Peruslaakerit ne on, ei ihmelaatua. Rikki menee taatusti, jos oli liian tiukka ratasvälys, tai hakkaavan_loppuunajetut rattaat. Huonolla säkällä kova kivi kiilautuneena, ni menee heti uutena. Kuivana savet/hiekat sisälleen unohdettuna, saattaa saada ne muutamalla akullisella väriseviksi. Tietty samoin, jos jättää ruostuman. Sitten alkaakin jo tulla lämpöongelmia.
Joka laakerin elinkaaren saa vähintään tuplattua hoidolla (pesu,voitelu).
Voideltuina saa jopa 50 akullista kestämään, mutta takalaakeri, kun on metalliteipin takana, tarttee uudet suojaukset sitten. Eteenkin olen viritellyt roiskesuojaa samasta metalliteipistä, millä takapään suljen.
??????????
"Sorvasin omani auki"
??????????
Kyl se ihan ilman sorviakin aukeaa, jos vain laakerinvaihdon takia on avaamassa!
Mun tapauksessa CM36 4600kv malli aukesi
lämmittämällä, että lukite hellittää, koko laipan kehää +ruuveja.
Sitten ruuvarilla ruuvit pois.
Seuraavaksi painoin akselista puutasoa vasten takakannen auki. Piuhansuojan vuoksi akseli ei tullut kivasti tästä päästä pois asti, joten toistin lämmittelyt etupäähän.
Puupalikan kanssa napaus etupäätä varten akseliin, jottei piuhat kovin väänny.
Kolvilla vähän lisää lämpöä, niin laakerin lukitteet päätylevyyn hellitti kivasti.
Pesut, ja lukitteilla kasaan. Siis sekä laakerit pesiinsä, että kannet runkoon lukitteilla.
Korvauslaakeriksi valitsin Boca-bearingsin mallistosta "keraamiset".
(Keraamiset kuulat teräspesissä, likaisen paikan suojaus, kovien kierrosten rasvaus. Mallinumero on tehty mm. Castlen moottorille, mutta samaa suojausta/rasvausta näyttää olevan moottorivirvelien mekaniikassa, 4:n settinä halvemmalla per laakeri.)