aikaisemminkaan ongelmia ollut, mutta ainakin itselleni näitä liimauksista irtoamistapauksia ei tullut yhtään esiin, joten se jotain positiivista kerrottavaa verrattuna aikaisempiin kisoihin. Palautetta saa ja kannattaa siltikin antaa, koska sillon voidaan asioita vielä parantaa jos parannettavaa löytyy.

Renkaiden palautekysely:
https://forms.gle/VokDm13Lzx4W1Qns5
#25
Lainaus käyttäjältä: insjuip - 06.07.24 - klo: 08.06
Kun ilmoittauduin House Of RC:n sivuilla kisoihin, niin ei siinä ilmoittautumisen yhteydessä ainakaan tullut mitään vaihtoehtoa, että olisi voinut maksaa. Voikohan tuon palvelun kautta oikeasti edes maksaa kisamaksua. Jos voi, niin osaatko Max neuvoa, mistä linkistä ja mistä valikosta pääsee maksamaan kisamaksun? Vai olisikohan kuitenkin niin, että maksetaan paikanpäällä?

Juha Sallmén

Hyvä kysymys!

Tämä maksu toimii siis niin, että jossain vaiheessa (Käytännössä kun ilmoittautuminen sulkeutuu) nuo ilmottautumiset muuttuvat "confirmed" statuksesta "awaiting payment" statukseen. Yleensä se on toiminut niin, että tässä vaiheessa on viikko aikaa maksaa ja sen jälkeen odotuslistalta pääsee seuraava tälle paikalle. Näissä kisoissa tuskin niin isoa ryysistä osaanottajista kuitenkaan tulee, että siellä joku jäisi odotuslistalle (vaatisi 152 osallistujaa) ja tuo ilmottautuminen muutenkin sulkeutuu niin myöhään, että siellä ei takarajaa maksulle ole.

Varmasti siis on mahdollista myös maksaa paikan päällä, mutta kun tämä osallistujalista on vahvistettu pitäisi sähköpostiin tulla ilmoitus tuosta maksusta ja ohjeet maksamiseen. Tämä "confirmed" status on siis olemassa ihan siksi, että mikäli jotain luokkaa ei ajettaisi, kisa peruuntuisi, ajankohta muuttuis tms. ei maksujen palautuksien kanssa tule kikkailua kaikkien osaanottajien kanssa vaan maksut otetaan vasta lähempänä kisan ajankohtaa. Yleinen käytäntö siis kansainvälisissä kisoissa joissa AKK ei välitä ilmoittautumista.
#26
1/8th Offroad Nordic Championship 2024



Kilpailukutsu M8- ja M8E-luokkien PM kisoihin Ruotsissa 2-4.8.2024. Kilpailut ajetaan siis Ruotsin Tukholmassa MHF Skarpnäck radalla perjantain ja sunnuntain välillä 2-4.8. Rata sijaitsee noin 15 minuutin ajomatkan päässä Tukholman satamasta ja aikataulut pyritään järjestämään siten, että laivamatkustuksen aikataulut osuisivat yhteen kisa-aikataulun kanssa.

Poiketen viimevuoden PM kisoista näissä kisoissa on vapaa rengastus järjestäjän päätöksellä. Perjantain aikataulua tullaan myös aikaistamaan ja treenit alkavat jo aamusta toisin kuin Vaasassa. Järjestäjä on ilmoittanut myös avaamansa radan vapaalle treenille torstaina klo 10:00-19:00. Tarkemmat infot löytyvät liittenä olevasta virallisesta kilpailukutsusta englanniksi ja tässä alempana suomennettuna ja ilmoittautuminen tapahtuu House Of RC järjestelmän kautta johon linkki löytyy myöskin alempaa sekä liitetiedostosta.

Rata on mitä mainion ja varmasti mahtava kokemus monelle. Radan pinta on varmasti hieman kovapitoisempi kuin Suomessa olemme tottuneet ja ruotsalaisten ratojen tyyli poikkeaa etenkin hyppyjen ja teknisyyden osalta hieman suomalaisten radoista. Kansainvälisissä kisoissa on myös aina oma ilmapiirinsä, joten jo pelkästään sen takia henkilökohtaisesti suosittelen kaikkia lähtemään PM kisoihin mukaan!



M8 | M8E PM 2024 Virallinen Kilpailukutsu

KILPAILUSIVU

Kilpailujen virallisena sivuna käytetään House Of RC palvelun kilpailusivua. Tänne sivulle päivittyvät ajankohtaisimmat asiat ja kaikki kilpailun olennaiset tiedot löytyvät myös aina tältä sivulta

Pääset virallisille kilpailusivuille täältä: https://houseofrc.com/events/1599#res-4133

KILPAILUN AJANKOHTA

Kilpailupäivät

  • 2-4 päivä elokuuta 2024

Vapaa harjoittelupäivä

  • 1. elokuuta klo 11:00-19:00
  • Ajanotto on saatavilla osoitteessa: www.kingofthehill.nu
  • Ratamaksu on 100 Ruotsin Kruunua

SIJAINTI

MHF SKARPNÄCK
Ältavägen 301, 138 31 Älta
Koordinaatit: 59.2497, 18.1699

Tarkemmat ohjeet:

Liittymä tieltä 229 Tyresövägen, seuraa kylttejä kohti Älta ja Flatenbadet

ILMOITTAUTUMINEN

Kuljettajalla tulee olla Tanskan, Suomen, Norjan, Ruotsin, Islannin tai Ahvenanmaan kuljettajalisenssi. Kilpailuun hyväksytään myös Viron, Latvian tai Liettuan kujettajalisenssi.

Avautuminen ja sulkeutuminen

  • Ilmoittautuminen avautuu 26. kesäkuuta klo 20:00 Ruotsin kesäaikaa
  • Ilmoittautuminen sulkeutuu 25. heinäkuuta klo 23:55 Ruotsin kesäaikaa

Ilmoittautumisen toteutus ja rajoitteet

  • Ilmoittautuminen tapahtuu House Of RC palvelun kautta
  • Enimmäismäärä kuljettajia on 156 kuljettajaa

Ilmoittautumismaksu

  • Ilmoittautumismaksu on 500 Ruotsin Kruunua per luokka
  • Ilmoittautuminen maksetaan House Of RC palvelun kautta

Ilmoittaudu kilpailuun täältä: https://houseofrc.com/events/1599/signup

Huomaa, että ilmoittautuminen vaatii käyttäjän luomista House Of RC palveluun. Suosittelen kaikille kuitenkin House Of RC käyttäjän luomista muutenkin, koska järjestelmä on erittäin hyödyllinen kaikille RC harrastajille etenkin pohjoismaissa, kun sivuston perustaja on ruotsalainen ja sitä otetaan yhä laajemmin käyttöön.

KILPAILUN AIKATAULU

Aikataulu julkaistaan kilpailusivulla House Of RC palvelussa kolme viikkoa ennen kilpailua

SÄÄNNÖT

EFRA:n 2024 sääntökirjan mukaan. Kisoissa ajetaan vapaalla renkaalla, eli kilpailussa ei noudateta ykstyyppirengasta niin kuin SM kisoissa on noudatettu.

POLTTOAINE

EU 16% Polttoainetta voi halutessaan tilata etukäteen paikanpäälle viimeistään 20. heinäkuuta lähettämällä sähköpostia osoitteeseen ordforande@skarpnack.nu.

Ainoastaan EU 16% säädöksen täyttävät polttoaineet ovat sallittuja. (Sama sääntö kuin SM kisoissa)

AJANOTTO

Kisoissa on käytössä MyLaps RC4 järjestelmä ja kuljettajilla tulee olla oma MyLaps tai MyLaps järjestelmään soveltuva transponderi.

KILPAILUN JOHTO

Kilpailunjohtaja – Mikael Olsson
Apulaiskilpailunjohtaja – Kerhon järjestämä
Tuomari – Fredrick Cederberg
Apulaistuomari – Kai Koivuranta
Ajanotto – Jessica Sipola
Kuuluttaja – Kerhon järjestämä
Katsastuspäällikkö – Kerhon järjestämä
Ympäristövastaava – Kerhon järjestämä
Ratamestari – Kerhon järjestämä

RATA

Rata on 305 metriä pitkä, koostuen pääosin savesta ja osittain tekonurmesta. Rata on suljettuna kisan valmisteluille 22-31.7. välillä.

VARIKKOALUE

Kaikille osaanottajille on järjestetty katetut varikkotilat. Osa varikkotiloista on heti M8 radan vieressä, osa hieman kauempana On-Road radan vieressä (etäisyys noin 75m) ja loput tilat 1/10 offroad radan vieressä (etäisyys noin 150m).

Erikoisjärjestelyistä varikkotiloja koskien voi olla yhteydessä sähköpostitse osoitteeseen: ordforande@skarpnack.nu, mutta kuitenkin viimeistään 25. heinäkuuta. Tilaa henkilökohtaisia telttoja varten on rajallisesti. Järjestäjällä on lopullinen oikeus päättää varikkopaikkojen jaosta ja sijoittelusta.

Varikkopaikkojen varauksen yhteydessä tulee ilmoittaa ainakin seuraavat asiat:

  • Kuljettajien nimet
  • Saapumispäivä
  • Toivottu sijainti suhteessa M8 rataan

Varikkotiloissa on käytössä 230v/50Hz sähkövirta suko pistokkeilla.



MAJOITUS

Majoittuminen radalla on mahdollista. Infoa majoittumismaksuista ja paikkavarauksista löytyy House Of RC palvelusta kilpailun sivuilta.

Alla muutamia suosittuja yöpymiskohteita:

Camping at Flaten radan läheisyydessä
https://firstcamp.se/destinationer/citystockholm

Quality Hotel Globe Avicii Arenan läheisyydessä
www.strawberry.se/hotell/sverige/stockholm/quality-hotel-globe/

Clarion Hotel Stockholm
www.strawberry.se/hotell/sverige/stockholm/clarion-hotel-stockholm

BUFFETTI

Radalla on buffetti, jossa tarjolla aamupalaa ja lounasta sekä juomia

VASTUU

Jokainen kilpailee omalla vastuullaan ja sitoutuu noudattamaan kilpailun sääntöjä ja järjestäjän ohjeita. Järjestäjällä on oikeus peruuttaa, siirtää tai muuttaa kilpailuaikataulua olosuhteiden niin vaatiessa. MHF Skarpnäck, SBF, EFRA sekä kilpailun johtoa tai toimitsijoita ei voida pitää vastuussa tapaturmissa, vahingoissa tai vastaavissa ennen kisaa, sen aikana tai sen jälkeen.

KONTAKTIT & TIEDOT

Sosiaalinen media ja nettisivut

Virallinen Kilpailusivu - https://houseofrc.com/events/1599#res-4133
PM kisojen Facebook - https://www.facebook.com/TheRCNordics
Kerhon Facebook - https://www.facebook.com/mhfskarpnackrc
Kerhon Nettisivut - https://skarpnack.nu/

Järjestävän seuran edustajat

Stefan Ljungdahl –
Erik Hanser – hanser.erik@gmail.com
John Sandberg – ordforande@skarpnack.nu
#27
Tulokset / M8 | M8E SM 2024 - LOPPUTULOKSET
02.07.24 - klo: 11.24
M8 | M8E SM 2024

Nyt ollaan kausi saatu vihdoin päätökseen ja mestarit kruunattu. Kuskimäärä lopulta molemmissa luokissa säilyi käytännössä identtisenä, kun pisteitä keräsi M8E luokassa 41 kuljettajaa ja M8 luokassa 26 kuljettajaa (39 ja 25 vuonna 2023). Edelleenkin ollaan siis noista huippuvuosista (2018: 43 ja 46, 2012: 83) selkeästi perässä, mutta tämä kausi oli kuskimäärältään paras Covidin jälkeen jos jotain positiivista halutaan hakea.

Tällä kaudella päästiin vihdoin ajamaan Pääkaupunkiseudulla osakilpailu monen vuoden tauon jälkeen. Tämän lisäksi ajettiin ainaki oman RC uran aikana ensimmäistä kertaa 5 SM-osakilpailua. Kiitos kaikille järjestäjille tästä kaudesta sekä tietty kaikille kilpailijoille!

M8 SM 2024

M8-luokan puolella Joona Haatanen vei mestaruuden. Mitaleja lähtee myös noutamaan Max Mört, sekä Pekko Iivonen. Kasper Haahti joutui tällä kaudella tyytymään 4. sijaan ja Tomi Salonen 5. sijaan. Kärkikymmenikössä ei lopputuloksissa juurikaan uusia nimiä tällä kaudella ollut. Kuitenkin tiukkoja vääntöjä kauden mittaan syntyi jotka ratkesivat vasta aivan viimeisessä kisassa.


Sijoitus   Nimi         Seura      Pisteet 4/5
1      Joona Haatanen      ÄkpaRC      380
2      Max Mört         Fullspeed RC   346
3      Pekko Iivonen      KyPak      340
4      Kasper Haahti      TUA         317
5      Tomi Salonen      TUA         308
6      Arttu Syrjänen      Fullspeed RC   289
7      Kristian Ullakko      VUA         273
8      Lauri Ruotsalainen   Fullspeed RC   268
9      Niko Saarinen      HyUA      267
10      Ilari Langenoja      PRCA      258
11      Heikki Valtonen      PRCA      234
12      Tom Thusberg      TUA         228
13      Juha Sallmen      Fullspeed RC   215
14      Jarno Kokkonen      PRCA      213
15      Jukka Kankaanpää   ÄkpaRC      182
16      Janne Luotonen      TUA         146
17      Jani Mäkinen      VUA         104
18      Mikko Maula      RSRCA      103
19      Jamiel Gabrielsson   ÄkpaRC      100
20      Hannes Kainulainen   Fullspeed RC   90
21      Jethro Lehtojärvi   RSRCA      88
22      Jussi Virta         Fullspeed RC   54
23      Paul Baddock               48
24      David Bendecon      ÄkpaRC      44
25      Janne Maula      RSRCA      42
26      Jesse Ahlmark      VUA         42



M8E SM 2024

M8E-luokan puolella päädyttiin mestaruuden osalta tasapisteisiin, joka ratkesi viimeisen osakilpailun paremman sijoituksen perusteella Ullakon eduksi. Max Mört siis sarjan toinen ja sarjan podiumin täydensi siis Oiva Metsola. Kuten M8 luokassa, oli sähköluokassakin erittäin tiukkaa lopputulosten suhteen ja sijoitukset jakaantuivat ihan yksittäisten pisteiden erolla.

Sijoitus   Nimi         Seura      Pisteet
1   Kristian Ullakko      VUA         380
2   Max Mört         Fullspeed RC   380
3   Oiva Metsola      Fullspeed RC   330
4   Joonas Kekkonen   Fullspeed RC   318
5   Tomi Mairue      HyUA      289
6   Jarno Siltanen      ÄkpaRC      256
7   Teppo Kauppinen   Fullspeed RC   221
8   Mika Kaitamo      PRCA      221
9   Ilmari Ullakko      VUA         219
10   Oliver Kuuse      EAMK      210
11   Jani Hovi         HyUA      207
12   Janne Koivisto      RiiUA      200
13   Kai Jämsä         TUA         194
14   Leevi Martikainen   RiiUA      192
15   Kalle Järvinen      PRCA      186
16   Jimi Lehmus      PRCA      171
17   Matias Jäntti      PRCA      170
18   Tomi Pohjamo      PRCA      170
19   Teemu Saarelainen   TUA         169
20   Juho Koskivuo      Fullspeed RC   156
21   Lauri Uotila      AAU         152
22   Tomi Laaksonen      HyUA      146
23   Oskari Mäki      VUA         123
24   Ari-Pekka Kyykkä   EPUA      101
25   Emil Haahti      TUA         98
26   Vesa Joutsa      Fullspeed RC   78
27   Teo Kauppinen      Fullspeed RC   72
28   Ville Hyppönen      Fullspeed RC   70
29   Titus Lehtojärvi      RSRCA      69
30   Ari Heinonen      Fullspeed RC   69
31   Tommi Tirroniemi   OSPA      66
32   Hermanni Pöhö      KotkaUA      62
33   Martti Honkasalo   VihUA      62
34   Janne Kiiski      Fullspeed RC   50
35   Esa Myllymaa      Fullspeed RC   48
36   Martin Ekholm      VUA         46
37   Kjell Ekström      VUA         40
38   Vili Hakala         PRCA      38
39   Eemeli Suomalainen   ÄkpaRC      34
40   Antti Nurmikumpu   KotkaUA      26
41   Vesa Sarja         HyUA      19
#28
M8 | M8E SM III, Vaasa

Vaasassa päästiin jälleen ajamaan erinomaiset kisat vaikka aamun ja aamuyön sateen meinasikin päivän aloitusta häiritä. Kisat saatiin siis erittäin onnistuneesti vedettyä läpi. Kuitenkin totuttuun tapaan palautetta otetaan vastaan!

Vaasan palautekysely:
https://forms.gle/p3zHg3D5a4Yx4PUe9

M8 | M8E SM, Renkaiden palautekysely 2024

Vaasassa ei renkaiden kanssa ole aikaisemminkaan ongelmia ollut, mutta ainakin itselleni näitä liimauksista irtoamistapauksia ei tullut yhtään esiin, joten se jotain positiivista kerrottavaa verrattuna aikaisempiin kisoihin. Palautetta saa ja kannattaa siltikin antaa, koska sillon voidaan asioita vielä parantaa jos parannettavaa löytyy.

Renkaiden palautekysely:
https://forms.gle/VokDm13Lzx4W1Qns5
#29
M8 | M8E SM III, Vaasa

Vaasassa päästiin jälleen ajamaan erinomaiset kisat vaikka aamun ja aamuyön sateen meinasikin päivän aloitusta häiritä. Kisat saatiin siis erittäin onnistuneesti vedettyä läpi. Kuitenkin totuttuun tapaan palautetta otetaan vastaan!

Vaasan palautekysely:
https://forms.gle/p3zHg3D5a4Yx4PUe9

M8 | M8E SM, Renkaiden palautekysely 2024

Vaasassa ei renkaiden kanssa ole aikaisemminkaan ongelmia ollut, mutta ainakin itselleni näitä liimauksista irtoamistapauksia ei tullut yhtään esiin, joten se jotain positiivista kerrottavaa verrattuna aikaisempiin kisoihin. Palautetta saa ja kannattaa siltikin antaa, koska sillon voidaan asioita vielä parantaa jos parannettavaa löytyy.

Renkaiden palautekysely:
https://forms.gle/VokDm13Lzx4W1Qns5
#30
M8 | M8E SM II, Turku

Turussa kisat saatiin pienten aamun vaikeuksien jälkeen oikein onnistuneesti ajettua läpi vielä hyvässä kelissäkin. Rata alue oli ainakin omaan silmään erittäin paljon paremmalla tolalla kuin aikasemmilla vuosilla ja selkeästi kisoihin oli panostettu. Haluaisin taas kuulla harrastajien palautetta mahdollisimman paljon näiden alla olevien kyselyiden avulla.

Turun palautekysely:
https://forms.gle/NVQjMTEfWmonLYKZ8

M8 | M8E SM, Renkaiden palautekysely 2024

Renkaiden puolesta olen itse erittäin tyytyväinen. Yhdellä setillä pystyi helposti ajamaan vaikka koko kisan Turussa joten ainakin kuluman osalta nyt ollaan hyvällä tasolla. Muutamia liimauksista irtoamistapauksia tuli jälleen esiin ja raportoimme näistä aina eteenpäin valmistajalle. Yksi näistä osui myös omalle kohdalleni M8 finaalissa, mutta irtoamisalue oli onneksi varsin pieni. Näistä on hyvä aina infota suoraan minullekkin radalla tai sitten näiden kyselyjen kautta, jotta ongelman laajuutta pystytään kartoittamaan koko kauden mitalla.

Renkaiden palautekysely:
https://forms.gle/VokDm13Lzx4W1Qns5