EA Import

Kirjoittaja Aihe: LiPo akut autokäytössä.  (Luettu 1291500 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa daemonsultan

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4500 : 27.04.14 - klo: 14.47 »
Nyyppäri kaipaisi vähän neuvoja, kun akut taitavat käydä vähän vanhoiksi ja laturikin osoittautui savulla toimivaksi.

Vehkeenä on Slash 4x4 Hobbywing SC8-combolla ja akut oli 3S käsittääkseni Deans-liitännällä. Tuommoista fiksumpaa vehjettä kaipailisin laturiksi, mutta kun niistä vähemmän tiedän, niin löytyisikö suosituksia laturista ja akuista? Ilmeisesti Hobbyking on aika passeli paikka tilata tavaraa?

Poissa SixStars

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4501 : 28.04.14 - klo: 13.25 »
Itse en ehkä enää tänä päivänä latureita HK:lta tilaisi - on sielläkin ihan hyviä varmaan, mutta kun niillä alkaa olla jo painoakin, niin näkyy rahtikuluissa + sitten mahdolliset alvit sunmuut kun tulliin paketti jää ( ei toki aina.. )

"Halvemmalla ja helpommalla" pääsisi esim. tuolla: http://fi.eurorc.com/product/6674/vista-power-80w-laturi-ac-dc

Käy suoraan töpseliin ja tuotetuki ja mahd. takuuasiat hoituu varmaan hieman toisella tasolla täällä kotimaassa.. lähetysnopeudesta puhumattakaan ( siinä se HK on ehkä huonoimmillaan tällä hetkellä.. ). Malliksi katsoin HK:lta "aitoa" iMaxin 50W tehoista sisäisellä verkkolaitteella EU warehousesta, niin tulee sillekin jo hintaa riippuen tullista.. jopa samankin verran kuin tuolle aiemmin linkitetylle ( ja tehokkammallekin ) laturille..

Akkujahan HK myy sopivaan hintaan, mutta taas international warehousesta tulee ihan jäätävät postikulut lipoakuille nykyään, ja EU varastossa on taas vähän suppeempi valikoima - sieltä on kyllä tullut tosin ihan kohtuuajassa edelliset vastarinakut mitkä tilasin..
.
.


Asiasta kärrynpyörään - kuinkas "syvältä" jengi on saanu kaivettua lipoakun vielä toimivaksi ?

Kaveri oli onnistunut varastoimaan kaks Turnigyn 2S hardcasea ( 5300mAh 30-60C ja 6200mAh 65-130C mallit ) niin että kennojännitteet oli reeeilusti alle yhden voltin molempien akkujen molemmissa kennoissa  :shocked:

LiPo laturihan ei noista ymmärtänyt muuta kun herjas liian alhaista kennojännitettä ( yllätys.. ). Laitoin sitten latausmoodiksi NiMH ja virraksi 2.0A ja annoin ladata sen aikaa ( n. 15 min ), että latausjännite nousi n. 7 V:iin. Sitten kun kennoista löytyi se n. 3,4-3,5 V, niin lipo-latauskin alkoi ymmärtämään asiaa ja teki latauksen loppuun mallikkaasti ( seurasin toki toki suojalasit päässä ja sammutin kädessä prosessia  :laugh: - no ei ihan.. ).

Toinen akku kuoresta päätellen ihan ehkä himpun oli pullistunut, mutta lykkäsin sen truggyyn kiinni ja ajelin oikein mallikkaasti n. 10 minuuttia kovaa kyytiä ja ajon jälkeen kennot oli n. 4,02 ja 4,03 - toinen akku ehkä kyykkäs vähän enemmän vastaavalla ajolla, mutta ajoin ne sitten varastointijännitteisiin ja molemmat oli sadasosan tarkkuudella samoissa jännitteissä vielä 5 päivän päästäkin.. joten luovutin akut kaverille pienen ohjeistuksen kera, että joskus talvellakin olis syytä ehkä seurata ja tarvittaessa ladatakin  :tongue:
« Viimeksi muokattu: 28.04.14 - klo: 13.34 kirjoittanut SixStars »
Kyosho Fazer EP Subaru, Traxxas Stampedet 2WD + 4WD, Kyosho Jetstream 800 vintagepaatti FOR SALE !, Quanum Nova Pro quadkopteri

Poissa Raaseri

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4502 : 28.04.14 - klo: 16.18 »
Tuli eilen kaiveltua autot ja akut esiin. Siitä lataamaan. Kaikki akut olin ladannut syksyllä varastointiin asianmukaisesti, mutta yhden 4S akun yksi kenno on 2,6V kun muut 3,8V. Ja luonnollisesti laturi lakkaa lataamasta. Akku ongelmajätteeseen vai onko vielä olemassa kikkavitonen? Ei oo pullistunut tms.
Hobao Hyper 7, The eHyper 7.5, Thunder Tiger SSR Evolution (vaikka ei se siitä parane), XRAY M18T Pro, Maverick Strada MT Evo

Poissa kenzu

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4503 : 28.04.14 - klo: 18.20 »
Vastauksen tohon sun kysymykseen olisit löytänyt jos olisit vaivautunut lukemaan edellisen viestin... :shocked:

Huom. seuraa tarkasti niitä toisia kennoja että eivät ylitä 4.2 kun lataat nimh asetuksella.
Seuraava vaihtoehto on ladata balanseripiuhasta pelkästään sitä yhtä kennoa.
« Viimeksi muokattu: 28.04.14 - klo: 18.30 kirjoittanut kenzu »
Hpi Savage XL Flux (8S) Castle XL2 & 780KV, Team Durango DESC410R Castle MMM & 2200KV, Traxxas E-Revo 1/16

Poissa Raaseri

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4504 : 29.04.14 - klo: 08.56 »
No anteeksi suuresti että erehdyin kysymään LiPo-threadissa asiaan liittyvää kysymystä. Edellisessä viestissä puhuttiin 2S akuista, josta tulikin mieleeni että toimiiko sama neuvo myös 4S akuissa.

Yritän olla fiksumpi ja olla kysymättä kysymystä, johon todennäköisesti foorumilla on tulkittavissa oleva vastaus kuitenkin.
Hobao Hyper 7, The eHyper 7.5, Thunder Tiger SSR Evolution (vaikka ei se siitä parane), XRAY M18T Pro, Maverick Strada MT Evo

Poissa mcly

  • Ylläpitäjä
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4505 : 29.04.14 - klo: 14.32 »
Noh noh pojat  :police:
[Team Durango DESC10] Sanwa MT-4, Tekin RX8 Gen2, Tekin T8 G2 2650kv, Savôx 1258TG

Poissa mikkomoe

  • Jäsen
    • Profiili
akun merkin vaihto, akun tyyppimerkinnät?
« Vastaus #4506 : 12.05.14 - klo: 07.44 »
Mitä ne akun tekstit kertovat? Mitkä merkinnät pitää ottaa huomioon jos haluaa ostaa halvemmat akut että löytyisi täysin vastaavat?

Esim kaverin autoon tarvii tällaiset akut:

Orion Rocket Sport 3S 3200mah 25C 11.1v LiPo (Uni Plug) 

Ja käykö siihen suoraan tällainen:

XCell LiPo Cracker 11,1V / 3200mAh 3S1P, 25C EHR/T-Buchse







Poissa emppu99

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: akun merkin vaihto, akun tyyppimerkinnät?
« Vastaus #4507 : 12.05.14 - klo: 07.55 »
Kyllä käy, kunhan  liitin ja kennomäärä on sama niin ei ongelmaa. Ja tietenkin että mahtuu autoon
EXC125

Poissa s.m.

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: akun merkin vaihto, akun tyyppimerkinnät?
« Vastaus #4508 : 12.05.14 - klo: 11.57 »
3s= kolme kennoa, eli 11,1 volttia
2s= kaksi kennoa 7,4Volttia
Mah kertoo milli amppeeri tunnit, eli mitä isompi määrä, sen pidempi ajo aika ja pienempi taas, lyhentää!
Eli tärkeimmät, on tuo voltti (kenno määrä) jos ajo aika liian pieni, huoletta voi mah määrää kasvattaa, mihin on lompakossa varaa.
C=akun purku virta, mitä isompi, sen enemmän akulla on antaa virtaa, mutta jos toiminut 25c toimii edellee, siintä ei ole haittaa, vaikka sekin olisi isompi, vaikka 50/90 (en tiiää onko just noilla luvuilla, mut esimerkkinä)
50 jatkuvaa 90 piikkinä.
Tosin, tuo C arvo ei välttämättä kerro totuutta, jotkut valmistajat lyö akkuun liian isot arvot ym.. eikä muutenkaan ole niin yksi selitteinen!?
Ja kuten emppu99 sanoi, kannattaa tarkistaa akun fyysinen koko!

Poissa goos

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • RC kauppa
Vs: akun merkin vaihto, akun tyyppimerkinnät?
« Vastaus #4509 : 12.05.14 - klo: 12.00 »
ja lisäyksenä niin kapasiteetti lisää myös virtaa mitä akku antaa ulos, joten aina ei ole pakko lisätä C arvoa.

Lyhyesti, katso että akku mahtuu autoon, varmista että sähkölaittet kestää kennomäärän. Sit vaan niin iso akku ku mahdollista, C arvot riittävät kyllä käytännössä aina, jossei ole draammaatisesti alimitoitettu tai heikkolaatuinen akku.
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Poissa temppa.kk

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4510 : 03.08.14 - klo: 23.17 »
Haittaako jos noparissa lukee 60a mutta akusta irtoaa 55a?

Poissa Hermanni

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • http://www.helminen.info
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4511 : 04.08.14 - klo: 08.49 »
Haittaako jos noparissa lukee 60a mutta akusta irtoaa 55a?
Ei haittaa, akku saa olla isommalla tai pienemmällä A lukemalla kuin nopari / moottori.
Ja nopari täytyykin olla ylimitoitettu moottoriin nähden, muutoin on tuloksena savua...
Moottorin max A on tärkeämpi lukema akkua mitoitettaessa, jotta saat moottorista kaikki irti on akussa oltava suuremmat max ampeerit (C arvo) kuin mitä moottori ottaa.
Traxxas Revo 2008 Platinum Edition ja SHARK-18 Race Monster Truck Factory Team.

Poissa andetee

  • PRCA
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4512 : 04.08.14 - klo: 09.34 »

Ei haittaa, akku saa olla isommalla tai pienemmällä A lukemalla kuin nopari / moottori.


Tuo ylläolevahan tarkoittaa sitä, että akku, nopari ja moottori voi olla mitä vain ja kaikki on hyvin :)

Moottorista aloitetaan, sitten katotaan että nopari kestää sen moottorin käyttämän virran ja sitten valitaan sellainen akku, joka riittää. Itse en käyttäisi sellaista akkua, joka on "ihan siinä ja siinä" virranannon suhteen.

XRay XB4, Tekno SCT410.3, EB48.3

Poissa Hermanni

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • http://www.helminen.info
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4513 : 04.08.14 - klo: 23.16 »

Ei haittaa, akku saa olla isommalla tai pienemmällä A lukemalla kuin nopari / moottori.


Tuo ylläolevahan tarkoittaa sitä, että akku, nopari ja moottori voi olla mitä vain ja kaikki on hyvin :)

Moottorista aloitetaan, sitten katotaan että nopari kestää sen moottorin käyttämän virran ja sitten valitaan sellainen akku, joka riittää. Itse en käyttäisi sellaista akkua, joka on "ihan siinä ja siinä" virranannon suhteen.
En tiedä miten käsitit mutta alkuperäinen kysymys oli Haittaako jos noparissa lukee 60a mutta akusta irtoaa 55a?
Ja vastukseni Ei haittaa, akku saa olla isommalla tai pienemmällä A lukemalla kuin nopari / moottori.
Traxxas Revo 2008 Platinum Edition ja SHARK-18 Race Monster Truck Factory Team.

Poissa temppa.kk

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4514 : 05.08.14 - klo: 14.57 »
Moottori on hpi 55t crawler engine. Mahtaakohan tuolle riittää 2s 25c 2200mah gens ace/miten se lasketaan?

Poissa ukki

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4515 : 23.08.14 - klo: 13.47 »
Sattuipa tänään muuan omituisuus, olin ajamassa ja vaihtamassa kolmatta akkuparia kiinni autoon kun ec5 liitin alkoi sulaa noparin päästä. Todella nopea rihtaisu ja sain akun irti johdotuksista. Akun ja noparin johdot tulikuumat ,akuissa ei mitään muutosta,ei pullistumaa tai kuumenemista.hetken ihmeteltyäni laiton uudet piuhat akkuun ja kiinni nopariin, aivan kuollut koko laitos. Testasin toisella akkuparilla ja laite heräsi henkiin. Kotiin päästyäni mittasin jännitemittarilla akku parin joka antoi savut..toinen akku 8,4v ja toinen näytti tasan nollaa. Akkuina 2s lipot 5000 gens ace. Akut alle kymmene kertaa ladatut siis lähes uuden veroiset. Koitin vielä laittaa nolla akun kiinni latruriin, välittömästi sen tehtyäni alkoi laturin puhallin pyöriä,kun irroitin piuhat se sammui ja liitettyäni uudestaan taas pyöriä..  Jonkun näköinen oikosulku täytyy akun sisuksissa olla...parempi hävittää koko akku. :shocked:
traxxas trx-4 bronco. traxxas slash 4x4 ultimate.
sanwa mt-44

Poissa kenzu

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4516 : 23.08.14 - klo: 14.14 »
Ota nyt ihmeessä yhteyttä akkujen myyjään.
Mikäli akkuja on noin vähän käytetty ja ollut asiallisella käytöllä  :police:
Kyllähän noissakin joku takuu on. En sit tiedä mitä mieltä ovat liittimien vaihdosta. Vaikka se ei olisikaan mikään syy akun hajoamiseen.
Hpi Savage XL Flux (8S) Castle XL2 & 780KV, Team Durango DESC410R Castle MMM & 2200KV, Traxxas E-Revo 1/16

Poissa 4wdkanootti

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4517 : 23.08.14 - klo: 20.31 »
Jos tuota akkua oli jo käytetty, ja toimivaksi varmasti todettu, niin mielestäni ainoa vaihtoehto on takaperin kytkeminen!
Sen saa tungettua kytkentään asti, joskin voimaa tarvitaan enemmän. Ei ehkä pohjaan asti. mutta kova lämpeneminen pehmentää hetkessä muovia.
Tekisi taatusti oikkarin, savua ja lämpöä liittimeen. Jos sarjassa oli yhtä vahva tai vahvempi toinen akku, niin heikompi akku tuhoutuu. Heikoimmaksi liittimeksi muodostuu vielä kesken olevan liittämisen pinta-alan johdosta tämä liitinpari.
Saattoi lyhentää radikaalisti noparinkin elinkaarta...
MambaMonster2 wp *2, mambamax, HK 100A noparit/ , Leopard- 4282 mosa, halpiskonepino/  4*3s 5200-40c  + 2*2s akut/ Futaba3pm 2,4HGz radio/ autot axial 6x6, Hobbyk sabertooth *2

Poissa ukki

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4518 : 23.08.14 - klo: 21.10 »
Homma hoidossa uusi akku tulossa takuuseen. Liittimet olivat oikeinpäin sulivat yhteen eikä niitä irti saa. Akun päästä sain kaapelit irti kun näissä akuissa on irroitettavat kaapelit.
traxxas trx-4 bronco. traxxas slash 4x4 ultimate.
sanwa mt-44

Poissa aFox

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4519 : 27.09.14 - klo: 15.26 »
Onko noihin hobbykingin akkujen mittoihin otettu kaapelit jotenki mukaan? Pitäis uusia akku ilmeisesti ja mittasin kotelon nii mahtuis joku 143-144mm pitkä akku.

Tuossa kuitenki mitaks sanotaan 154mm mutta lukee että pitäisi käydä stampedeen.
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__44106__ZIPPY_Traxxas_5000mAh_3S1P_30C_Lipo_Pack_Suits_TRA2872_EU_Warehouse_.html

Tuossa taas vähä lyhkäsempi akku, millin pidempi ku 4000mah akku:
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__35897__Turnigy_5000mAh_3S_30C_Lipo_Pack_EU_warehouse_.html

Kuinka tarkasti lie noi mitat ilmoitettu?
« Viimeksi muokattu: 27.09.14 - klo: 15.29 kirjoittanut aFox »

Poissa Diese-listi

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4520 : 28.09.14 - klo: 19.31 »
Onko noihin hobbykingin akkujen mittoihin otettu kaapelit jotenki mukaan? Pitäis uusia akku ilmeisesti ja mittasin kotelon nii mahtuis joku 143-144mm pitkä akku.

Tuossa kuitenki mitaks sanotaan 154mm mutta lukee että pitäisi käydä stampedeen.
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__44106__ZIPPY_Traxxas_5000mAh_3S1P_30C_Lipo_Pack_Suits_TRA2872_EU_Warehouse_.html

Tuossa taas vähä lyhkäsempi akku, millin pidempi ku 4000mah akku:
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__35897__Turnigy_5000mAh_3S_30C_Lipo_Pack_EU_warehouse_.html

Kuinka tarkasti lie noi mitat ilmoitettu?


Tuossa ylemmässähän ilmoitetaan selvästi että sopii traxxasin oman TRA2872 akun tilalle jolle ilmoitetaan aikalailla samat mitat...

Onko siellä akkukotelossa joku irroitettava pehmuste? Traxxasilla kun on 7-kennoisia nimhejä ja osaan malleista sopii semmoinen misä on seitsemäs poikittain akun päässä ja joihinkin sellainen missä se on akun päällä...
SCX10, T3 2011, TS2, DF-03Ra, Micro-T

Poissa aFox

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4521 : 28.09.14 - klo: 19.55 »
Tuossa ylemmässähän ilmoitetaan selvästi että sopii traxxasin oman TRA2872 akun tilalle jolle ilmoitetaan aikalailla samat mitat...

Onko siellä akkukotelossa joku irroitettava pehmuste? Traxxasilla kun on 7-kennoisia nimhejä ja osaan malleista sopii semmoinen misä on seitsemäs poikittain akun päässä ja joihinkin sellainen missä se on akun päällä...

Ei ole irtopalikoita välissä, runko ahdistaa. Pistin jo akun tilaukseen, otin tuon Turnigyn kun on mitat lähempänä oikeeta, saa nähä ahistaako tuo milli mikä on eroa nykyiseen kun aika tarkoille menee.

Poissa aFox

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4522 : 05.10.14 - klo: 20.50 »
Tuntuukohan minusta vai onko oikeesti niin että akku ei anna kaikkia tehojaan viikon varastoinnin jälkeen ekalla latauksella? Tänään pari akullista ajelin ja toinen tuntui ainaki huomattavasti pirteemmältä. Jos asia on oikeesti noin niin tekeekö uusikin akku noin vai huonokuntoiset vain?

2. Kysymys samalla että kun laturi näyttää paljonko on ladattu mah niin jos on 4000 mah akku niin kuinka paljon siihen oikeesti menee tai pitäisi? Jos jostain 10.xx (traxxasin lipo cutoff) jännitteestä aletaan 3ssää ladata.

Poissa Lassi

  • Lahden Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
    • Videoita
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4523 : 05.10.14 - klo: 21.32 »
Eipä ite oo tullu koskaan huomattua mitään käytännön eroa tuossa, nimh/nicd taisi tuota tehdä että suorituskyky parempi kun hieman tuli sykliä akulle, mut lipoilla en oo itse ainakaan koskaan asiaa huomannut.

2. Aika mutu tuntumalta menee kun en juuri koskaan oo lipocut offeihin mitään laitteita ajellut, mutta kyll sinne varmaan jotain 3500-3900mAh väliltä pitäisi mennä. Toki riippuen huomattavasti missä akkua käytetään, miten on purkuarvojensa mukaan sovitettu moottorille/autolle/välityksille ja minkä ikäinen kuntoinen akku kyseessä.

Poissa aFox

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4524 : 06.10.14 - klo: 06.14 »
Eipä ite oo tullu koskaan huomattua mitään käytännön eroa tuossa, nimh/nicd taisi tuota tehdä että suorituskyky parempi kun hieman tuli sykliä akulle, mut lipoilla en oo itse ainakaan koskaan asiaa huomannut.

2. Aika mutu tuntumalta menee kun en juuri koskaan oo lipocut offeihin mitään laitteita ajellut, mutta kyll sinne varmaan jotain 3500-3900mAh väliltä pitäisi mennä. Toki riippuen huomattavasti missä akkua käytetään, miten on purkuarvojensa mukaan sovitettu moottorille/autolle/välityksille ja minkä ikäinen kuntoinen akku kyseessä.

Sitä akun kuntoa yritän juurikin vähän yrittää arvioida. Ei oo kunnollista vertailuarvoa kun käytettynä tuli mulle. Epäilys on että alkaa olla huonossa kunnossa.

Poissa Lassi

  • Lahden Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
    • Videoita
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4525 : 06.10.14 - klo: 09.14 »
Jos on sellanen laturi että osaa mitata akun sisäisen resistanssin niin se kertonee jotain akun iästä/kunnosta.

Toinen on myös että onko akut silmämääräisesti pullistunut se on yleensä vanhan akun merkki tai varsinkin sellaisen akun mikä on menettänyt jo tehojaan.

Jos laturissa on purku ja lataus toiminto niin voi toki koittaa purkaa ensiksi akkua tyhjäksi katsoa paljonko sieltä lähtee mah:ta pois ja sitten ladata taas täyteen katsoa meneekö suurinpiirtein saman verran sisään.

Akun kunnosta ja mitotuksesta omille sähköille ehdottomasti parasta dataa saa jonkun tason loggerilla. Itsellä on 4vuotta ollut tuo EagleTree Elogger v4 150A ( http://fi.eurorc.com/product/6393/eagle-tree-elogger-v4-150a ). Erittäin toimiva laite ylipäätään koko systeemin seuraamiseen. Lisäantureilla saa tietoa eri lämmöistä, kierrosnopeudesta, gps(vauhti ja paikka), vauhdin saa myös kierrosanturilla ja laskennalliselal välityksellä autosta. Tuolla näkee esim sen ilman mitään lisä antureita että antaa mennä yhden ajon täysillä ja maksimi rasituksella ja sen jälkeen katsoo tietokoneella minkälainen käppyrä tuli. Akun jännite pitäisi notkahdella mahdollisimman vähän kiihdytyksissä ja ylipäätään ajossa.

Jos tulee isoja kyykkäyksiä jännitteen suhteen tarkottaa se joko huonokuntoista akkua tai jo valmiiksi liia pienellä purkivirralla olevaa akkua käytössä oleville sähköille. Loggeri toki maksaa jotain mut mielestäni pitemmän päälle kyllä maksaa itsensä takaisin. Myös moottorien yms mitotus yms helpompaa, kun pystyy seuramaan monen osan lämpöjä (esim. nopari, motti ehkä jopa akku). Tuo 1/8 krossari mikä sähkölle rakennettiin rakentui kyllä huomattavasti pienemmällä kustannuksilla kun loggerilla saatiin tietoa miten kone jaksaa kiertää ja miten jännite akussa pysyy tasasena ja miten näiden lisäksi lämmöt pysyvät hanskassa.

Loggereita löytyy varmasti halvempiakin, en ite oo pitkään aikaan niihin perehtynyt. Mielestäni pitää kuitenkin olla ihan ns oikeaa logitiedostoa tietokoneelle tekevä malli. Nuo halvimmat mallit näyttää omassa näytösssään vaan esim. maksimi arvoja ja keskiarvoja erinäisistä arvoista näistä ei yleensä ainakaan tuossa akun kyykkäilyn seurauksessa ole oikeastaan minkäänlaista hyötyä.

Poissa metallica1

  • KUArc
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4526 : 07.10.14 - klo: 14.08 »
Terveppä terve, tässä ois ihan tuore sähköauton omistaja, niin tuore ettei vielä akkuja ole osannut ladata.
Viitsisikö joku neuvoa ihan vaihe kerrallaan kuinka lataan tämän lipo-akun?
Tällainen akku ja laturi:

Gens ace 5800mAh 4S2P (14,8V 45C) -akku

Himoto C6D -laturi


Kiitokset etukäteen!

Poissa aFox

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4527 : 08.10.14 - klo: 17.41 »
Onko noihin hobbykingin akkujen mittoihin otettu kaapelit jotenki mukaan? Pitäis uusia akku ilmeisesti ja mittasin kotelon nii mahtuis joku 143-144mm pitkä akku.

Kuinka tarkasti lie noi mitat ilmoitettu?

Vastaan itselleni että ei ne ihan tarkkoja oo. Mahtui paikalleen vaikkei noitten mittojen mukaan pitäisi. Onneksi :grin:

meritane

  • Vieras
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4528 : 08.10.14 - klo: 18.39 »
Terveppä terve, tässä ois ihan tuore sähköauton omistaja, niin tuore ettei vielä akkuja ole osannut ladata.
Viitsisikö joku neuvoa ihan vaihe kerrallaan kuinka lataan tämän lipo-akun?
Tällainen akku ja laturi:

Gens ace 5800mAh 4S2P (14,8V 45C) -akku

Himoto C6D -laturi


Kiitokset etukäteen!




Tässä on jotain: http://rc10.fi/index.php?topic=35315.0

ja tässä (lue viestiketjun eka sivulta ensimmäinen viesti. Siinä selviää perusasiat) : http://rc10.fi/index.php?topic=12567.0

Poissa temppa.kk

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #4529 : 08.10.14 - klo: 19.51 »
Mahtaakohan 25c2200mAh akut riittää drifterissä jossa on speed passion 2500kv kone?